2017-02-01, 10:02
Medlem
Det borde gå att sälja den från dig som privatperson till firman, förutsatt att värdet är ett ok marknadsvärde. Ingen moms då givetvis.
Citera
2017-02-01, 10:07
Medlem
Coccios avatar
problemet är att den är köpt för företagets pengar, så nu behöver jag ett kvitto jag kan redovisa
Citera
2017-02-01, 11:06
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coccio
problemet är att den är köpt för företagets pengar, så nu behöver jag ett kvitto jag kan redovisa
Du får helt enkelt skriva en verifikation själv och förklara vad som hänt (hänvisa till vad en motsvarande ny kostar och varför du köpte den begagnad) har du betalt den med företagets pengar finns det ju en uttagsverifikation från företagets bankkonto och datorn finns ju kvar ifall det skulle bli en revision så kan du visa att du fysiskt innehar den. Att köpa "dyra" saker av en privatperson till ett ab är inte att föredra då du går miste om att dra av momsen och på så sätt får varan dyrare än om du köpt den på normalt sätt.
Citera
2017-02-01, 13:07
Medlem
Coccios avatar
Kan någon hjälpa mig? skicka pm
Citera
2017-02-01, 17:40
Medlem
Citat:
Kan någon hjälpa mig? skicka pm

Skriv en vanlig bokföringsorder! Hur var det med betalningen, fanns det något kontoutdrag som summan går att hitta på?
Citera
2017-02-01, 17:41
Medlem
Coccios avatar
Okej... ja jag får googla på bokföringsorder... märks att jag inte är så bra på sånt här :/
Citera
2017-02-01, 17:42
Medlem
Citat:

Hur gammal var maskinen ifråga? Vad var ett ungefärligt nyvärde på den?
Citera
2017-02-01, 17:44
Medlem
Citat:
Okej... ja jag får googla på bokföringsorder... märks att jag inte är så bra på sånt här :/

På samma sätt som du gör verifikat till andra transaktioner som saknar egen ekonomisk dokumentation. Överföringar exempelvis.
Citera
2017-02-01, 19:04
Medlem
Coccios avatar
Ja, den var helt ny i kartong... har aldrig gjort någon bokföringsorder... kanske blir min första nu då...
Citera
2017-02-02, 08:47
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ja, den var helt ny i kartong... har aldrig gjort någon bokföringsorder... kanske blir min första nu då...
Var den helt ny i kartong bör du ha krävt legitimation av säljaren och ett originalkvitto så du var säker på att den inte var stulen.
Citera
2017-02-02, 08:51
Medlem
Citat:

Såld av privatperson på nätet? Var priset rimligt jämfört med nypris samt att du hade fått lyfta av momsen om du köpt den ny själv?
Citera
2017-02-02, 09:21
Medlem
Coccios avatar
Ja, priset var rimligt. Tänkte aldrig på momsen... gjorde en snabb (bra?) affär och tänkte inte längre än näsan räckte... ja man lär sig av sina misstag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in