2017-01-16, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, nästan alla köper inte på "svarta marknaden". Nästan alla köper sina kläder ärligt... Det är därför nästan alla inte springer omkring i Canada Goose

Källa på detta eller jagar du som vanligt.högt antal inlägg med skit?
Citera
2017-01-16, 14:50
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det finns folk som begår brott - ja. Vem har sagt något annat. Din poäng?

De flesta har inte kriminella kontakter och de flesta köper inte stöldgods.

Vad de vet - ja. Men Blocket och Tradera m.fl gör så att det är enklare att sälja stulna saker. Det är sällan det efterfrågas kvitto och liknande. Har själv varit med om en annonsör som skrev att kvitto fanns men som ursäktade sig vid köptillfället att h*n tappat bort det. Innan köp såg jag att personen sålde flera objekt av samma märke/modell. Tackade nej och gick. Det är nog ovanligt att den breda massan inser att man köper stulet.
Citera
2017-01-16, 14:51
Medlem
AversisrevAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Vilken skyddad verkstad lever du i? Det finns barnfamiljer som köper sina kläder svart, och då pratar jag om svenska familjer. Halva Norrland köper och tillverkar hembränt, men ska man tro dig så handlar alla på bolaget eller? Sluta vara så naiv att tro att folk inte köper stöldgods eller dylikt billigt när chansen fås. För det skulle 98% göra om chansen ges.

De absolut flesta, barnfamiljer inräknat, köper självklart inte sina kläder svart. Det faller på sin egen orimlighet.

De flesta svenskar skulle inte köpa stöldgods, är min bestämda uppfattning. Men då är jag också en vanlig Svensson i en vanlig Svenssonstad. I din värld kanske det ser annorlunda ut.
Citera
2017-01-16, 14:52
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Så du har aldrig gjort något omoraliskt? Eller hur...patetiskt att slänga skit på andra när du själv inte har rent samvete. Det har ingen på detta forumet, vad du än inbillar dig.

Två frågor:

1/ Är du läskunnig? Jag kommenterade den vänstyervridne Aussieredmans påstående att nästan alla köper jackor på svarta marknaden. Vilket naturligtvis är statistsikt fel och därmed avslöjar honom som som tillhörande en grupp med tveksam moral.

2/ Är du vänstervriden? Ja.

Och ja, jag har gjort felaktiga saker. Men så solar jag mig inte heller i påklistrad pk-glans.
Citera
2017-01-16, 14:56
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorcar
I länder som Italien och Frankrike är det helt olagligt att bära piratkopior (du kan bli stoppad på gatan!), och du kan få böta upp till 100 000 kronor

Nog för att det här är väldigt OT men det där låter rent av bizarrt och som något du precis drog från röven faktiskt. Du får gärna presentera källan på det.

För övrigt är det mycket prat om hans klädesplagg. Ja, han hade dyra märken, kopior eller ej. Har han köpt stulet? Kanske. Är det något man blir knäppt över? Knappast. Är lika sannolikt som att en vanlig knarkkund skulle bli knäppt. Hur ofta händer det liksom? Såvida man betalar sina skulder dvs.

Diskussionen hade varit relevant om det fanns något som pekade på att han sålde droger och köpte kläder för vinsten. Flera dagar gammalt fall och ingen av hans e.v kunder har trätt fram och sagt att han langade. Visst, det utesluter inget men man kan inte direkt sätta en död person i trubbel genom att delge något sådant och i fall där langare är offer brukar det komma fram i trådarna.

Det enda som återstår isåfall är väl att han är väldigt insyltad i grov kriminalitet. Typ drog och vapensmuggling eller kontraktmord, och visst kan man inte utesluta det. En som Ahmed är optimal att använda sig av pga sin ringa ålder och sin fläckfria bakgrund. Men det verkar långsökt. Samtidigt så är det nästan mer troligt än att han bara skulle vara en liten langare på gatan för då hade hans verksamhet synts och varit känd redan.
Senast redigerad av VoldsamKnarkare 2017-01-16 kl. 14:59.
Citera
2017-01-16, 14:58
Medlem
Mr.Swedens avatar
Läste just en artikel i Dagens Industri om att MH, Zara, Boss, Brothers, Gant, Dressman, J Lindeberg och Odd Molly ska lägga ner. Orsaken sägs vara att en stor del av befolkningen numera köper sina kläder svart.

Och vad vet vi om den skjutne gossen?
Citera
2017-01-16, 14:58
Medlem
Sorcars avatar
Citat:
Min poäng är att man ska inte kasta skit på andra när man själv inte har rent mjöl i påsen.
Vilket 99% av alla här inte har, på ett eller annat sätt.
Och denna vetskap om alla baserar du fakta, eller hur ?

Vad jag menar är att det är inte speciellt konstruktivt att slarvigt kasta fram det där "alla-kortet", eller ens "det-vet-ju-alla"-klyschan när man egentligen inte har en aning.

Skriv i stället: "...jag tror att.."
Citera
2017-01-16, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Två frågor:

1/ Är du läskunnig? Jag kommenterade den vänstyervridne Aussieredmans påstående att nästan alla köper jackor på svarta marknaden. Vilket naturligtvis är statistsikt fel och därmed avslöjar honom som som tillhörande en grupp med tveksam moral.

2/ Är du vänstervriden? Ja.

Och ja, jag har gjort felaktiga saker. Men så solar jag mig inte heller i påklistrad pk-glans.

Så man är automatiskt vänstervriden om man inte har samma agenda som du? Patetiskt.

Peka inte finger på tveksam moral, samtidigt som du själv säger ha gjort felaktiga saker. Det klingar liksom väldigt dåligt
Citera
2017-01-16, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AversisrevA
Jag är inte ute efter dina anekdoter om hur det kan se ut för enstaka individer, vännen, utan om hur det typiskt sett är. Du är ganska ensam om att tro att buss är dyrare än bil. Det kan också på individnivå vara dyrare och finare att bo seved än på gamla väster , om man bor i tält på gamla väster vill säga. Helt ointressant att jämföra äpplen med päron. Men du fattar det uppenbarligen ändå inte hur tydligt jag än förklarar. Håll dig till bussen du och känn dig rik.
Det är ditt förfall. Eftersom vi pratar om individer och det är fullständigt omoraliskt att jämföra ungen som sköts ihjäl och dess familj med ett genomsnitt och utgå ifrån genomsnittet. Människor är indivder. Men det kan vi lämna där. Inte så viktigt att förstärka dig i något du inte har ett större intresse för. Sociologi är mitt intresse.

Det är samma som att vi skulle säga "genomsnittet håller med mig" och använda det som härskarteknik för att anklaga dig å ha anekdoter att inte ta hänsyn till. Rätt illa.. jag gör inte så och jag förstår vad du menar men jg hoppas nånstans där inne att du inser att man inte ska blanda i genomsnittter när man talar om individer.
Citera
2017-01-16, 15:00
Medlem
Lite mycket tjat och extrem moralpanik nu.

Att köpa stöldgods är det också många Svenssons som gjort. Många nappar på erbjudande om att kanske köpa någon elektronikprodukt eller dyrt märkesplagg. Ska det säljas till "vanligt" folk brukar det heta att det är från ett uppköpt konkurslager eller liknande. Även om Svensson normalt sett är ärlig så ställs det kanske inga kritiska frågor om priset är bra.

Jag tror nog mer på att BO haft billiga kopior från Kina. Finns i mycket större volymer än stulna originalprodukter.
Citera
2017-01-16, 15:05
Medlem
Men fattar ni inte? Om man köper stöldgods eller piratkopior så är man kriminell och har kriminella kontakter (som man köper av). Det är inte svårare än så. Hur otroligt tragiskt jag än tycker att det är med den här killen så visar hans kläder att han, eller hans föräldrar var kriminella.
Om kläderna inte var var "heta" så spenderade han, eller föräldrarna pengar de inte tjänat lagligt och inte skrattat för. Alltså även då är de kriminella. När ska den här romantiseringen av det kriminella livet sluta. Och när ska vårt samhälle ta i med hårdhandskarna och hjälpa alla de som inte fattar själva. För allas skull, både för de som slösar bort sina liv och för oss andra laglydiga.
Citera
2017-01-16, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBanister
Kan någon förklara varför den här tråden är så extremt populär? Har jag missat något?

En skjutning i Rosengård är väl inte SÅ ovanligt.
Det är nog för Ahmed var skötsam och duktig i skolan (gick Natur). Det avviker från det normala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in