2017-01-31, 10:04
Medlem
lyktstolpes avatar
Jag fick lite frågor på yougov angående olika däckmärken men även vad jag tänkt rösta idag, samt 2014.

Är detta den riktiga eller bara en "fake" som de skickar ut. Gör de många olika sen använder de sig utav enbart en avde?
2017-01-31, 10:43
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Jag fick lite frågor på yougov angående olika däckmärken men även vad jag tänkt rösta idag, samt 2014.

Är detta den riktiga eller bara en "fake" som de skickar ut. Gör de många olika sen använder de sig utav enbart en avde?
det brukar inte var mer om politik.
traggelfrågorna tar man för att man dels får betalt för det,men även att kolla upp att det är samma användare så man inte blir lurade.
2017-01-31, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe

Vet inte exakt hur Yougov gör men det är inte ovanligt att man slår ihop flera olika undersökningar till en för att få bättre lönsamhet. Så jag gissar det. Men ibland vill en kund veta hur man röstar av andra skäl än att det är opinionsmätning också. Om man mäter folkets förtroende för en viss myndighet eller inställning till att gå med i EMU till exempel kan det vara intressant att se hur åsikter skiljer sig åt mellan de som sympatiserar med partier som utgör regeringsunderlaget kontra de som sympatiserar med oppositionen. Så valfrågorna kan ha varit en OU ihopslagen med annan kunds undersökning, eller samma sorts bakgrundsdata som kön, utbildningsnivå, sysselsättning, etcetera för att kunna redogöra för skillnader mellan olika grupper av befolkningen.
2017-01-31, 13:16
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1001PS
Jag har svårt att tro att MP går till SD, snarare förklarar det Cs uppgång.

Sossar däremot, det är ju bara att lägga till ett D.

Mp tappade naturligtvis till det andra blocket genom att sansade människor gick till C. De mer extrema gick till V och Fi. Att förlora till ett annat block svider mycket mer än inom.

Tror inte Sd tagit så mycket från den vänstra planhalvan som från den högra.

En intressant fråga är hur stor den så kallade soffan är just nu och vad som kan mobilisera ilska hos den så den tar ställning och masa sig i väg till urnan. Helst för Sd naturligtvis. Det mindre högtidliga och enkla förtidsvalet gynnar säkert de som är skyggare och inte vill synas så mycket. Det är fullt möjligt att det är helt tomt i lokalen vilket befrämjar röster från den kategori som instituten aldrig lyckas locka ur något svar.

Säkert kommer sossarna att mobilisera som galningar i de invandrartäta områdena.
2017-01-31, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Tror du inte att jag har fattat det, borgardjävel? Det här inte politik det är KRIG!

Vem har krig? Du eller? De flesta använda vill nog leva i ett samhälle som respekterar demokratin vilket innebär att man kan gråta hur mycket man vill om att ett visst parti ökar eller minskar, men är man villig att ta till våld eller hot osv, ja då hör man inte hemma i en demokrati.

Många vänsterpartister och Miljöpartister har tyvärr inte förstått vad demokrati betyder.
2017-01-31, 14:44
Medlem
SD är stora i LO kollektivet och att flytta lite på Kent E. Kan ge 1% till.
2017-01-31, 14:45
Moderator
v50s avatar
SD får 16% (-0,8) i DN / Ipsos januarimätning.

http://www.dn.se/nyheter/politik/fortsatt-kris-for-kd-och-mp/
http://ipsos.se/sites/default/files/pdf/DN-Ipsos-valjarbarometer-januari-2017.pdf
2017-01-31, 15:13
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SD får 16% (-0,8) i DN / Ipsos januarimätning.

http://www.dn.se/nyheter/politik/fortsatt-kris-for-kd-och-mp/
http://ipsos.se/sites/default/files/pdf/DN-Ipsos-valjarbarometer-januari-2017.pdf
Där intervjuperioden alltså är 12-22 januari, så i huvudsak före AKBs budgetutspel den 19:e och dess efterföljder.

Sammanvägt borde vi nu alltså hamna på ett medelvärde om 19,2% för SD i januari, -0.2 mot december och den sämsta noteringen sedan maj. (Där SCB var med och drog ner snittet.)
Senast redigerad av sm910dif 2017-01-31 kl. 15:21.
2017-01-31, 15:41
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
SD är stora i LO kollektivet och att flytta lite på Kent E. Kan ge 1% till.
Vetifan om folk ens reagerar på Kent E, det var ju inte mycket om honom att han fått andra uppdrag.

DN/Ipsos mätning tror jag inte stämmer. Är nog endel partier som har mer än den visar.

Tror MP har lite högre än 4 SD har högre än 16 samtidigt som V Folkpartiet och C har lägre än vad den visar.
Senast redigerad av lyktstolpe 2017-01-31 kl. 15:43.
2017-01-31, 19:12
Medlem
tlcswes avatar
Någon som vet varför inte status.st uppdateras längre?
2017-01-31, 19:38
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Någon som vet varför inte status.st uppdateras längre?
Läs inlägg #53481-53482.
2017-01-31, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Mp tappade naturligtvis till det andra blocket genom att sansade människor gick till C. De mer extrema gick till V och Fi. Att förlora till ett annat block svider mycket mer än inom.

Tror inte Sd tagit så mycket från den vänstra planhalvan som från den högra.

Hur än flödena sett inom och mellan blocken så kvarstår faktum att Alliansen legat helt still sedan valet medan rödgrönrosa tappat ca 9% och SD gått upp ca 9%. Så nettoflödet går från rödgrönrosa till SD.

Här kommer ett utdrag ur SCBs PSU nov 2016 som visar på flödena. Även om siffrorna är underskattade så ger de en fingervisning om varifrån nya väljare kommer.

Jämfört med riksdagsvalet 2014 noteras statistiskt säkerställda nettovinster på cirka 2,0 procent från Moderaterna, cirka 1,4 procent från Socialdemokraterna, cirka 0,5 procent från Centerpartiet, cirka 0,4 procent från Liberalerna, cirka 0,3 procent från Kristdemokraterna, cirka 0,2 procent från Vänsterpartiet och cirka 0,2 procent från Miljöpartiet.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Demokrati/Partisympatier/Partisympatiundersokningen-PSU/12436/12443/Behallare-for-Press/411493/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in