Citat:
Ursprungligen postat av
tryggtochbra
Kanske är läge att posta en länk till ett annat inlägg jag gjorde om socioekonomiska faktorer vs genetiska och kulturella, om någon behöver material för sin argumentation:
(FB) Tråden om invandrares överrepresentation bland brottslingar (sammanfogad)
I inlägget finns flera intressanta länkar men eftersom man inte får korsposta så länkar jag till inlägget och citerar bara ett utdrag från BRÅ:
Från sidan 45 i BRÅ 1996:2:
Eller om man föredrar mer lättläst konfektyr:
Du kombinerar äpplen med päron i dina sammanställningar.
För det första är "invandrare" ingen homogen grupp.
För det andra, "förvärvsarbetande invandrare med tjänstemannayrken", vi vet inte ens vad för brott de dömts för. Våldsbrott? Mutbrott? Är mutbrott genetiska?
Jag kan tänka mig att våldtäkt eller agression är genetiskt betingat. Men är det genetiskt betingat att t.ex. försörja sig på att sälja droger? Du vet ju hur livet i förorten ser ut och vad folk försörjer sig på. Det är inte "dåligt" att försörja sig på de möjligheter som man har framför sig.
Och för det fjärde. Undersökningar om genetik visar att "våldsgener" (även kallat asociala gener) kräver en dysfunktionell uppväxt för att personen ska bli kriminell.
För det femte. Om vissa folkgrupper vore "kriminella av naturen" (t.ex. psykopatiska eller på annat sätt asociala) hade de gått under.
Det finns ingen "kriminell gen", en stor del av vad som är kriminellt beteende beror sig på kontexten. Den som t.ex. har lättare att bli beroende av droger (vilket är genetiskt betingat) är rimligen mer sannolik att dömas för drogbrott. Vissa länder förbjuder cannabis, andra inte. I vissa länder är personen alltså kriminell, i andra länder inte.
Finns det någon stenkastargen som är vanligt förekommande hos muslimer? För det verkar vanligt bland muslimer att kasta sten.
Det blir ett bisarrt resonemang att använda sig av anekdotisk bevisföring.
Det går egentligen inte att försöka bena ut vad som är genetiskt och vad som är kulturellt.
För övrigt såg jag inte debatten. Sarnecki ljuger som hästen travar och det är bara osmakligt lyssna på. Jag har tidigare märkt att han i sina studier bara hittar på saker, och sen refererar till dem i debatter. T.ex. att invandrares överrepresenation i våldtäkter beror på att svenska kvinnor anmäler utlänningar i högre utsträckning. Detta är en vild spekulation han gjorde i en av hans rapporter och som han numer upprepar som en sanning. Jag gissar han upprepade detta i Debatt också. (jag lovar, jag har inte sett det)
Att vi behöver statistik på invandrares brottslighet - eftersom det är ett samhällsproblem - anser jag vara en självklarhet. Så det är inte mer säga om det.