2017-01-16, 23:32
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Här är något som borde vara ett ganska okontroversiellt skäl till att göra en ny undersökning, och mycket mer grundlig än den tidigare. Jag tar ett exempel på ett brott som jag utan att ha kollat vågar påstå inte existerade i Sverige före vi fick en större invandring från framför allt delar av Afrika, och då specifikt Eritrea, Etiopien, Mali och flera andra länder. Jag vågar till och med påstå att en lag instiftades i Sverige just på grund av invandringen.

Jag talar om lagen som förbjuder kvinnlig könsstympning. Jag skulle bli mycket förvånad om någon kan hitta ett fall där en svensk med svenskfödda föräldrar kommit på idén att skära sönder sin dotters könsorgan, även om man skulle gå 100 år tillbaka i historien. Företeelsen måste anses ha sin rot i en kulturell praxis som uppstått inom vissa grupper. Möjligen skulle någon svensk kunna ha gift sig in kulturen och då approprierat kulturen och därmed gjort sig skyldig. Men även om någon hittar någon enstaka svensk som begått brottet lär det i procentuell andel verkligen vara en fis i rymden jämfört med invandrare från till exempel Mali.

Se där. Ett brott som invandrare lär vara astronomiskt överrepresenterade i att begå, och dessutom endast invandrare med en viss bakgrund. Det lär inte heller bero främst p socioekonomiska skillnader, eller att polisen rasistiskt pekar ut just den gruppen. Det lär bero på en nedärvd kultur och inget annat. Och vi kan enkelt identifiera de främsta riskgrupperna redan när de söker asyl. Och om vi kan göra det, så kan vi också mycket tidigt sätta in motåtgärder i form av att vi tydligt förklarar muntligt och skriftligt genom speciellt riktad information till dessa grupper vad som gäller i Sverige, och varför vi har bestämt att det ska vara så. Kan vi då minska risken något, övertyga några om att avstå så har vi alla tjänat på det. Jag vill påstå att även gruppen av invandrare långsiktigt tjänar på det. Särskilt de flickor som slipper åka till Afrika och bli skurna mellan benen med en glasskärva eller en rostig kniv.

Om vi då utsträcker detta kan vi säkert hitta fler kulturella skillnader som ställer till problem, och kunna bygga strategier för att förebygga dom. Hedersmord till exempel (och nej, det är inte hedersmord när en svensk ensam dödar sin partner efter en otrogenhetsaffär eller liknande, och sen blir fördömd av sin egen grupp - ett hedersmord är när en hel släkt eller familj i samförstånd dödar någon som till exempel inte vill giftas bort och därefter hyllas av den egna gruppen) eller blodshämnd som förekommer i bland annat delar av Albanien och som går ut på att man inte låter staten skipa rättvisa vid mord utan släkten hämnas genom att döda någon i gärningsmannens släkt.

Och om vi utsträcker det ännu mer kan vi säkert hitta ännu fler okontroversiella förklaringar än kulturella sedvänjor. Kulturkrocken med de inåtvända svenskarna kan ställa till missförstånd med folk från en mer utagerande kultur - det kan lösas med extra utbildning om just svensk mentalitet för de grupper det skulle kunna bero på. Invandrare från vissa länder kan ha svårare att lära sig språket (jag har lättare för att lära mig holländska än japanska eftersom det förstnämnda är närmre släkt med och har mer gemensamt med svenskan) och då löpa större risk att hamna i utanförskap - det kan lösas med extra SFI-lektioner för de invandrargrupper man identifierar har det problemet.

Och så vidare. Om man vägrar se ett problem, och om man vägrar försöka förstå varför problemen uppstår kommer man aldrig att kunna lösa dom. Sedan kan man trixa med att det beror på rasism och att det beror på socioekonomisk status, men om det verkligen är av underordnad betydelse jämfört med andra förklaringar som man vägrar erkänna så kommer man bara slösa pengar på meningslösa åtgärder samtidigt som problemen växer sig större och större tills dom inte längre går att dölja och man står där med världens längsta näsa som lät det ske.
Finns ett till stort problem.
För några månader sedan misshandlade Muslimer en kvinna som inte bar slöja.
De mordhotade politikern som sade ifrån.
Han bor nu på okänd ort.

Gör Svenskar så ?
Nytt fenomen som skulle vara med i den nya undersökningen.

Bränna upp bilar och kasta stenar på polis och brandmän samt ambulanspersonal.

Hedersmord och balkongkastning.
Med mera.

De tror att om man inte ger statistik så existerar det inte.
Dvs de vill inte ge den fakta vi redan vet för då måste de lyfta fram SD och be om ursäkt och ställa sig med dumstruten på sig i ett hörn på Rosenbad.
Det tycker jag Jimmy ska säga nästa gång han inleder en debatt.
Har du provat ut dumstruten med de gamla mätverktygen ännu he, he, he ????
Senast redigerad av goran744 2017-01-16 kl. 23:44.
Citera
2017-01-16, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Finns ett till stort problem.
För några månader sedan misshandlade Muslimer en kvinna som inte bar slöja.
De mordhotade politikern som sade ifrån.
Han bor nu på okänd ort.

Gör Svenskar så ?
Nytt fenomen som skulle vara med i den nya undersökningen.

Bränna upp bilar och kasta stenar på polis och brandmän samt ambulanspersonal.

Hedersmord och balkongkastning.
Med mera.

Ja, jag tänkte inte det som att mitt svar var heltäckande utan gav några exempel på hur man kan tänka. Alla som önskar mer fakta på bordet gör det inte med syftet att det ska motivera gaskamrar så att säga för att ta ett hårdraget exempel. Men det känns på en del motståndare som det är det man tror.
Citera
2017-01-16, 23:40
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebus
Kan inte läsa dokumentet just nu men jag förmodar detta täcker mer än grova brott?
De går in i detalj på olika brottstyper. Jag kan skriva lite siffror från den "värsta" gruppen: Algeriet, Libyen, Marocko, Tunisien:

Participation, dvs. andelen personer som någon gång under femårsperioden 1985-1989 registrerats för brott i promille.

Samtliga brott: 269,3
Brott mot person: 85,7
Stöldbrott: 140,6
Misshandel inomhus: 38,7
Misshandel inomhus mot kvinna: 15,2
Misshandel utomhus: 28,4
Misshandel utomhus mot man: 22,2
Mord och dråp: 1,3
Våldtäkt: 4,6

Det handlar alltså om många procentenheter. Släppte du in 1000 personer från dessa länder under åren innan 1985 så var ovanstående antal av dem registrerade för brott inom en femårsperiod. Du får läsa resten själv.
Senast redigerad av Schering 2017-01-16 kl. 23:42.
Citera
2017-01-16, 23:40
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Jag jämför om tex Mff ställer upp ett mål om att bli bästa svenska lag i fotboll och då behöver förstärkning, men man värvar bland konståkare för de är ju människor och individer oxå. Men då tror jag det blir omöjligt att uppnå målet. Det hade varit bättre att värva fotbollsspelare.
Hade jag varit chef över Mff hade jag inte gått efter konståkare eller fotbollsspelare. Jag hade gått efter bästa fotbollsspelare. Vem som helst kan spela fotboll, men det betyder inte att man nödvändigtvis är bra på det.
Citera
2017-01-16, 23:42
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Ja, jag tänkte inte det som att mitt svar var heltäckande utan gav några exempel på hur man kan tänka. Alla som önskar mer fakta på bordet gör det inte med syftet att det ska motivera gaskamrar så att säga för att ta ett hårdraget exempel. Men det känns på en del motståndare som det är det man tror.
Ja det är nog för att de själva är beredda att gasa ihjäl sina motståndare. Kallas för projektion.
Citera
2017-01-16, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
De går in i detalj på olika brottstyper. Jag kan skriva lite siffror från den "värsta" gruppen: Algeriet, Libyen, Marocko, Tunisien:

Participation, dvs. andelen personer som någon gång under femårsperioden 1985-1989 registrerats för brott i promille.

Samtliga brott: 269,3
Brott mot person: 85,7
Stöldbrott: 140,6
Misshandel inomhus: 38,7
Misshandel inomhus mot kvinna: 15,2
Misshandel utomhus: 28,4
Misshandel utomhus mot man: 22,2
Mord och dråp: 1,3
Våldtäkt: 4,6

Det handlar alltså om många procentenheter. Släppte du in 1000 personer från dessa länder under åren innan 1985 så var ovanstående antal av dem registrerade för brott inom en femårsperiod. Du får läsa resten själv.

Tack för att du tog tid men om jag tolkar datan du angett så är det andel i promille (av gruppen?) sammanlagt (även om en del säkerligen inte är grovt här) så är det alltså 0,269%~? Eller hur läser du datan?
Citera
2017-01-17, 00:00
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Är det verkligen vanligt att länder för statistik över brott och etnicitet?. Hur gör
de andra nordiska länderna ?

Är det inte risk att integration förvärras, att det blir hjärnspöken och paranoia som
hindrar invandrare att anställas och komma in i samhället

I USA gör dom det, nyheterna där visar bilder på misstänkta gärningsmän och deras eventuella medborgarstatus. Det här leder inte till vita raskravaller i USA. Tror inte så särskilt mycket skulle hända här heller. Men av något anledning anses svenskar ovanligt mottagliga för nazism, och vem vet vad som skulle hända om allmänheten fick syn på statistiken?
Citera
2017-01-17, 00:03
Medlem
muppliberals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Vinner... SD kommer att säga att de vann och resten säger att Sanecki vann.

Jag tycker personligen att sådan statistik skulle fram. Även överfallsvåldtäkter och gruppvåldtäkter.

Det begås många våldtäkter i relationer, ja, men de påverkar inte samhället på samma sätt som överfallsvåldtäkter. Att X blir våldtagen av sin man gör inte att Y inte längre känner sig trygg och vill gå ut. Om X blir överfallen ett kvarter från sin bostad gör att Y, Z, Å, Ä, Ö inte längre känner sig trygga och vill gå ut. Den typen av brott är betydligt mer samhällsförstörande och bör lyftas fram i statistiken.

Kom på varför man anstränger sig till det yttersta att statistiken INTE ska fram:

SD är klart största parti bland män. (?)

Med en genomlysning varför otrygghet och sexbrott ökat LAVINARTAT, skulle SD bli största parti bland kvinnor.

Och då har etablissemanget MYCKET att förlora.

Är detta sista striden?
Senast redigerad av muppliberal 2017-01-17 kl. 00:07.
Citera
2017-01-17, 00:18
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Vad är det du menar en kartläggning om överrepresentation kan ge? Vad är syftet med resultatet annat än att SD och resterande brunhöger kan komma med påståenden om en decimal procentenhet vanligare med brott bland utrikesfödda. Vad ger det för värde?

Edit, insåg det var otydligt. Vad jag menar är vad för värde brott på t.ex 0,5 pers på 100 000 bland inrikesfödda kontra 2,5 pers på utrikesfödda ger. Det går ju fortfarande inte att använda som argumentation för generalisering.

2,5 pers på 100.000 ensamkommande afghanska/afrikanska män vad gäller sexualbrott. Ingen tror längre på en sådan världsfrånvänd siffra. Känslan är av all mediarapportering från skolor, badhus, festivaler, fritidsgårdar och gatan att några futtiga 2,5 av 100.000 är befängt.

Till och med polisen går ut öppet med att dessa etniciteter är mycket överrepresenterad vid sexualbrott.

Vi, folket, vill veta vad fan det är frågan om när till och med fritidsledarna till våra egna barn säger att afghanska ensamkommande män har en usel kvinnosyn.

Syftet är givetvis att minska invandringen från dessa länder kraftigt och att trygga våra tjejers tillvaro i Sverige. Det borde du väl kunnat fundera ut själv eller? Det handlar inte om nån brunhöger, jag har aldrig träffat nån brunhögermänniska. Jag röstade tyvärr på Miljöpartifjaskot 2010 skämmigt nog.

Med vänlig hälsning /RingRing sthlm
Senast redigerad av RingRing2014 2017-01-17 kl. 00:32.
Citera
2017-01-17, 00:19
Medlem
antoneriks avatar
Jag tror inte jag vill bo i Malmö. En stad där polisen inte hinner utreda grov vardagsbrottslighet. Vi har alla miljö- och vänsteraktivister att tacka för den här utvecklingen. Det finns en ironi i att ingen har lyssnat på svenskarna i 30 år. När invandrarna själva känner att dom lever i en hotfull miljö trillar poletten ner.
Citera
2017-01-17, 00:22
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Tack för att du tog tid men om jag tolkar datan du angett så är det andel i promille (av gruppen?) sammanlagt (även om en del säkerligen inte är grovt här) så är det alltså 0,269%~? Eller hur läser du datan?

269,3 promille != 0,269%

1 promille = 0,1%
2,69 promille = 0,269%
269,3 promille = 26,93%

Vilket, måhända, borde mana till eftertanke.

Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Jag tror inte jag vill bo i Malmö. En stad där polisen inte hinner utreda grov vardagsbrottslighet. Vi har alla miljö- och vänsteraktivister att tacka för den här utvecklingen. Det finns en ironi i att ingen har lyssnat på svenskarna i 30 år. När invandrarna själva känner att dom lever i en hotfull miljö trillar poletten ner.
Oaktat ovanstående. Zlatan? Billig fallafel? Någon?
Senast redigerad av hogerspoket 2017-01-17 kl. 00:24.
Citera
2017-01-17, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Hade jag varit chef över Mff hade jag inte gått efter konståkare eller fotbollsspelare. Jag hade gått efter bästa fotbollsspelare. Vem som helst kan spela fotboll, men det betyder inte att man nödvändigtvis är bra på det.

Då förstår jag inte din logik. Om du är chef för Sverige dvs statminister och har ställt upp följande mål.

Mål för jämställdhet http://www.regeringen.se/regeringens-politik/jamstalldhet/mal-for-jamstalldhet/

Målet för jämställdhetspolitiken är att kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sitt eget liv.

Mäns våld mot kvinnor ska upphöra. Kvinnor och män, flickor och pojkar, ska ha samma rätt och möjlighet till kroppslig integritet

Varför vill du inte veta om att släppa in 35000 afghanska pojkar närmar sig eller fjärmar sig målet.

Sexbrott mot kvinnor har ökat betydligt, ryktet säger att det är ofta afghaner. Men det ska Brå inte få undersöka. Regeringens egen männskliga rättighetsrapport om Afghanistan visar på ett starkt kvinnoförtryck.

Varför vill du att Mffs chef ska få värva bland de bästa fotbollsspelarna men Sveriges chef ska inte ens få underlag till att nå sina mål?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in