Jag har skummat / läst hela tråden och det finns många kloka tankar på båda sidor tycker jag.
Att Public Service (PB) skulle vara oberoende är skitsnack. Någon var inne på att PB var uppbyggt och återspeglade svensk lagstiftning och även det är en sanning med modifikation. PB är väldigt politiska och driver en klar agenda om vad svenska folket skall tycka och tro. Lite exempel:
- Att vara muslim är bra och är man kristen är man efterbliven. Man kan tycka vad man vill om dessa falanger, men att höja muslimerna till skyarna och påstå att kristna är hjärntvättade är bara dumt. Detta retar också vanliga svensson som inte eg tror på något av ovanstående. Dock vet ju gemene man att det inte är kristna som smäller av bomber i tunnelbanor och i innerstan.
-SD är ett nazistparti. Det tog extremt lång tid innan man särredovisade SD.s opinionssiffror i PB och annan PK media. De redovisades under övriga i princip enda till de kom in riksdagen. Men när Fi kom in i bilden började de särredovisa dessa i ett tidigt stadium. Än idag håller ju PB på att försöka tuta i oss hemska SD är. Men man pratar ingenting om tvångssteriliseringarna som skedde med sossarnas goda minne.
-Evigt itutande om att alla invandrare är välutbildade, då snarare sanningen är den att de flesta inte ens gått ur grundskolan.
Men det jag kan tycka är bra med PB är vissa opolitiska vetenskapliga dokumentärer. Vetenskapens värld tycker jag t ex är ett bra program. Den klassen finns ingen annan kanal som har. Discovery kör ju bara massa trams. Sen gillar jag t ex SR.s Plånboken och Naturmorgon. Men någon politisk information litar jag inte på från detta media.
Att allt skulle ordna till sig om man privatiserade all media tror jag inte. Då skulle vi få ännu mer Kanal 5 skit typ Ullared, Outsiders, Fam annorlunda mm.
Filmen Monopol som Galenskaparna gjorde på 90 talet är ganska talade tycker jag.
Dock bör man nog banta PB ordentligt och skippa politiska debatter och dyra fjantevenenmang som melodifestivalen och stora sportevenemang, låt de kommersiella kanalerna ta hand om det. Men fortsätt gärna med dokumentärer.
I övrigt anser jag att man gullar för mycket med media och religiösa samfund idag. Låt dem bära sig själva. Dock tycker jag att man ha stöd till idrotten då den är viktig för folkhälsan.