2017-01-30, 17:04
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
"Högst troligt", skrev jag. Franskt namn, bosatt i Quebec, skriver inlägg på franska och gillar det nationalistiska Quebec-partiet på FB.

Samt socialdemokratiska NDP...

Jag får ingen riktig rätsida på det här. AB tycks onekligen ha en hel del skiftande intressen enligt hans Facebook och skulle mycket väl kunna hysa ett agg mot muslimer, men det låter ganska mystiskt att han i sådana fall skulle ha "hookat upp" med en Mohamed från Marocko för att tillsammans avrätta muslimer.
Citera
2017-01-30, 17:05
Medlem
Enligt media var en från Queebec (stavning) och en arab som dödade människor i moskén.

Är det en sunni eller shia moské?
Citera
2017-01-30, 17:06
Medlem
Citat:
Eller var målet dödandet som sådant? Eller kanske mot religion, snarare än riktat mot islam explicit?
Om målet var religion som sådant, varför skrek då GM Allahu Akbar? Kan man undra.
Citera
Medlem
mazdarikards avatar
Kanadas vapenlagar någon? Om jag ska skjuta från höften tror jag att de har strikta lagar liknande Europa.

Kan verkligen en akademikernörd som läser statsvetenskap anskaffa två AK 47r och ett handvapen?
Citera
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Exempelvis: http://www.journaldequebec.com/2017/01/29/des-coups-de-feu-dans-un-mosquee-de-sainte-foy

Tackar och bockar för den.

Riktigt intresserad av motivet nu, för han ser inte ut som en konvertit.
Citera
2017-01-30, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Enligt media var en från Queebec (stavning) och en arab som dödade människor i moskén.

Är det en sunni eller shia moské?
Shia enl uppgift.
Citera
2017-01-30, 17:08
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Kanadas vapenlagar någon? Om jag ska skjuta från höften tror jag att de har strikta lagar liknande Europa.

Kan verkligen en akademikernörd som läser statsvetenskap anskaffa två AK 47r och ett handvapen?

Nej, de är tämligen liberala. Sen, automatvapen är förbjudna, men så är det i USA också.

Citat:
Gun legislation in Canada is largely about registration. Handgun registration became law in 1934, and automatic firearms were added in 1951. In 1969, laws classified firearms as "non-restricted", "restricted" and "prohibited". Since 1977, individuals who wish to acquire firearms legally are required to pass a criminal background check. From 1995 on, all firearms were required to be registered, but in April 2012 the requirement to register non-restricted firearms was dropped in every province and territory, except for Quebec. In 2015, the Supreme Court of Canada ruled against Quebec, thus the non-restricted registry records were destroyed in their entirety. From the 1990s up until September 12, 2005, there were two kinds of individual licences for firearms owners: possession-only and possession-and-acquisition. On September 2, 2015, all possession-only licences were automatically converted to possession-and-acquisition.
Citera
2017-01-30, 17:08
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Citat:
"Högst troligt", skrev jag. Franskt namn, bosatt i Quebec, skriver inlägg på franska och gillar det nationalistiska Quebec-partiet på FB.
Är allt detta officiellt bekräftat? Finnes källa?

Vill du att allt ska vara "officiellt bekräftat". Vi tar det påstående då.

Påstående: "Franskt namn"
Officiellt bekräftat: Troligen inte, det var jag som tyckte att "Alexandre Bissonnette" låter franskklingande.

Påstående: "Bosatt i Quebec"
Officiellt bekräftat: Han skrev i på sin profil att han bor i Quebec. Har för mig det bekräftats av officiellt håll också.

Påstående: "Skriver inlägg på franska"
Officiellt bekräftat: Nej, men det framgick på hans vägg.

Påstående: Likes på Facebook.
Officiellt bekräftat: Nej, men det kunde man se på hans profil.
Citera
2017-01-30, 17:09
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Samt socialdemokratiska NDP...

Jag får ingen riktig rätsida på det här. AB tycks onekligen ha en hel del skiftande intressen enligt hans Facebook och skulle mycket väl kunna hysa ett agg mot muslimer, men det låter ganska mystiskt att han i sådana fall skulle ha "hookat upp" med en Mohamed från Marocko för att tillsammans avrätta muslimer.

Finns också möjligheten att denna Mohamed Khadir är helt oskyldig. Står inget att han greps med vapen på sig som jag läst utan bara att han greps i närheten. Bissonnette var ju den som själv ringde och satt i en bil med 2 automatkarbiner. Skulle väl make more sense då om nu den andra/de andra kom undan gällande kombon som sådan.
Citera
2017-01-30, 17:11
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Shia enl uppgift.
Enligt denna video så handlar det om en sunnimuslimsk moské:

Imam at Quebec mosque attacked by gunmen, speak about rival mosque
https://www.youtube.com/watch?v=eAbpiNQyTUs

Varifrån har du fått uppgifterna om att det skulle handla om en shiamuslimsk moské?
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Finns också möjligheten att denna Mohamed Khadir är helt oskyldig. Står inget att han greps med vapen på sig som jag läst utan bara att han greps i närheten. Bissonnette var ju den som själv ringde och satt i en bil med 2 automatkarbiner. Skulle väl make more sense då om nu den andra/de andra kom undan gällande kombon som sådan.

Sant förvisso. Känns ganska rörigt hur som helst, men frågan är om polisen skulle ha gått ut med Mohameds namn om det inte var väldigt mycket som indikerade att han var inblandad.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Att det cirkulerar en video från brottsplatsen kort efter händelserna, där det talas arabiska med irakisk dialekt. Bara det. Därmed inte sagt att offren var irakier, det vet vi ingenting om ännu.

Okej, du har fått ett PM att det cirkulerar en video där de talar arabiska på brottsplatsen med Irakisk dialekt?

Det må vara hänt, då. Undrade mest om det du skrev om att ”Detta är en religiös konflikt inom samma etniska grupp.”, och varifrån det kom. Att det är fastslaget att terrordådet grundar sig i en religiös konflikt i en etnisk grupp är en ny uppgift i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in