2017-01-25, 16:57
Medlem
Funderar på att köpa en Nexus 6p. Är lite paranoid utav mig, och är försiktig med vad jag installerar på telefon. Stänger vissa åtkomster och tracking. Lite får man ju leva med, oavsett.

Tänker dock på Google (vilket jag har lite utav en hatkärlek till). Hur funkar deras telefoner angående avlyssning, spårning etc etc? Har de något extra installerat i luren, som inte går att neka/stänga av?

Cheers!
Citera
2017-01-25, 17:05
Medlem
Tänkte du inte logga in med ett gmail-konto och använda play store? Varför vill du ha en Androidmobil i sådant fall, tänkte du använda en annan appbutik?

Sedan är det väldigt svårt att veta vad som finns döljer sig i de olika kretsarna som t ex radiogränssnittet som har en egen rom.
Citera
2017-01-25, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Tänkte du inte logga in med ett gmail-konto och använda play store? Varför vill du ha en Androidmobil i sådant fall, tänkte du använda en annan appbutik?

Sedan är det väldigt svårt att veta vad som finns döljer sig i de olika kretsarna som t ex radiogränssnittet som har en egen rom.

Jo, självklart förstår jag och accepterar det. Finns inte så mycket val, förutom att skaffa en äldre telefon eller skicka röksignaler. Man blir ju oavsett spårad på ett eller annat sätt.

Tänkte snarare på det du nämnde i anda stycket.

Så jävla illa är det inte men jag blir lite obekväm att använda en lur av Google med tanke på deras avtal, jada jada. Samtidigt älskar jag deras algoritmer osv, även om jag, återigen, inte riktigt vill vara med i spelet.

Nåväl. Köpte mig telefonen ändå.
Citera
2017-01-25, 19:31
Medlem
HipToBeSquares avatar
Är man ute efter anonymitet och ens privaliv så är Google Android inget bra val. Google Play i telefonen är som att runka när ens mamma tittar på.

Det finns tyvärr inte så många alternativ kvar nu och bara två som är säkrare vilket är Jolla Sailfish eller Blackberry BB10. Cyanogenmod kanske om man håller Google utanför. Vet inte så mycket hur mycket iOS spionerar men bara att det är utvecklat i USA gör mig misstänksam.
Senast redigerad av HipToBeSquare 2017-01-25 kl. 19:34.
Citera
2017-01-25, 21:07
Medlem
salxars avatar
Tror personligen inte att Googles mobiler spårar dig mer än mobiler från valfritt annat märke. Men annars kan du ju bara flasha en ny rom på din Nexus sen? Copperhead så slipper du Play Butik, t.ex.
Citera
2017-01-26, 22:07
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Tror personligen inte att Googles mobiler spårar dig mer än mobiler från valfritt annat märke. Men annars kan du ju bara flasha en ny rom på din Nexus sen? Copperhead så slipper du Play Butik, t.ex.

Google Android spårar dig och helt öppet när det gäller vissa saker. T.ex. öppet erkänner att de skickar din position t.ex. "för att kunna skräddarsy" vad söker och reklam osv. De öppet sparar allt vad du söker speciellt om någonsin loggat in på ett e-mail konto med browsern eller e-mail programmet.

Google är ganska öppna med att de skickar och sparar mängder med användarinformation om användarna. Vad som händer med informationen därefter har du ingen kontroll alls över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in