2017-01-15, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Social misär är främsta orsak till kriminalitet, etnicitet har ingen betydelse, fast det biter inte på tvättäkta rasister d.v.s. saklighet.

SD, släng ut alla lågutbildade! De är kriminella!
Lustigt, tryggtochbra postade i samma minut referat till den gamla BRÅ-studien som motbevisar ditt påstående:

(FB) Debatt i Agenda om utlandsfödda i brottsstatistik Mattias Karlsson vs Jerzy Sarnecki

Jag skulle vilja tillägga följande: Den kriminelle har inte bara hamnat i ett socialt sammanhang; istället är det ju en ständig interaktion mellan det nu pågående, ens göranden och låtanden och hur man väljer att lägga till rätta sitt liv. Lever man ett våldsbejakande, impulsivt eller drogtyngt liv så bäddar man för misär och fortsatt kriminalitet. Man skapar sig så att säga sin sociala miljö. De flesta kriminella skapar sig misär. Inte tusan blev fattigsvenskarna på 1800- och 1900-talet våldsbejakande ligister. Det är ett infantilt resonemang att misär medför bilbränder, gängvåldtäkter, rån och avrättning med automatvapen, mordbrand och bombattentat. Det är etniska subkulturer, omogna, lättkränkta och våldsförhärligande som gisslar Sverige. Barn och ungdomar med infantila gangsterideal och tydligen många med IS-sympatier.
Citera
2017-01-15, 22:01
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Fast är då inte sådan statistik det bästa vapnet mot just SD om inte detta är korrekt? Att SD kan påstår detta enligt dig beror ju rimligtvis på att det inte finns några aktuella sådana siffror. Vore inte det skönt att ha det?

Då kommer ni bara börja böla om ännu en till o en till o en till o en till. Det finns redan. Sarneki och andra har förklarat hur man ska tolka studien.

Socioekonomiska faktorer, utanförskapet m.m. som påverkat det hela. Tror man att kriminalitet sitter i generna så är man antingen lite korkad och nazist på samma gång.
Citera
2017-01-15, 22:02
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Nej, BRÅ har inte alla uppgifter, de är spridda på olika myndigheter och SCB. Man måste samköra flera olika register för att få fram data eftersom man inte bokför etnicitet i domstolen eller hos polisen, än mindre om någon är andra generationens invandrare. Däremot har BRÅ givetvis möjligheten att göra detta om de vill, men de vill inte och regeringen eller riksdagen ger dem inte heller uppdraget att göra det.

Bra förklarat, så är det.
Citera
Medlem
Man kan ju knappast ha för mycket fakta, information och statistik.
Citera
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Precis. Det är dit ni vill komma, ni vill inte lösa någonting utan endast stoppa invandringen. Sursprise, surprise, SD kör på sin enda fråga "invandrare är dumma, invandrare stjäl o våldtar"

Varför ska vi slösa skattebetalarnas pengar på SD hatretorik?

Nej ingen ny undersökning under denna mandatperiod.

Så du menar att SD har rätt i frågan? Om inte varför vill du inte ha motargument mot deras hatretorik? Om SD har rätt på vilket sätt är retorik värre än våldtäkt?
Citera
2017-01-15, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Kanske är läge att posta en länk till ett annat inlägg jag gjorde om socioekonomiska faktorer vs genetiska och kulturella, om någon behöver material för sin argumentation:

(FB) Tråden om invandrares överrepresentation bland brottslingar (sammanfogad)

I inlägget finns flera intressanta länkar men eftersom man inte får korsposta så länkar jag till inlägget och citerar bara ett utdrag från BRÅ:

Från sidan 45 i BRÅ 1996:2:

Eller om man föredrar mer lättläst konfektyr:

Du kombinerar äpplen med päron i dina sammanställningar.

För det första är "invandrare" ingen homogen grupp.
För det andra, "förvärvsarbetande invandrare med tjänstemannayrken", vi vet inte ens vad för brott de dömts för. Våldsbrott? Mutbrott? Är mutbrott genetiska?

Jag kan tänka mig att våldtäkt eller agression är genetiskt betingat. Men är det genetiskt betingat att t.ex. försörja sig på att sälja droger? Du vet ju hur livet i förorten ser ut och vad folk försörjer sig på. Det är inte "dåligt" att försörja sig på de möjligheter som man har framför sig.

Och för det fjärde. Undersökningar om genetik visar att "våldsgener" (även kallat asociala gener) kräver en dysfunktionell uppväxt för att personen ska bli kriminell.

För det femte. Om vissa folkgrupper vore "kriminella av naturen" (t.ex. psykopatiska eller på annat sätt asociala) hade de gått under.
Det finns ingen "kriminell gen", en stor del av vad som är kriminellt beteende beror sig på kontexten. Den som t.ex. har lättare att bli beroende av droger (vilket är genetiskt betingat) är rimligen mer sannolik att dömas för drogbrott. Vissa länder förbjuder cannabis, andra inte. I vissa länder är personen alltså kriminell, i andra länder inte.

Finns det någon stenkastargen som är vanligt förekommande hos muslimer? För det verkar vanligt bland muslimer att kasta sten.

Det blir ett bisarrt resonemang att använda sig av anekdotisk bevisföring.
Det går egentligen inte att försöka bena ut vad som är genetiskt och vad som är kulturellt.

För övrigt såg jag inte debatten. Sarnecki ljuger som hästen travar och det är bara osmakligt lyssna på. Jag har tidigare märkt att han i sina studier bara hittar på saker, och sen refererar till dem i debatter. T.ex. att invandrares överrepresenation i våldtäkter beror på att svenska kvinnor anmäler utlänningar i högre utsträckning. Detta är en vild spekulation han gjorde i en av hans rapporter och som han numer upprepar som en sanning. Jag gissar han upprepade detta i Debatt också. (jag lovar, jag har inte sett det)

Att vi behöver statistik på invandrares brottslighet - eftersom det är ett samhällsproblem - anser jag vara en självklarhet. Så det är inte mer säga om det.
Senast redigerad av grelin1999 2017-01-15 kl. 22:11.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Då kommer ni bara börja böla om ännu en till o en till o en till o en till. Det finns redan. Sarneki och andra har förklarat hur man ska tolka studien.

Socioekonomiska faktorer, utanförskapet m.m. som påverkat det hela. Tror man att kriminalitet sitter i generna så är man antingen lite korkad och nazist på samma gång.

Nej kanske inte men kvinnosynen sitter i generna var så säker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
För att statistiken redan finns och han som forskare kommer åt den. Det är bara att den inte publiceras för allmänheten. Brå har alla uppgifter för att ta fram statistik likt den från 2005.

Tycker du inte det är konstigt?

Om det var en fördel för den sida som menar de inte är överrepresenterade borde man ju kunna tysta alla SD-tomtar över en dag.

Eller?

Du vet nog svaret likaväl som jag.......
Citera
Medlem
Rhesus-Minuss avatar
Satan vad stryk globalistjuden fick. Karlsson är Karlsson men tveklöst bättre än Jimmie.

Och döm om min förvåning när Holmberg höll sig på mattan och lät bli att köra den vanliga 2 mot 1 taktiken.

I den mån vanligt folk ser det här programmet kan man lugnt säga att vänsterdräggsdelen av valmanskåren fick se tusentals sovande sjuklöverröstare försvinna från "rätt" sida valnatten 2018.
Citera
2017-01-15, 22:05
Medlem
Cannabisministerns avatar
Det ska bli intressant att se hur övrig media reagerar på det här inslaget. Någon enad front mot verkligheten finns inte längre i svensk media, bara en samling förvirrade mentalpatienter som i olika hög grad av psykos försöker famla sig fram mot ljuset.
Citera
2017-01-15, 22:05
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
Den tidigare rapporten från 2005 visar ju att brottsligheten bland invandrare skiljer sig åt beroende på var de kommer ifrån. Då kan det inte bara bero på socioekonomiska orsaker utan det måste också bero på kulturella skillnader. Om man nu enligt Snicke-Snacke ska utreda orsakerna i första hand borde man väl utreda varför de kulturella skillnaderna har betydelse.
Det stämmer naturligtvis. Men Snicke-Snacke hade antagligen beskyllt detta problem på strukturell rasism: "Afrikaner är överrepresenterade eftersom de behandlas annorlunda på grund av de har svart hudfärg i kombination med socioekonomisk status."

Den där meningen sitter i ryggmärgen hos vänsterfolk.
Citera
2017-01-15, 22:06
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Du vet detta med säkerhet?

Den enda informationen vi har om det kommer, så vitt jag vet, från Tino Sanandaji. Jag personligen anser honom ha en hög integritet, och ser ingen anledning till att han skulle ljuga. Minns jag rätt har han dragit sin slutsats efter att båda sett andras forskning (de som får tillgång) samt själv blivit nekad informationen.

Det jag hittade som citerade honom från Google var från Nyheter Idag, så du får ta det för vad det är och följa ytterligare källor därifrån.
http://nyheteridag.se/sanandaji-kritiserar-bra-for-att-de-morkar-statistik-om-invandrares-brottslighet/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in