2017-01-28, 18:16
Medlem
Du bör ställa av bilen direkt i samband med att du gör polisanmälan, så slipper du betala fordonsskatt för den tid du är av med bilen och har den på verkstad om den dyker upp igen. Polisanmälan är viktig, den kan behövas när du skall bestrida vägtullar, p-böter och annat som kan dyka upp på bilen när den är borta.
Citera
2017-01-28, 18:56
Bannlyst
har du otur kommer du inte få ut ett öre på försäkringen då bolaget kan hävda att bilen inte ska gå att "sno".
Citera
2017-01-28, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfmamma
har du otur kommer du inte få ut ett öre på försäkringen då bolaget kan hävda att bilen inte ska gå att "sno".

Ts har underlåtit att svara på ställt spörsmål angående nyckel, detta får vi antagligen tolka som att nyckeln fanns i bilen.
Citera
2017-01-28, 23:49
Medlem
526s avatar
Nycklarna är snodda. Jag tappade dem. Därför är bilen stulen.
Citera
2017-01-28, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nycklarna är snodda. Jag tappade dem. Därför är bilen stulen.

Tappade i bilens närhet eller på annat sätt så de kunde kopplas till just den bilen? Gjort en beskrivning av nycklarnas förlust i polisanmälan och/eller ditt brev till försäkringsbolaget?
Citera
2017-01-29, 00:08
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Tappade i bilens närhet eller på annat sätt så de kunde kopplas till just den bilen? Gjort en beskrivning av nycklarnas förlust i polisanmälan och/eller ditt brev till försäkringsbolaget?
Måste ha tappat i huset där jag bor. Hade två väskor och matkasse när jag gick in. Det var bökigt. Den som hittade måste ha blippat utanför i kvarteret och hittat den.

Kollade med vägtullen på transportstyrelsen och såg att någon kört ut ur stan med den den 27/1

Har sagt det i polisanmälan och i tel till försäkringsbolaget.
Citera
2017-01-29, 00:35
Bannlyst
Citat:
Måste ha tappat i huset där jag bor. Hade två väskor och matkasse när jag gick in. Det var bökigt. Den som hittade måste ha blippat utanför i kvarteret och hittat den.

Kollade med vägtullen på transportstyrelsen och såg att någon kört ut ur stan med den den 27/1

med andra ord du kommer inte få ett ruttet öre i ersättning. Grattis.
Citera
2017-01-29, 00:40
Medlem
Citat:

Då är du med största sannolikhet rökt om du inte kan presentera en otroligt bra story till försäkringsbolaget.
Citera
2017-01-29, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfmamma
med andra ord du kommer inte få ett ruttet öre i ersättning. Grattis.
Och vad grundar du detta uttalande på?
Citera
2017-01-29, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald-dick
Då är du med största sannolikhet rökt om du inte kan presentera en otroligt bra story till försäkringsbolaget.

Nyckel i bil som avhänts brukar göra att självrisken blir högre. Mer tveksamt hur det bedöms om nyckeln först tappats.
Citera
2017-01-29, 03:28
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nyckel i bil som avhänts brukar göra att självrisken blir högre. Mer tveksamt hur det bedöms om nyckeln först tappats.
Mitt bolag ställer krav på att nyckeln inte får förvaras i eller i anslutning till bilen och vid "försummelse" ökas självrisken med antingen några tusenlappar eller procent. Sen vet jag inte vad som gäller när följden är att bilen blir stulen men antagligen minskas väl ersättningen, för en tappad nyckel faller nog under någon sorts försummelse att hålla den under uppsikt. Tror inte de springer benen av sig för att ersätta en stulen bil iaf.
Citera
2017-01-29, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Mitt bolag ställer krav på att nyckeln inte får förvaras i eller i anslutning till bilen och vid "försummelse" ökas självrisken med antingen några tusenlappar eller procent. Sen vet jag inte vad som gäller när följden är att bilen blir stulen men antagligen minskas väl ersättningen, för en tappad nyckel faller nog under någon sorts försummelse att hålla den under uppsikt. Tror inte de springer benen av sig för att ersätta en stulen bil iaf.

Du skriver ju inledningsvis att självrisken ökar, därmed sjunker samtidigt ersättningen. Det lär inte handla om högre självrisk och lägre ersättning. Sedan är det mer tolkningen av "i anslutning till bilen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in