Citat:
Ursprungligen postat av
SecundusSilent
Trump tror inte att världen styrs av rationalitet. Det är inte dialog och samarbete som avgör världens gång, där det mest smarta förslaget vinner - även om han använder "smarthet" i sin retorik. Det som styr världen är rå styrka. Således kan USA visa denna samt stöda Israel ända till den punkt där andra intressenter står upp mot denna råa styrka. Då kan man eventuellt diskutera och sluta överenskommelser, eller så kan man gå ut i krig.
Jag är inte klar över Trumps kalkyl (misstänker dock att den har med Iran att göra). Mellanöstern är komplex och svår. Begår man misstag, sådana som USA gjort många i Mellanöstern under de senaste decennierna, då kommer priset att få betalas. Nu betalas detta genom Rysslands inflytande i regionen. Begår Trump misstaget att stöda Israel alltför mycket, kommer USAs enda vän i Mellanöstern snart att vara blott Israel. Då blir det svårt läge för Trump.
Jag tror inte det är särskilt många som är klara över Trumps kalkyl. Jag tror inte han själv är särskilt insatt i utrikespolitik överhuvudtaget. Att direkt driva igång konflikten mellan Israel och Palestina innan hans ens har tillträtt är vansinne.
Trumps uttalade ovilja att fortsätta stödja islamist-terroristerna i Syrien verkade vara ett första steg mot en mer förståndig amerikansk politik gentemot Mellanöstern. Förmodligen inser inte Trump hur konflikten i Syrien hänger ihop med Israels konflikter med sina grannländer. Israel ockuperar en del av Syrien och en av de viktigaste aktörerna i Syrienkriget, Hezbollah, betraktas av Israel som en av deras huvudfiender, och Hezbollah är Assads viktigaste allierade tillsammans med Iran. Putin vill ha kvar Assad vilket rör till det ordentligt för samsynen mellan Trump och Putin över Syrien.
Så länge det inte finns någon fred mellan Israel och Palestina kommer USA aldrig ha några riktiga vänner eller allierade i arabvärlden. USA kommer fortsättningsvis bara kunna bedriva sin politik där med mutor och/eller krig. Situationen kommer se likadan ut som de senaste 50 åren med andra ord.