2017-01-01, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Kruxet är att den första sjukdommen har jag inte ens hört talas om förr.
Men för oss djurägare finns det så många sjukdommar som de kan dö av. Är själv inne på hund 6 o 7. Än så länge har bara en dött av ålderdom. Men ännu ingen som dött av samma orsak som någon annan.

Det jag vill ha sagt är att du kanske inte ska spåna in dig för mkt i det som tagit dina förra djur om det inte är en rastypisk sjukdom.
Detta i all välmening. Men jag får känslan att du vill veta om sjukdommen av någon fel anledning o att du inte mår bra av det.

Jag hatar sjukdomen hemangiosarkom mer än jag nånsin kan beskriva med ord! Det är en extremt plågsam sjukdom från helvetet!!!! Mitt hjärta värker så jävla mycket av outhärdlig sorg och saknad efter min enormt älskade hund!!!!
Citera
2017-01-01, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina18
Jag hatar sjukdomen hemangiosarkom mer än jag nånsin kan beskriva med ord! Det är en extremt plågsam sjukdom från helvetet!!!! Mitt hjärta värker så jävla mycket av outhärdlig sorg och saknad efter min enormt älskade hund!!!!
Är det några särskilda raser som drabbas oftare än andra av denna sjukdom?

EDIT: kollade upp det själv - tydligen drabbas Golden Retriever och Schäfer extra ofta av sarkomet...

Och sen ytterligare ett argument varför det inte är självklart att kastrera/sterilisera sina hundar på löpande band:

"A retrospective study published in 1999 by Ware, et al., found a five times greater risk of cardiac hemangiosarcoma in spayed vs. intact female dogs and a 2.4 times greater risk of hemangiosarcoma in neutered dogs as compared to intact males."

https://en.wikipedia.org/wiki/Hemangiosarcoma

Mina doggies ska förbli intakta...
Senast redigerad av weseeyou 2017-01-01 kl. 23:09.
Citera
2017-02-08, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag är ledsen för din skull.
Vad gäller hudtumörer finns det god samt elakartade. Man överlever båda om behandling sätts in i tid på den elakartade.

Tyvärr finns inte så mkt att diskutera utifrån din trådstart. Ditt problem är att du just nu är frustrerad av oron att förlora ännu ett djur.
Men detta är något vi måste förbereda oss på redan när vi skaffar djuret. De kommer dö ifrån oss o för många så sker det det efter en period av plågot, precis som för människor.
Ska man gardera sig från att de dör från oss så är det sköldpadda man ska satsa på.

Hoppas bara det löser sig till det bästa för dig nu.

Tusen tack för dina fina och tröstande ord.

Min levande hund har nu slutat äta och dricka. Har tagit massa prover hos veterinären men inget var anmärkningsvärt förutom att hennes ALP var lite för högt. Hon lider sen innan av kronisk njursvikt, men hennes njurar är stabila just nu. Varken jag eller veterinären vet varför hon vägrar äta och dricka, samt varför hon spyr. Hon bajsar som vanligt. Finns det nån härinne som har haft liknande problem? Eller vet vad hon lider av detta. Hon vill heller inte gå promenader. Super tacksam för alla seriösa svar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in