2017-01-28, 18:01
Medlem
Frewibs avatar
Minns du när Gustav Vasa kröntes till kung, eller hur många invånare Chile har? När jag tänker efter minns jag ganska lite från högstadiet då man var tvungen att lära sig saker man egentligen inte brydde sig ett skit om.
Hur mycket kommer du ihåg från högstadiet?
Citera
2017-01-28, 18:03
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frewib
Minns du när Gustav Vasa kröntes till kung, eller hur många invånare Chile har? När jag tänker efter minns jag ganska lite från högstadiet då man var tvungen att lära sig saker man egentligen inte brydde sig ett skit om.

Alltså. Detta tänker jag ofta på - vad minns jag från högstadiet?
Jag får samma svar alltid - absolut ingenting.

Det jag minns dock, är att under en fysik-lektion, skulle vi bygga papperflygplan för att sen tävla om vems som flög längst.
Jag vann, för jag hade snurrat ståltråd runt nosen. Detta minns jag med glädje och stolthet.
Senast redigerad av GormDenGamle 2017-01-28 kl. 18:12.
Citera
2017-01-28, 18:11
Medlem
Sereenas avatar
Den typen av saker minns jag inte ett skit av, avskydde historia/geografi/samhällskunskap (alla SO ämnena) men kommer ihåg det mesta av NO ämnena och engelskan sitter bra (iaf spräkdelen, minns inte ett skit av historiedelen).
Citera
2017-01-28, 18:21
Medlem
nihilverums avatar
Citat:

Jag kan inte säga att jag minns mycket årtal från historian, men åtminstone matte och fysik minns jag till fullo. Det är dock ganska naturligt, med tanke på att jag läst teknisk fysik senare.
Citera
2017-01-28, 18:22
Medlem
Citat:
Minns du när Gustav Vasa kröntes till kung, ...
Nej, däremot fick jag veta när han valdes till kung. Det var den 6 juni 1523, och delvis därför är det vår nationaldag. Jag minns det än. Han kröntes till kung den 12 januari 1528. Säkert ett rätt obekant datum för de flesta, oavsett om de minns högstadiet eller ej. Förutom särskilda minnesbilder av högstadietiden, som i mitt fall är mer än 35 år sedan, så är det svårt att veta vad jag minns från tiden, eftersom de flesta uppgifterna antingen har ändrats eller upprepats. Om jag tror mig veta något, särskilt vad gäller föränderliga uppgifter som länders befolkning, så kan man kanske inse att man fick lära sig det i högstadiet eftersom det numera då är fel. Datum är det svårare med, de förändras inte över tid. Bäst minns jag nog kemiexperimenten och pardansen på gympan.
Citera
2017-01-28, 18:28
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag minns hyggligt hur man använder en symaskin. Jag använde en så sent som i dag, det var lite jox, men jag fick till det till sist.

Iofs tror jag man hade mer syslöjd på mellanstadiet, så kunskaperna kanske härstammar därifrån!?!?
Citera
2017-01-28, 18:28
Bannlyst
Jag minns slagsmålen och flickvännerna och vännerna och dom flesta djävulstygen man hittade på!
Citera
2017-01-28, 18:58
Medlem
RadikalFails avatar
Minns mycket från högstadiet. Kemin har jag fortfarande kvar. Franskan också. Hur man fotar och framkallar också. Och även syslöjden.

Så helt senil är jag inte än.
Citera
2017-01-28, 19:09
Medlem
thehater123s avatar
Inte mycket av det vi lärde oss. De relevanta kunskaperna har jag förfinat till den grad att jag inte kommer ihåg vart jag lärde mig dem, och allt irrellevant som historia, religion osv. har jag nog glömt det mesta.

Däremot brukar människorna från den här tiden ibland besöka mina drömmar, fortfarande.
Citera
2017-01-28, 19:12
Medlem
anteri17s avatar
Du lär dig ju egenskaper och grunder som ni hade nytta av på gymnasiet och sedan på eventuellt universitet. Sjukt korkad tråd.
Citera
2017-01-28, 20:14
Medlem
Frewibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Nej, däremot fick jag veta när han valdes till kung. Det var den 6 juni 1523, och delvis därför är det vår nationaldag. Jag minns det än. Han kröntes till kung den 12 januari 1528. Säkert ett rätt obekant datum för de flesta, oavsett om de minns högstadiet eller ej. Förutom särskilda minnesbilder av högstadietiden, som i mitt fall är mer än 35 år sedan, så är det svårt att veta vad jag minns från tiden, eftersom de flesta uppgifterna antingen har ändrats eller upprepats. Om jag tror mig veta något, särskilt vad gäller föränderliga uppgifter som länders befolkning, så kan man kanske inse att man fick lära sig det i högstadiet eftersom det numera då är fel. Datum är det svårare med, de förändras inte över tid. Bäst minns jag nog kemiexperimenten och pardansen på gympan.
Haka inte upp dig på små detaljer nu
Citera
2017-01-28, 20:17
Medlem
Frewibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Du lär dig ju egenskaper och grunder som ni hade nytta av på gymnasiet och sedan på eventuellt universitet. Sjukt korkad tråd.
Men hur mycket kommer du ihåg från högstadiet då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in