Citat:
Ursprungligen postat av
endumbonde
Även i Göteborg konstaterar man något förvånat att priserna har ökat mest i utanförskapsområdena, i detta fallet Angered. Men det finns en viss logik i det hela. Många invandrare vill flytta närmare sitt eget folk helt enkelt och det skapar ett tryck.
Det kan även skapas av invandrare som bott i Sverige en tid, de har barn som behöver flytta hemifrån och då kanske de även har jobb och möjlighet att ta miljonlån. Barnen vill bo kvar i området eftersom släkt och vänner bor där men nu finns inte längre hyreslägenheter kvar eftersom nyanlända lägger beslag på dessa.
Från bankens synvinkel och lånemässigt så kan det innebära fler sk risklån, eftersom många invandrare och även 2:a generationens invandrare inte är lika etablerade på arbetsmarknaden eller har lika stabila jobb/löner. Så det ökar i längden risken att Sverige råkar ut för en kris likt den i USA 2008 som berodde på att bankerna hade lånat ut och spekulerat på lån till folk som egentligen inte hade råd att låna pengarna till bostadsköp.
Därför är stora prisökningar på bostäder i inkomstsvaga områden ett allvarligt fenomen i längden.
Intressant att priserna ökar så mycket i utanförskapsområdena. Det här bådar inte bra när bubblan spricker, invandrare med dålig ekonomi och osäkra anställningar som tagit miljonlån, luktar subprimelån a la USA 2008.
Orkar inte besvara de ca 10 inläggen jag fick på mitt tidigare inlägg. Känns ibland lönlöst att ta diskussionen på flashback med folk som har en alldeles för bestämd åsikt och vägrar se utanför boxen.
Själv upplever jag att många i den här tråden har en alldeles för mörk syn på Malmö och även prisutvecklingen för bostäder i staden. Ofta byggs dessa på personligt tyckande, egna upplevelser eller på saker och ting de hört från nära och bekanta. Ofta vill folk här att ens egna världsbild ska stämma, men saker och ting är inte alltid så enkla och självklara.
Jag tror definitivt att vi har en bostadsbubbla i hela Sverige och priserna kan öka ännu mer i Malmö innan räntorna stiger och priserna börjar stabiliseras eller sjunka. Artikeln som någon hänvisade till grundade ju till Malmö stads tidigare bostadsköp genom åren och i antalet så ingår sociallägenheter och inte enbart lägenheter till flyktingar. Det senaste beslutet att köpa in ca 80talet lägenheter har inte gått igenom och kan heller inte ha påverkat prisbilden.
Faktum kvarstår att många föredrar trots allt Malmö. Stadens utbud, närheten till Köpenhamn, bada på ribban och allt vad det kan vara. Viss får Malmö att låta som Detroit, men handen på hjärtat där är vi inte och kommer sannolikt aldrig att hamna, för Malmö har för gynnsamma förutsättningar och är alldeles för attraktivt, även om ni vill att det ska gå åt helvete för vår kära stad.