2017-01-30, 12:21
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
SVT:s terrorexpert från Södertörn hyllar Kanada som ett multikulturellt föregångsland och spekulerar om högerextremister.
– Det finns alltså högerextremister även i Québec. Vi har den här mixen av både urbefolkningen som vill ha sin självständighet. Bland en del fransktalande i Kanada finns det även ett motstånd mot den engelska dominansen som gäller i övriga Kanada och ett motstånd även mot invandring, så någon form av ultranationalistisk fransktalande extremism kan det vara, men det är bara ren spekulation.
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/statsvetare-kanada-en-komplicerad-mix-av-grupper

Haha, ultranationalistisk fransktalande extremism.. Och att han sedan kallar dem för urbefolkningen blir väl helt fel? Urbefolkningen i Kanada bör väl rimligtvis vara ett gäng inuiter? Det hade iofs blivit en rolig twist om det visade sig att det var en terrorgrupp bestående av förbannade eskimåer som utfört dådet!
Citera
2017-01-30, 12:25
Medlem
Stockholm1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Nyheten faller som en sten på Expressens hemsida, hetsen mot Trump och SD är åter igång med full kraft och för att hitta nyheten på deras sida måste du scrolla förbi följande:
  • JUST NU: Pojke borta
  • En miljon människor i Chris O'Neill sågar Trump: "Okunnig"
  • Hovet om bilden: "Det är privat"
  • De protesterar på flygplatsen: "Så stolt"
  • Stora protester efter Trumps inresestopp
  • Trumps svar: Jag gör som Obama
  • Starbucks svar: 10 000 flyktingar ska få jobb
  • Tv-stjärnans Trump- protest på röda mattan
  • Man döms – lämnade offer i brinnande buss
  • Vanskötta hundens gest till sin räddare säger allt
  • Kolla hur mycket dina vinylskivor är värda
  • Det gör deltagarna i "Paradise hotel" nu
  • Slipp kissa så ofta på natten – vakna utvilad
  • M:s kraftsamling
  • Därför splittrades humorgruppen Lorry
  • Avslöjad: Volvo testar mystisk suv-prototyp
  • Enkla tricket ger dig mer utrymme i mobilen
  • SD slänger sig gärna med alternativa fakta
  • Old Trafford i lågor - brandkår på plats
  • Hårda kritiken mot Abba-Benny
  • Kritiken mot SVT och TV4 är inte rättvis
  • Sex döda i moskéattack

Rätt talande faktiskt.

/Provokatör

Den som säger att media inte har ett förutbestämt narrativ ljuger. Det ÄR så enkelt. Nyheten låg längst upp och med bred bild när media gjorde kopplingen moské=vita GM. Den kommer åka upp lika fort om det mot förmodan visar sig vara så.

"Det är viktigt med en fri media, Trump vill hindra detta, det för tankarna till...".

Ni är inte fri media. Ni är politiska motståndare med en agenda. Farliga människor som skapar slitningar i samhället genom konstant hets och stigmatisering av oliktänkande.

NI skapar terrordåd. NI har blod på era händer.
Citera
2017-01-30, 12:32
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Haha, ultranationalistisk fransktalande extremism.. Och att han sedan kallar dem för urbefolkningen blir väl helt fel? Urbefolkningen i Kanada bör väl rimligtvis vara ett gäng inuiter? Det hade iofs blivit en rolig twist om det visade sig att det var en terrorgrupp bestående av förbannade eskimåer som utfört dådet!
Dåligt skrivet, men det finns ju en rätt starkt nationalistisk rörelse som vill bryta ut Quebec ur Kanada och då mest av språkliga skäl, tror att det är de som han ser som den mest sannolika, även om en del nu tyder på annat.

Dessutom vill ju indianerna, och inuiterna, som är urbefolkningen där också ha ett eget land.
Citera
2017-01-30, 12:37
Medlem
Belavias avatar
Jag tycker lite synd om MSM på sätt och vis.

Hade BO varit vita hade man säkert hittat någon lämplig vinkel, och hade GM varit vita så är ju MSM hemma. Då är det öppet mål.

Men nu är varken BO eller GM vita. Då krävs det att måste ha skett i USA för att få ihop det med att det är Trumps fel, och white guilt i allmänhet, men detta skedde i Kanada!

Kan vi på något sätt hjälpa MSM, så vi får ihop det till Trums fel ändå, gärna med lite passande white gulit också!

Går det att kapitalisera mera på det där Grishuvudet från förra året tex?
Citera
2017-01-30, 12:38
Medlem
Stones avatar
På Aftonbladet hamnar terrorattacken numera under

"Lawan, 27, är född med mikropenis"

Prio! Prio! Prio! (läs som en polissiren).
Citera
2017-01-30, 12:40
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Skulle arabiska vara det språk man vill distansiera sig ifrån då menar du, och som motiverade en attack på en moské?

Terrorexperten är bara expert på en sak, att svamla utan någon som helst förankring i verkligheten, han får väl betalt för att göra det? Media ger honom utrymme att säga det som media vill att han ska säga, det kan faktiskt vara så, jag litar inte på den mannen, särskilt inte när han uttalar sig genom media.
Man vill att franska ska vara det ENDA gällande språket och sen så lär väl de till största delen vara kristna som tillhör de mest hårdföra. Det var väl mer en bakgrundsbild av det politiska läget än något annat iofs.
Citera
2017-01-30, 12:45
Medlem
Fria Tider, 30 januari 2017 kl 12.16:
Citat:
Utrikes. En av de terrorister som igår kväll slog till mot en moské i Quebec i Kanada har marockanskt ursprung. Det skriver La Presse på Twitter.

TVA bekräftar uppgiften om att den ene attentats*mannen har arabiskt ursprung men skriver också att den andre misstänkte mannen är en 27-åring av "Quebec*ursprung".

Uppgifterna om attentats*männen har tagits fram av TVA:s grävande journalist Félix Séguin. Myndigheterna är fortsatt mycket förtegna om vilka de båda massmördarna är och vad de haft för motiv.
...
http://www.friatider.se/en-av-de-terrorister-som-slog-till-mot-mosken-ar-marockan

http://www.lapresse.ca/actualites/201701/29/01-5064348-six-musulmans-tues-dans-un-attentat-terroriste-a-quebec.php
Citera
2017-01-30, 12:56
Medlem
Bernt-Bennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Oavsett vilka som ligger bakom kommer det vinklas till att det är trumps fel.

Hear hear!

Det blev väldigt snabbt en terroristhandling när det är emot muslimer. Kommer ni ihåg hur länge det tog innan media skrev om lastbilen i Berlin som terroristhandling.
Citera
2017-01-30, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholm1
Den som säger att media inte har ett förutbestämt narrativ ljuger. Det ÄR så enkelt. Nyheten låg längst upp och med bred bild när media gjorde kopplingen moské=vita GM. Den kommer åka upp lika fort om det mot förmodan visar sig vara så.

"Det är viktigt med en fri media, Trump vill hindra detta, det för tankarna till...".

Ni är inte fri media. Ni är politiska motståndare med en agenda. Farliga människor som skapar slitningar i samhället genom konstant hets och stigmatisering av oliktänkande.

NI skapar terrordåd. NI har blod på era händer.

Det här är riktigt allvarligt faktiskt.
Jag surfade runt bland schibsteds tidningar i norden, och som på ett trollslag, dalade denna stora händelse, från att ha legat i topp, till efter "nyheter" om hur handikappade har sex och hur Kakan är kränkt av en klädkedja i samtliga tidningar jag kikade på.

Ingen, INGEN kan väl efter ett så tydligt trixande med vad som anses viktigt för pöbeln att läsa om, förneka att de styrs av en agenda i sin rapportering.
Citera
2017-01-30, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Det enda du gör är att begära länkar av andra och att försöka ändra perspektivet i diskussioner. Ditt syfte med det är tydligt och det är du ju fri att ha. Det blir i alla fall ofta riktigt fånigt, särskilt i ett sånt här fall när det ju är uppenbart för alla att media kopplar attentatet till Trumps beslut. Det räcker med normal läskunskap och hörförståelse för att konstatera det. Du kan ju tex. lyssna (flera gånger för säkerhets skull) på Ekots utrikesrikeskommentator Agneta Rambergs förklaring i morse. Räcker inte den så får du höra av dig. Du hittar till p1s hemsida.

Ja, jag tycker det är märkligt att man kan haspla ur sig vad som helst om vad media påstår men inte kan ge ett enda exempel på det.

http://sverigesradio.se/sida/sok.aspx?q=agneta%20ramberg&programid=83&filter=fa lse cirka 1.30 in
Varför händer det här nu?
Det vet vi inte, svarar Ramberg och ger sedan en allmän nubeskrivning av spänningarna i Nordamerika kring Trumps dekret och Trudeaus reaktioner mot dekretet.

Inte ett ord om att det är Trumps fel. Bara en faktisk beskrivning av spänningarna i Nordamerika. Ett ganska vettigt svar på att ökade spänningar kan ha gjort att det händer just nu

Klart att jag vill ge ett annat perspektiv eftersom jag inte uppfattar att det generellt är på det sättet som mediehatarna kastar ur sig.
Citera
2017-01-30, 13:12
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Angående medias hantering av det som hänt kontra trumps reseförbud. Media har ju slagit till på stort senaste dagen och kallar trumps beslut för en "muslim ban" detta trots att det inte är muslimer som förbjuds resa till usa utan människor med medborgarskap från 7 terrorlistade länder. Så när media nu anklagar trump för att provocera fram hat från muslimer bär ju faktiskt traditionell media det största ansvaret med sina alternativa fakta att trump bannar muslimer och därigenom driver fram ett hat från muslimer mot väst och trump. Så om det nu är så att muslimer och IS provoceras och går till attack på grund av trumps så kallade muslim ban är det faktiskt media som bär ansvaret inte trump.

Inte för att vi kommer få höra det från media iförsig ..
Citera
2017-01-30, 13:14
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Trump borde väl vakna snart, ska bli intressant att höra presidentens reaktion på det hela.

Vore kul om han bad om ursäkt på twitter.

Typ - media har nu gjort mig införstådd med att det är mitt fel att muslimer skjuter muslimer i ett annat land.

Tack media för att ni upplyser mig om sanningar jag inte kände till, och härmed ber jag därför om ursäkt till alla vars död jag är skyldig till.
Senast redigerad av Belavia 2017-01-30 kl. 13:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in