2017-02-03, 06:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har inte möjlighet att sätta brandvarnaren i taket, kan en optisk brandvarnare läggas på proppskåpet 10cm under taket eller måste den sitta riktad nedåt för att funka?
/Arne.Anka
Citera
2017-02-03, 10:02
Medlem
Angerods avatar
Visst kommer den att funka, dock inte alls lika bra. Den får ju ett minimalt avkänningsområde så det är verkligen inte att rekommendera.

Varför går det inte att fästa i taket?
Citera
2017-02-03, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har inte möjlighet att sätta brandvarnaren i taket, kan en optisk brandvarnare läggas på proppskåpet 10cm under taket eller måste den sitta riktad nedåt för att funka?
/Arne.Anka

Ha den inte nära väggen, då den inte kommer utlösas för brandröken skapar en ficka mot väggarna, vilket håll den står på spelar inte så stor roll, kommer inte pipa lika högt

Så centrerat så möjligt är bäst, men inte närmre än 15-20cm till närmsta vägg
Citera
2017-02-03, 16:47
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angerod
Visst kommer den att funka, dock inte alls lika bra. Den får ju ett minimalt avkänningsområde så det är verkligen inte att rekommendera.

Varför går det inte att fästa i taket?

Precis! Den kommer funka men reagera betydligt senare i brandförloppet.

Ja undrar med varför den inte kan fästas i taket???

Om det är problem med att borra (alla har inte slagborrmaskin) kan TS testa med att limma fast fästplattan med silicon , låt det torka under en vecka innan branvarnaren sedan monteras.

Varför rekommenderar jag silicon? jo för att det är elastisk,och har mycket bättre fasthållningsförmåga än normalt lim som stelnar och blir stenhårt och lossnar efter ett tag.
Citera
2017-02-03, 16:56
Medlem
MyCuteLittleHorses avatar
Fungerar bra det,du ser snabbt om det blir kortis i proppskåpet som en liten bonus.
Fungerar,men inte optimalt.
Citera
2017-02-03, 18:21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
/Arne.Anka

Varför är taket inte ett alternativ? Vill du inte borra och göra åverkan på det sättet? Dubbelhäftande tejp kanske är ett alternativ. En brandvarnare väger ju inte speciellt mycket.

Men visst fungerar den, men ju mer du minimerar upptagningsområdet av rökfylld luft, desto sämre fungerar den och desto senare larmar den. Är det värt det för din och närståendes säkerhet? Om du dessutom lägger den upp och ner blir det ju ännu sämre.

Varför över huvud taget göra avkall på säkerheten för ett mänskligt liv för en sådan enkel sak som hur man monterar en brandvarnare?
Citera
2017-02-05, 13:25
Medlem
Paddan1000s avatar
Man kan köpa magnetplattor där man klistrar fast den ena på taket och den andra på brandvarnarens baksida om man inte kan eller vill skruva fast den. Dubbelhäftande tejp eller monteringstejp fungerar inte, det har jag lärt mig den hårda vägen.
Citera
2017-02-05, 14:39
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Dubbelhäftande tejp eller monteringstejp fungerar inte, det har jag lärt mig den hårda vägen.

Det fungerar alldeles utmärkt lite beroende på vad det är för struktur på taket.
Citera
2017-02-05, 15:00
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det fungerar alldeles utmärkt lite beroende på vad det är för struktur på taket.

Jag tejpade mot trätak och testade flera olika taper. Alla brandvarnare trillade ner, vissa efter några timmar och vissa efter några dagar. Om man täcker hela baksidan med tejp kanske det håller, men man ska ju kunna få ned den för batteribyte också så jag hade bara tejpat fast hållaren.
Citera
2017-02-05, 15:19
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag tejpade mot trätak och testade flera olika taper. Alla brandvarnare trillade ner, vissa efter några timmar och vissa efter några dagar. Om man täcker hela baksidan med tejp kanske det håller, men man ska ju kunna få ned den för batteribyte också så jag hade bara tejpat fast hållaren.

Jag har sett brandvarnare med självhäftande kardborrband sittandes i hur många år som helst. Kardborrbandet gör det dessutom enkelt att plocka ner brandvarnaren för batteribyte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in