Citat:
Ursprungligen postat av
Varmare
Om du vore journalist, hade du förlorat jobbet för länge sen. Du är på tok för långsam för att få jobba vidare, herregud! Det är inte en flerårig ensamutredning för riksdagens räkning du sysslar med, du är utskickad för att återge hennes historia och upplevelse på ett säljande sätt and make it snappy, för snart måste du ut igen och skriva något på tre och en halv kolumner om en man som bet en hund och deadline är om en timme! Och vad fan får dig att tro att det är du som journalist som bestämmer om något ska publiceras eller inte, vem tror du att du är? Du skriver, det är ditt enda jobb, punkt!
Det är det här du inte fattar: Ingen som rapporterar om nyheter av olika slag är helt neutral och ägnar all sin tid åt att ge heltäckande bakgrunder från alla inblandade sidor i en händelse. Glöm det! "Neutralt" existerar inte, det är naivt att tro det, och i nio fall av tio skrivs artiklar inte av ideella skäl som "vi måste berätta Sanningen För Folket", utan för att locka läsare i ett allt högre mediabrus.
Kan du ta till dig ovanstående får du ett lite lättare, mindre irriterat, liv. Promise!
Citat:
Om du vore journalist, hade du förlorat jobbet för länge sen. Du är på tok för långsam för att få jobba vidare, herregud!
Och det är du rätt person att avgöra? LOL!
Citat:
Det är inte en flerårig ensamutredning för riksdagens räkning du sysslar med
Ytterligare en person som gör sin egen tolkning av innehåll som inte står skrivet. Vem har sagt någonting om flerårig. Är du totalt knäpp?
Citat:
du är utskickad för att återge hennes historia och upplevelse på ett säljande sätt
Fullständigt bullshit. En journalist ska ha förmåga att avgöra vems historia som ska presenteras. Att uteslutande presentera barnrumpor till tjejer som gråter ut i media innebär förlöst av manliga läsare.
Citat:
för snart måste du ut igen och skriva något på tre och en halv kolumner om en man som bet en hund och deadline är om en timme!
Ytterligare en lögn. Media skriver inte om män. I de få fall de gör det är det negativ smörja.
Citat:
Och vad fan får dig att tro att det är du som journalist som bestämmer om något ska publiceras eller inte, vem tror du att du är?
Ja, knappast Gudrun Schymns talesperson. Om jag dag ut och dag in får ägna mig åt feministiskt dravel då skulle jag överväga att sluta göra det jag får i uppgift att göra.Fast för dig som feminist är väl knappast detta ett problem. Vi prioriterar helt enkelt olika.
Citat:
Du skriver, det är ditt enda jobb, punkt!
Helt fel. Jag kan välja vem jag skriver för.
Citat:
Ingen som rapporterar om nyheter av olika slag är helt neutral och ägnar all sin tid åt att ge heltäckande bakgrunder från alla inblandade sidor i en händelse. Glöm det!
Vem fan tror du att du är som ens kan yttra dig om det? Totalt skitsnack som du hittar på. Alla inblandade behöver med nödvändighet inte vara så många. Du överdriver arbetsbördan. Jag tycker du ska läsa the economist veckonummer så får du lite mer kvalitée. Fast vad fan vet du om det, du värnar om hänt i häcken journalistik.
Citat:
"Neutralt" existerar inte, det är naivt att tro det, och i nio fall av tio skrivs artiklar inte av ideella skäl som "vi måste berätta Sanningen För Folket", utan för att locka läsare i ett allt högre mediabrus.
Denna smörja har sagts i alla tider. Ändå existerar tidningar som the economist som skapar djup, helhetsperpektiv och faktainnehåll. Det existerar inte bara en sanning eller ett mediabrus. Du kan välja vilken tidning som du läser, är inte svårare än så.
Citat:
Kan du ta till dig ovanstående får du ett lite lättare, mindre irriterat, liv. Promise!
Det som gör mig irriterad är kommentarer som dina. Du utgår från att hänt i häcken journalistiken är att föredra. Du bör studera Marshall Mcluhan eller Stuart Hall för att först och främst veta vad fan du snackar om.