2017-02-03, 10:49
Medlem
Almagests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Dom kommer om en vecka, 10 februari kl 11

Citat:
Ursprungligen postat av Kalroot
En sak som ökar straffvärdet är om offret utsatts för ett utdraget och stort lidande. Men i det här fallet har det snarare handlat om ett hastigt förlopp, säger advokaten, som menar att den mördade kvinnan inte lidit efter det att hon förlorade medvetand
¨

Det sägs ju att hon ska ha tjippat (stavning) efter luft?

Advokaten gör sitt jobb,dock tror jag hänsyn kommer att tas i domen över att BO bör ha känt dödsångest vid strypningen i bilen,vilket är lidande.

Vi får se.
Citera
2017-02-03, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almagest
Advokaten gör sitt jobb,dock tror jag hänsyn kommer att tas i domen över att BO bör ha känt dödsångest vid strypningen i bilen,vilket är lidande.

Vi får se.

Nu kan jag inte det här fallet men vill minnas att hon skulle ha legat
på marken efter strypningen i bilen, någon säger att hon lever och
en annan säger, dö någon gång och skär då halsen av henne.

Om det stämmer så kan det ju inte gått så fort, snarare tvärt om.
Citera
2017-02-03, 12:47
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Tycker det är illa att alla inte döms lika hårt som Hessling. Han avslutade jobbet, ja, men alla var med på det. Det var deras gemensamma vilja som drev honom till knivskärningen. Äckligt att de andra delaktiga försöker förminska sin del och lägga det stora ansvaret på Hessling. Alla är lika skyldiga!
Citera
2017-02-03, 16:23
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Åklagare yrkar:

Livstid för JH
18 år för DW och MB
12 år för BH (åldersrabatt)

10 år för MH och 12-13 år för POH för medhjälp

Låter rimligt, även om jag är tveksam till att det blir livstid för JH pga den senaste tidens tolkningar i andra domar.

Benita kommer vara 28-29 när hon kommer ut, och har då suttit nätan 1/3 av sitt liv på kåken.
Hoppas hon har blivit en bättre människa då.
Citera
2017-02-03, 16:53
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Tycker det är illa att alla inte döms lika hårt som Hessling. Han avslutade jobbet, ja, men alla var med på det. Det var deras gemensamma vilja som drev honom till knivskärningen. Äckligt att de andra delaktiga försöker förminska sin del och lägga det stora ansvaret på Hessling. Alla är lika skyldiga!
Vad händer med de tre - Malmberg, Axelsson och Lindström - som inledningsvis var misstänkta för medhjälp till mord. De kan väl inte gärna gå helt fria, särskilt Anneli, när åklagaren yrkat på 10 år och uppåt för de övriga i bilen.
Citera
2017-02-03, 17:01
Medlem
Censeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Vad händer med de tre - Malmberg, Axelsson och Lindström - som inledningsvis var misstänkta för medhjälp till mord. De kan väl inte gärna gå helt fria, särskilt Anneli, när åklagaren yrkat på 10 år och uppåt för de övriga i bilen.

Jag funderat också över varför Anneli verkar få gå ganska "obemärkt förbi" 🤔
Citera
2017-02-03, 17:51
Medlem
Almagests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nu kan jag inte det här fallet men vill minnas att hon skulle ha legat
på marken efter strypningen i bilen, någon säger att hon lever och
en annan säger, dö någon gång och skär då halsen av henne.

Om det stämmer så kan det ju inte gått så fort, snarare tvärt om.

Exakt min tanke.
Den dödsångesten som BO måste ha känt,när snaran drogs åt och hon blev fasthållen,pågick under en stund. Det står någonstans att PEO kände en spark i ryggstödet som BO utdelade under gärningen vilket gör att jag uppfattar det som en utdragen gärning i kombi med att BH samt MB höll händer och armar låsta runt BO.

Må Madde få frid i sin grav.
Citera
2017-02-03, 18:16
Avslutad
Inte bara i detta fall, och när jag ser vad åklagaren yrkar på för straff - men tusan vad sjukt milda straff Sverige har för i princip alla grova brott.

Förutom JH är de andra ute inom 8-12 år (med 2/3-regeln). Det är snällt för att att berövat en annan människa livet.

Sedan kanske de överklagar och hovrätten sänker med hänvisning till deras åldrar.

Mord borde ha en direkt straffsats på 25 år och sen utgår man ifrån det. Att 25 års inlåsning är det minsta man kan förvänta sig vid avrättandet av en annan människa.

Våldtäkt är ett annat brott vars straffsatser får mitt blod att koka. 10 år borde vara minimum där.

Jag är skittrött på att det ska daltas med grovt störda individer i Sverige.
Senast redigerad av GenesisP 2017-02-03 kl. 18:22.
Citera
2017-02-03, 18:58
Medlem
Blir så jävla förbannad och frustrerad över att ett liv inte är värt mer än så!!!! Katastrof..

Nä, Sveriges rättsystem suger F E T T 😣🔫 Bura in white trashidioterna så kan jag personligen hämta den satans nyckeln och slänga den i älven!!!!

💗 Vila i frid Madeleine 💗
Citera
2017-02-03, 19:31
Medlem
Citat:

DM blev väl inte åtalad för medhjälp utan underlåtenhet att avslöja planerna.

AL åtalades för medhjälp (om jag minns rätt) pga att hon var med i bilen och försvårat för Madeleine att komma undan. BH sa väl något om att hon kommit med något förslag vid planeringen också men jag vet inte om det framkommit någon annanstans och om någon vikt lades vid det. Att hon inte döms för medhjälp (för det är väl klart eller?) beror nog på att hon var den enda i bilen som reagerade under mordet och uttalat ville därifrån.

Att EA kommer undan från medhjälpsanklagelsen har jag betydligt svårare att förstå. Yipppiii
Citera
2017-02-03, 20:25
Medlem
Doctors avatar
Citat:

Det var bara de som de gjort RPU på som var i domstolen idag. Vad de andra får för dom får vi se den 10:e.
Citera
2017-02-04, 07:24
Medlem
Quarrels avatar
Expressen visar namn och bild på mördarna.

De döms för mordet på Madeleine i Långshyttan
Citat:
De fyra som döms för mord är:
Martin Broling, 24, som var med och planerade dådet och satt bredvid Madeleine i baksätet och hon blev strypt med flagglinan. Hjälpte till att lägga linan på plats runt Madeleines hals och höll fast offret – samtidigt som han och de andra sjöng med i sången "Forever Angel" som spelades från bilstereon.
Benita Hokkanen, 21, satt på Madeleines andra sida i baksätet och hjälpte också till att strypa henne med flagglinan under kvinnans sista bilfärd.
– Alltså, vi hade egentligen bara tänkt att kväva henne från första början, berättade Benita Hokkanen senare i ett polisförhör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in