Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-01-18, 16:48
Medlem
Hur snabbt kan en f.d. rökare ta upp konditionen till en "normal" nivå?

Har både googlat och flashbackat men utan lycka, alla svar är ungefär "allt är relativt" / "hur långt är ett snöre".

För visst är svaret så. Men jag är ute efter ett svar som inte behöver vara spot on, men ungefärligt. Var bra många år sen jag hade bra kondition, typ 13 bast senast så drygt 10 år sen isf.

Hursom så har min kondis bara blivit sämre, ju mer bil jag åkt och ju mindre jag rört på mig.

Slut på det nu är tanken. Stark i övrigt, har bra med muskler osv, gymmat regelbundet i flera år utan problem men just konditionen är fan under all kritik.

Vad kan det ta o man skulle köra 2st konditionspass per vecka i 8-10veckor för att kunna löpa 3-5km utan att stanna typ? Låter det rimlgit eller ej? Jag bara chansar.
Citera
2017-01-18, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demma

Har både googlat och flashbackat men utan lycka, alla svar är ungefär "allt är relativt" / "hur långt är ett snöre".

För visst är svaret så. Men jag är ute efter ett svar som inte behöver vara spot on, men ungefärligt. Var bra många år sen jag hade bra kondition, typ 13 bast senast så drygt 10 år sen isf.

Hursom så har min kondis bara blivit sämre, ju mer bil jag åkt och ju mindre jag rört på mig.

Slut på det nu är tanken. Stark i övrigt, har bra med muskler osv, gymmat regelbundet i flera år utan problem men just konditionen är fan under all kritik.

Vad kan det ta o man skulle köra 2st konditionspass per vecka i 8-10veckor för att kunna löpa 3-5km utan att stanna typ? Låter det rimlgit eller ej? Jag bara chansar.

Helt rimligt, för mig att få upp konditionen brukar det ta två tre månader under perioder jag rökt det handlar bara om att pressa sig för mig iallafall.
Citera
2017-01-18, 21:56
Medlem
Spelar det någon större roll eller skiter du i det om det tar 4 månader istället för 3 månader?

Löpning i kombination med intervallträning.
Backar/trappor är ju effektivt. Men det beror ju på var du är någonstans, kanske du får börja med gång om du inte orkar löpa.

Antalet gånger i veckan har ju också betydelse för hur lång tid det tar. Två gånger i veckan känns ju lite. Kondition kan man träna mer eller mindre varje dag.

Så skit i tiden, kör bara.
Citera
2017-01-18, 22:56
Medlem
TheBusters avatar
Citat:

3k satter du pa max 3 veckor. pa 10 veckor bor du klara 10k om du tranar smart. Ta garna nagot schema
Citera
2017-01-19, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Spelar det någon större roll eller skiter du i det om det tar 4 månader istället för 3 månader?

Backar/trappor är ju effektivt. Men det beror ju på var du är någonstans, kanske du får börja med gång om du inte orkar löpa.

Antalet gånger i veckan har ju också betydelse för hur lång tid det tar. Två gånger i veckan känns ju lite. Kondition kan man träna mer eller mindre varje dag.

Nej alltså det är rent teoretiskt, för mig sj bara. Spelar ingen större roll, bara intresse.

Problemet är att jag är väldigt seriös med min styrketräning och vill inte att den ska ta skada av löpningen. Därav varför jag kan klämma in 2 pass kondition i veckan och köra 4 pass styrka, 1 vilodag.

Eventuellt att man skulle kunna ta promenader osv, men just löp-pass ska jag endast ha 2. Det får ta den tid det tar med 2 pass, kan ju hända att jag får livets sug och kastar om mitt schema till 4 konditionspass om jag så önskar, inget är omöjligt!

Och ja, klart man KAN träna det varje dag .Men för att optimera styrketräningen bör man inte träna kondis varje dag tack för alla svaren!
Citera
2017-01-19, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
3k satter du pa max 3 veckor. pa 10 veckor bor du klara 10k om du tranar smart. Ta garna nagot schema
Avrundade neråt så att säga med flit hehe, så kan man inte bli besviken. Du har nog rätt i det du säger, ska bli kul o se!
Citera
2017-01-19, 17:27
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Avrundade neråt så att säga med flit hehe, så kan man inte bli besviken. Du har nog rätt i det du säger, ska bli kul o se!

Gjort det sjalv min van, Forsta gangen jag sprang trodde jag att jag satt 5k kollade pa kartan och det var 1500 meter hahahahha.

3 ganger senare sa satte jag 3k.

Om du behover lite extra motivation sa rekommenderar jag Zombie run. Rikigt bra historia
Citera
2017-01-19, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind

Detta.

Konditionen förbättras varje pass om man tar ut sig. Sen finns det inget som heter "normal nivå". Bara att köra som citerad skrev.
Citera
2017-01-20, 20:29
Medlem
Tänk inte så. Ett uppehåll från styrketräningen på ett par månader kommer göra ett mirakel när du startar igen. Samma sak med all träning en längre kortare paus gör otroliga saker. Gäller bara att ha disciplin och komma i gång igen. Lycka till, vilket väg du än väljer.

Citat:
Nej alltså det är rent teoretiskt, för mig sj bara. Spelar ingen större roll, bara intresse.

Problemet är att jag är väldigt seriös med min styrketräning och vill inte att den ska ta skada av löpningen. Därav varför jag kan klämma in 2 pass kondition i veckan och köra 4 pass styrka, 1 vilodag.

Eventuellt att man skulle kunna ta promenader osv, men just löp-pass ska jag endast ha 2. Det får ta den tid det tar med 2 pass, kan ju hända att jag får livets sug och kastar om mitt schema till 4 konditionspass om jag så önskar, inget är omöjligt!

Och ja, klart man KAN träna det varje dag .Men för att optimera styrketräningen bör man inte träna kondis varje dag tack för alla svaren!
Citera
2017-01-21, 16:46
Medlem
Frisims avatar
Citat:

Förstå mig inte fel nu, men du tror inte att det sitter lite i skallen på dig, snarare att konditionen är dålig? I min egen erfarenhet har jag personligen alltid kunnat springa 3km hur mycket chips, cig och Diablo 3 jag än har konsumerat på senaste tid. Även när jag vägde 140kg gick det med nöd och näppe (knäna mådde inte så bra dock). Om du gymmar seriöst dessutom så har väldigt svårt att tänka mig att din kondis är så usel.

Lycka till!
Citera
2017-01-23, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frisim
Förstå mig inte fel nu, men du tror inte att det sitter lite i skallen på dig, snarare att konditionen är dålig? I min egen erfarenhet har jag personligen alltid kunnat springa 3km hur mycket chips, cig och Diablo 3 jag än har konsumerat på senaste tid. Även när jag vägde 140kg gick det med nöd och näppe (knäna mådde inte så bra dock). Om du gymmar seriöst dessutom så har väldigt svårt att tänka mig att din kondis är så usel.

Lycka till!
Klart mycket sitter i skallen! Strax över "normalvikt" men har typ 5år av rökning i bagaget. Till råga på det åker jag bil överallt (extremt dålig vana...) så ja, den är väldigt dålig trots att jag är vältränad annars.

Har f.ö. jäkligt svårt att tro att någon på 140kg som röker på daglig basis kan jogga 3km utan o stanna... om ens 1km utan o stanna så är jag väääldigt förvånad, makes no sense to me.
Citera
2017-01-24, 01:05
Medlem
Citat:

Att bara sluta röka kommer du upp till en "normal" nivå, men gör på. 2-3 gånger i veckan låter bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in