2017-01-18, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av praktjakt
Nej. Jag är ganska ofta i Hyllie och Limhamn och jag ser Malmö som en gemytlig och vänlig stad som det är lätt att navigera i. Ser sällan polis eller våld. Rymdkram.
Vad trevligt, fast lite knivrån i Limhamn och lite bilbränder i Hyllie förekommer. Sedan rånades ICA-butiken på Eriklust (inte långt från Limhamn) för någon vecka sedan genom att de maskerade rånarna höll knivar mot kassörskornas halsar.

Du missade Rosengård, Seved, Östra Sorgenfri, Nobeltorget, Holma, Högaholm, Kroksbäck, Nydala, Heleneholm, Fosie, Lindeborg, Värhem, Bellevuegården på dina besök. Där är det mer mångkultur om det är det du gillar.

1993 Flyttade jag från Malmö efter 33 år i staden. Jag är uppriktig bedrövad och ledsen över att staden förfallit så mycket. Jag mår fysiskt illa av att se hur det ser ut i vissa delar av staden nu. Det finns något enstaka guldkorn kvar...

#VilaifridMalmö
#Jagvardär
Senast redigerad av Trotteri 2017-01-18 kl. 19:27.
Citera
2017-01-19, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Även i Göteborg konstaterar man något förvånat att priserna har ökat mest i utanförskapsområdena, i detta fallet Angered. Men det finns en viss logik i det hela. Många invandrare vill flytta närmare sitt eget folk helt enkelt och det skapar ett tryck.

Det kan även skapas av invandrare som bott i Sverige en tid, de har barn som behöver flytta hemifrån och då kanske de även har jobb och möjlighet att ta miljonlån. Barnen vill bo kvar i området eftersom släkt och vänner bor där men nu finns inte längre hyreslägenheter kvar eftersom nyanlända lägger beslag på dessa.

Från bankens synvinkel och lånemässigt så kan det innebära fler sk risklån, eftersom många invandrare och även 2:a generationens invandrare inte är lika etablerade på arbetsmarknaden eller har lika stabila jobb/löner. Så det ökar i längden risken att Sverige råkar ut för en kris likt den i USA 2008 som berodde på att bankerna hade lånat ut och spekulerat på lån till folk som egentligen inte hade råd att låna pengarna till bostadsköp.

Därför är stora prisökningar på bostäder i inkomstsvaga områden ett allvarligt fenomen i längden.

Intressant att priserna ökar så mycket i utanförskapsområdena. Det här bådar inte bra när bubblan spricker, invandrare med dålig ekonomi och osäkra anställningar som tagit miljonlån, luktar subprimelån a la USA 2008.

Orkar inte besvara de ca 10 inläggen jag fick på mitt tidigare inlägg. Känns ibland lönlöst att ta diskussionen på flashback med folk som har en alldeles för bestämd åsikt och vägrar se utanför boxen.
Själv upplever jag att många i den här tråden har en alldeles för mörk syn på Malmö och även prisutvecklingen för bostäder i staden. Ofta byggs dessa på personligt tyckande, egna upplevelser eller på saker och ting de hört från nära och bekanta. Ofta vill folk här att ens egna världsbild ska stämma, men saker och ting är inte alltid så enkla och självklara.
Jag tror definitivt att vi har en bostadsbubbla i hela Sverige och priserna kan öka ännu mer i Malmö innan räntorna stiger och priserna börjar stabiliseras eller sjunka. Artikeln som någon hänvisade till grundade ju till Malmö stads tidigare bostadsköp genom åren och i antalet så ingår sociallägenheter och inte enbart lägenheter till flyktingar. Det senaste beslutet att köpa in ca 80talet lägenheter har inte gått igenom och kan heller inte ha påverkat prisbilden.
Faktum kvarstår att många föredrar trots allt Malmö. Stadens utbud, närheten till Köpenhamn, bada på ribban och allt vad det kan vara. Viss får Malmö att låta som Detroit, men handen på hjärtat där är vi inte och kommer sannolikt aldrig att hamna, för Malmö har för gynnsamma förutsättningar och är alldeles för attraktivt, även om ni vill att det ska gå åt helvete för vår kära stad.
Citera
2017-01-19, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Intressant att priserna ökar så mycket i utanförskapsområdena. Det här bådar inte bra när bubblan spricker, invandrare med dålig ekonomi och osäkra anställningar som tagit miljonlån, luktar subprimelån a la USA 2008.

Orkar inte besvara de ca 10 inläggen jag fick på mitt tidigare inlägg. Känns ibland lönlöst att ta diskussionen på flashback med folk som har en alldeles för bestämd åsikt och vägrar se utanför boxen.
Själv upplever jag att många i den här tråden har en alldeles för mörk syn på Malmö och även prisutvecklingen för bostäder i staden. Ofta byggs dessa på personligt tyckande, egna upplevelser eller på saker och ting de hört från nära och bekanta. Ofta vill folk här att ens egna världsbild ska stämma, men saker och ting är inte alltid så enkla och självklara.
Jag tror definitivt att vi har en bostadsbubbla i hela Sverige och priserna kan öka ännu mer i Malmö innan räntorna stiger och priserna börjar stabiliseras eller sjunka. Artikeln som någon hänvisade till grundade ju till Malmö stads tidigare bostadsköp genom åren och i antalet så ingår sociallägenheter och inte enbart lägenheter till flyktingar. Det senaste beslutet att köpa in ca 80talet lägenheter har inte gått igenom och kan heller inte ha påverkat prisbilden.
Faktum kvarstår att många föredrar trots allt Malmö. Stadens utbud, närheten till Köpenhamn, bada på ribban och allt vad det kan vara. Viss får Malmö att låta som Detroit, men handen på hjärtat där är vi inte och kommer sannolikt aldrig att hamna, för Malmö har för gynnsamma förutsättningar och är alldeles för attraktivt, även om ni vill att det ska gå åt helvete för vår kära stad.

referens som backar upp ditt dravel?
Citera
2017-01-19, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotteri
Vad trevligt, fast lite knivrån i Limhamn och lite bilbränder i Hyllie förekommer. Sedan rånades ICA-butiken på Eriklust (inte långt från Limhamn) för någon vecka sedan genom att de maskerade rånarna höll knivar mot kassörskornas halsar.

Du missade Rosengård, Seved, Östra Sorgenfri, Nobeltorget, Holma, Högaholm, Kroksbäck, Nydala, Heleneholm, Fosie, Lindeborg, Värhem, Bellevuegården på dina besök. Där är det mer mångkultur om det är det du gillar.

1993 Flyttade jag från Malmö efter 33 år i staden. Jag är uppriktig bedrövad och ledsen över att staden förfallit så mycket. Jag mår fysiskt illa av att se hur det ser ut i vissa delar av staden nu. Det finns något enstaka guldkorn kvar...

#VilaifridMalmö
#Jagvardär

Jag har inga baktankar nu men jag är nyfiken på vilka dessa guldkorn är. skulle vilja uppleva några sådana i malmö.
Citera
2017-01-19, 08:06
Medlem
it-takes-2s avatar
Visst är Hyllie och Limhamn till stora delar fungerande stadsdelar pga de höga priserna för bostäder. De är dock att betrakta som reservat och kommer framöver i ännu högre utsträckning att bli berikade med rån, inbrott, våldtäkter mm. Folket från Rosengård har Ribersborg och Västra hamnen som badplats på sommaren. Klart de vill flytta dit när möjligheten ges. Vet folk som flyttat ifrån tidigare idylliska Slottsstaden pga den allt mer påträngande berikningen. Cirklarna utvidgas. Ostoppbara. Det är så våra politiker vill ha det. De kallar det integration. Andra kallar det invasion.
Citera
2017-01-19, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av it-takes-2
Visst är Hyllie och Limhamn till stora delar fungerande stadsdelar pga de höga priserna för bostäder. De är dock att betrakta som reservat och kommer framöver i ännu högre utsträckning att bli berikade med rån, inbrott, våldtäkter mm. Folket från Rosengård har Ribersborg och Västra hamnen som badplats på sommaren. Klart de vill flytta dit när möjligheten ges. Vet folk som flyttat ifrån tidigare idylliska Slottsstaden pga den allt mer påträngande berikningen. Cirklarna utvidgas. Ostoppbara. Det är så våra politiker vill ha det. De kallar det integration. Andra kallar det invasion.
var ju två väpnade rån i Ribersborg i höst. Ett på Tessisn väg (konditori valhal) och ett på Regementegatan (hemmakväll). Tidvis, framförallt på sommaren är det en del invandrare sm börjat hänga på fridhemstorget.
Citera
2017-01-19, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie

Jag håller med om att Malmö har ett gynnsamt geografiskt läge i förhållande till Köpenhamn, men det är bara om Köpenhamn gillar Malmö. Vi har redan sett konsekvenserna av den ohämmade invandringen att det är gränskontroller för att stävja det och det gör ju Köpenhamn/Malmö just nu till en av de mest krångliga gränserna inom Europa just nu.

Malmö är en av de städer som de flesta invandrare kommer först till när det gäller Sverige. Det är också geografiskt betingat. Dessutom har Malmö en stor andel invandrare och det innebär att ännu fler invandrare kommer att vilja bosätta sig i Malmö av det enkla skälet att där bor släkt/vänner.

Det finns liksom inte mycket som talar för att situationen i Malmö kommer att bli bättre. Allt man tänker på pekar åt fel håll. Insikten om vart Malmö är på väg ökar bland folk och den stora frågan är om man kan göra nåt åt det eller om det redan är försent.
Citera
2017-01-19, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Jag håller med om att Malmö har ett gynnsamt geografiskt läge i förhållande till Köpenhamn, men det är bara om Köpenhamn gillar Malmö. Vi har redan sett konsekvenserna av den ohämmade invandringen att det är gränskontroller för att stävja det och det gör ju Köpenhamn/Malmö just nu till en av de mest krångliga gränserna inom Europa just nu.

Malmö är en av de städer som de flesta invandrare kommer först till när det gäller Sverige. Det är också geografiskt betingat. Dessutom har Malmö en stor andel invandrare och det innebär att ännu fler invandrare kommer att vilja bosätta sig i Malmö av det enkla skälet att där bor släkt/vänner.

Det finns liksom inte mycket som talar för att situationen i Malmö kommer att bli bättre. Allt man tänker på pekar åt fel håll. Insikten om vart Malmö är på väg ökar bland folk och den stora frågan är om man kan göra nåt åt det eller om det redan är försent.
Det är tyvärr försent (FB) Går det att rädda Malmö.
Citera
2017-01-19, 11:31
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Skåningar sämst i landet på att betala p-böter
http://24malmo.se/2017/01/19/skaningar-samst-i-landet-pa-att-betala-p-boter/
Citera
2017-01-19, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
http://24malmo.se/2017/01/19/skaningar-samst-i-landet-pa-att-betala-p-boter/
Citat:
http://www.sydsvenskan.se/2014-02-19/var-tionde-malmobil-ags-av-en-bilmalvakt
Var tionde bil i Malmö ägs av en bilmålvakt.
– Bedrövande, säger Bo Andersson, avdelningschef på gatukontoret, som förlorar miljoner på bilmålvakterna.
Detta var 2014. Antagligen är det betydligt fler nu. Det är inte så konstigt att böterna inte blir betalda, varför inte bara beslagta bilarna?
Citera
2017-01-19, 20:17
Avslutad
http://www.sydsvenskan.se/2017-01-18/stora-problem-i-utredningen-om-mordet-pa-ahmed-obaid

Citat:
I över tre månader har polisen lidit stor brist på mordutredare. Situationen är inte ens tillfälligt löst. Idag saknas poliser som kan arbeta med mordet på Ahmed Obaid. Det trots att fallet väckt starka reaktioner över hela Sverige, och trots att justitieminister Morgan Johansson i måndags var i Malmö och lovade krafttag.
Citera
2017-01-19, 20:22
Avslutad
http://www.sydsvenskan.se/2016-01-15/han-har-gjort-segregationen-i-malmo-till-en-bestseller

Citat:
"Framtidsstaden" är en debatt- och reportagebok som slår fast att Malmö i grunden är två städer: en kreativ, ungdomlig och mångkulturell stad som kommunens ledning skryter om i sin marknadsföring. Men också en problemstad som samma kommunledning skriver till regeringen för att få hjälp med.

Citat:
Det har redan framförts invändningar mot att "Framtidsstaden" är överdrivet dystopisk i beskrivningen av Malmö och segregationen. Det ser Lars Åberg som en del av den "problemförnekelse" som sedan flera år bedrivs inom Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och delar av Miljöpartiet.

Citat:
I boken uttalas denna kritik också av Malmös MP-kommunalråd Nils Karlsson, som anser att kommunledningen allt för länge såg hedersförtryck som en rastistisk myt. Nils Karlsson talar om en på tok för hög arbetslöshet och ett stort utanförskap och menar att de rödgröna partierna är benägna att blunda för vissa samhällsproblem av rädsla för att stämma in i Sverigedemokraternas verklighetsbeskrivning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in