2017-01-12, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Bara ett litet påpekande. Engström sprang efter poliserna; inte efter mördaren.

Kan minnas fel, men säger han sig inte springa förbi Lars J när denne fortfarande gömmer sig bakom barackerna? Detta är ju långt innan några poliser är på plats. Han kan även identifera Lars J.
Citera
2017-01-12, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Mycket bra att någon tog mod till sig och lade ut den videon!

Kraftig överkropp, fladdrande rock, brallorna smiter åt kring bena (jfr Anna Hage). Kepsen ovanligt långt nedtryckt (vittnesmål om "platt mössa" samt förhållandevis litet huvud).

Litet huvud? Nja inte framifrån, men väl bakifrån, han dyker så att säga i sin springstil.

Varför känner inte Lisbeth igen honom? Ja, varför skulle hon? Hon har initialt inget signalement att uppge. Ingen hävdar sig ha sett GM´s ansikte, utom då möjligen YN som säger handlovsväska (den mäter 15x20 och finns på polisens bilder över hur SE såg ut den 28:e februari). Och den haka som YN talar om är ljus, mannen är svensk.

Vi missar tyvärr vad som framkommer i "den dumma boken": att SE enligt egen utsago går från reklampelaren, och stannar vid Dekorima "för att kolla klockan". Detta tar tid i anspråk menar han, eftersom han har mörk urtavla och måste skjuta bak rockärm och kavaj.

Ett rimligare förfarande vore att titta på klockan när han säger hej till vakten i foajén på Skandia, eller hur?

En kandidat till gärningen, säger jag. Andersson, jag vet att du tycker annorlunda.

Varför skulle det va modigt att lägga ut den?
Den är offentlig o här ser ni att det inte är SE som är mördaren.
Citera
2017-01-12, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Hahaha, kul beskrivning!

Ja, SE är verkligen en udda typ. Gör små ändringar i sin berättelse varje gång han får berätta den. I nyhetsklippet där han ska visa hur han gick hoppar han tex över att gå in till skyltfönstret för att få tillräckligt med ljus att se urtavlan på sin klocka, något han väl iofs först lade till i tingsrätten om jag kommer ihåg rätt.

Det är normalt att ändra i sin berättelse för man minns mer. Det är en stressig situation när man varit med om ngt otrevligt o hjärnan arbetar annorlunda.
Citera
2017-01-12, 11:22
Medlem
PeoFallmos avatar
Om man ska se vad den officiella versionen gör med de inbördes förhållandena mellan LJ och 1520 så blir det intressant.

HH påstår att larmet går 23.23.00

1520 kör till krönet på 1 minut, och att 1520 möter LJ öster om Johannesgatan, strax före 23.24.00

Från baracken vid Luntmakargatan till öster om johannesgatan som pekas ut av C Dalsgaard är det ca 150 meter.

Läser man ordagrant vad LJ säger så springer han själv uppför trappan strax efteratt GM försvunnit från krönet. Där uppe stannar han kort och talar med YN, varvid han springer ut mitt i korsningen Malmskillnadsgatan/DBs gata och stannar där. Sedan säger han att han går och tittar lite utmed DBs gata, när polisen passerar honom vid Johannesgatan.

Både 1520 och LJ uppger alltså samma plats för deras "möte".

Det är svårt att få en egentlig uppfattning om hur fort LJ verkligen har tagit sig till Johannesgatan utefter vad han själv uppger.

Då kan man räkna på det lite och jämföra tider utefter olika tänkbara hastigheter han har gått.

7 km/h = mycket snabb gångfart, ger en tid från baracken till Johannesgatan på 77 sekunder.

6 km/h = snabb gångfart, ger en tid från baracken till Johannesgatan på 90 sekunder.

5 km/h = normal gångfart, ger en tid från baracken till Johannesgatan på 108 sekunder.

4 km/h = ganska sakta gångfart, ger en tid från baracken till Johannesgatan på 135 sekunder.

3 km/h = långsam gångfart, ger en tid från baracken till Johannesgatan på 180 sekunder.

Det ger följande tider för LJ när han börjar gå från baracken, om deras möte enligt HHs version är 23.24.00:

23.24.00 - 77 sekunder = 23.22.43

23.24.00 - 90 sekunder = 23.22.30

23.24,00 - 108 sekunder = 23.22.12

23.24.00 - 135 sekunder = 23.21.45

23.24.00 - 180 sekunder = 23.21.00

JAG VET INTE HUR MYCKET MER MAN KAN PÅVISA ATT DEN OFFICIELLA VERSIONEN ÄR ETT FALSARIUM. DET ÄR JU SÅ UPPENBART ATT BARA STRUTSAR MED HUVUDET I SANDEN KAN MISSA DEN!

Dessutom som jag påvisade häromdagen så går inte heller 1520 version ihop med 3230.

Mellan dem uppstår ett minst 30 sekunders tidsglapp, som ingen reagerar över, om HHs version skulle vara den rätta.

Nä, den gode Dalsgaards version lämnar mycket i övrigt att önska!
Senast redigerad av PeoFallmo 2017-01-12 kl. 11:36.
Citera
2017-01-12, 15:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Var det inte just det som hände på ledningscentralen. Som Inuti Labyrinten påvisar. Och att det finns misstankar om att man efteråt blev tvungna att efterkonstruera. Visandes att larmet inte gick 23,23,00 som Holmer hävdade.

Ja i den där larmcentralen verkar det ha varit rejält rörigt direkt efter mordet. 23.23 är fel, så mycket har jag förstått. Sen är då frågan om 23.24 eller 23.25 eller något däremellan är rätt. Senare kan nog inte larmet ha gått ut, eller hur?

Beträffande YN:s möte med den springande mannen återstår oklarheten. Det tar verkligen ologiskt lång tid för henne och Zahir att ta sig till trappan - om det var GM de mötte.

Samtidigt har vi då sett att GM kan ha svängt norrut på Malmskillnadsgatan och krockat med ACR och eventuellt även iakttagits av Christer K. I så fall svängde alltså GM tillbaka ner på David Bagares gata igen?!

Klok blir man inte på detta. Men intressant är det.

Jag lägger särskilt märke till att även ACR säger sig känna till CP och att hon bestämt säger att det inte var han som sprang förbi. Då har vi plötsligt två vittnen direkt efter mordet (LJ och ACR) som kan avföra CP från utredningen.

Därtill finns naturligtvis en hel del andra omständigheter som tydligt talar för en annan GM + WT-övervakning och troligen även avlyssning av hemmet (AXE-växlarna).
Citera
2017-01-12, 15:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metallurg
Jag är kanske inte så misstänksam mot Dalsgård och Gedda eller andra poliser som är med i tv under åren. Däremot de poliser som aldrig är med i tv som Cgö Piltz Avsan Tell mfl. Lite betänksam blir man när Lgwp säger i polisspårsprogrammet att de valt att avstå o komma hit för de blivit felaktigt anklagade. Varför vågar de inte komma till programmet och få frågor av Borgnäs Aner mfl om de var så oskyldiga. Varför skulle Dalsgård o Gedda klara av att va med i tv men inte dem de var ju också misstänkta. Nja jag tror inte det gänget var bara poliser utan inom krigsorganisationen.

Är det samma person som Dalsgaard, han som bryter på danska?

Jag har tänkt på den sistnämnde många gånger, inte osannolikt att NATO har haft tentakler i Sverige i form av inflyttade danskar organiserade i till exempel SB. Den här Dalsgaard var dessutom befäl.
Citera
2017-01-12, 18:20
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja i den där larmcentralen verkar det ha varit rejält rörigt direkt efter mordet. 23.23 är fel, så mycket har jag förstått. Sen är då frågan om 23.24 eller 23.25 eller något däremellan är rätt. Senare kan nog inte larmet ha gått ut, eller hur?

Beträffande YN:s möte med den springande mannen återstår oklarheten. Det tar verkligen ologiskt lång tid för henne och Zahir att ta sig till trappan - om det var GM de mötte.

Samtidigt har vi då sett att GM kan ha svängt norrut på Malmskillnadsgatan och krockat med ACR och eventuellt även iakttagits av Christer K. I så fall svängde alltså GM tillbaka ner på David Bagares gata igen?!

Klok blir man inte på detta. Men intressant är det.

Jag lägger särskilt märke till att även ACR säger sig känna till CP och att hon bestämt säger att det inte var han som sprang förbi. Då har vi plötsligt två vittnen direkt efter mordet (LJ och ACR) som kan avföra CP från utredningen.

Därtill finns naturligtvis en hel del andra omständigheter som tydligt talar för en annan GM + WT-övervakning och troligen även avlyssning av hemmet (AXE-växlarna).

Rent krasst är det så att om 1520 kommer till krönet 23.24.00 (HH), och möter polis i 3230 (CD), så vet vi att det tar minst, minst 90 sekunder för 3230 att nå krönet från larmet.
Ska det gå ihop så hör 3230 larmet 23.22.30.

Det är en bluff allt som är kopplat till en larmtid 23.23.00.
Citera
2017-01-12, 20:18
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capodaster
Lisbet kan vi glömma -Bättre höra vad andra vittnet sa som tex Anna H litet huvud som en bodybuildare vilken stod där minuten innan som har ett litet huvud och bodybuidare jo Avsan.
Har den här Ramm österrikaren varit inom underättelsen och lämnat uppgifter kan man säga vilka han jobbade för?Iom att han blev informerad om mordet o skulle vatt patsy men sparkade på en polisbil istället. Kan det varit tyska eller ryska säkerhjetstjänsten som varnade han?

Jag tror mordets lösning ligger i att Holmer jagar pkk. Jag ser det som att pkk stör någots lands intressen om det är vapen eller knark vet jag inte. Jag tror Holmer arbetar för antingen cia eller för ett stort bolag typ bofors/wallenberg. Man använder sedan Holmer till att ta reda på med otillåtna medel allt om PKK bulvaner spioner transaktioner och sen ger Holmer det till sin uppdragsgivare.
Holmer åker sedan till washington och belönas?

Jag tror både ryssar o amerikaner vill att han ska skjutas men ingen vill åka dit. Jag tror ryssarna avlyssnat jenkarna förstått att Kramm ska va patsy men sabbar det då lägligt timmarna innan?

PKK var "kommunister" och per definition motståndare till Väst. De störde dessutom de "grå vargarnas" verksamhet som bla smugglade en majoritet av världen heroin på den här tiden.
Senast redigerad av heheho 2017-01-12 kl. 20:24.
Citera
2017-01-12, 22:33
Medlem
Är det inte så att Inge M i sitt förhör 14 (?) mars beskriver Anders Björkman? En halvlång parkas och mössa typ från Gökboet. Björkmans klädsel enligt bild.

https://www.google.se/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fpalmemordet.eu%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F03%2Fandersb2-376x288.png&imgrefurl=http%3A%2F%2Fpalmemordet.eu% 2Fkonspirationsteorier%2Fleopold-wall-heimar-privatspanarnas-j onsson-liga%2F&docid=CRAcCw-ImWGC8M&tbnid=XG8ObNpGiT8AeM%3A&vet=1&w=376&h=288& client=ms-android-samsung&bih=560&biw=360&q=Anders%20Bj%C3%B6rkman%2 0palme%20&ved=0ahUKEwjQp-ygx73RAhVCBywKHRBZA3sQMwgaKAAwAA&iact=mrc&uact=8
Citera
2017-01-12, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
.........

Dessutom som jag påvisade häromdagen så går inte heller 1520 version ihop med 3230.

Mellan dem uppstår ett minst 30 sekunders tidsglapp, som ingen reagerar över, om HHs version skulle vara den rätta.[/b]

Du har missat lägga in 30 sek extra för LJ i uppförstrappan.
För poliserna skriver du att vi vet att det tar 90 sek till krönet från sveavägen. Jag har för mig en av dem säger 1 minut. Det finns ju ockå youtubekillen som springer sträckan med kameran på och där tar det en minut.
Citera
2017-01-12, 22:51
Medlem
Man kan bortse ifrån uppgiften att GM stått 3-4 minuter vid Dekorima. Helt enkelt för att denna information framkommer vid förhöret 12 nov 1987 av IM, alltså 1 år och 8 månader efter mordet. Uppgiften är således extremt osäker. Otroligt hur denna vittnesuppgift fått sådan bäring.
Citera
2017-01-12, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RNS
Är det inte så att Inge M i sitt förhör 14 (?) mars beskriver Anders Björkman? En halvlång parkas och mössa typ från Gökboet. Björkmans klädsel enligt bild.

https://www.google.se/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fpalmemordet.eu%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F03%2Fandersb2-376x288.png&imgrefurl=http%3A%2F%2Fpalmemordet.eu% 2Fkonspirationsteorier%2Fleopold-wall-heimar-privatspanarnas-j onsson-liga%2F&docid=CRAcCw-ImWGC8M&tbnid=XG8ObNpGiT8AeM%3A&vet=1&w=376&h=288& client=ms-android-samsung&bih=560&biw=360&q=Anders%20Bj%C3%B6rkman%2 0palme%20&ved=0ahUKEwjQp-ygx73RAhVCBywKHRBZA3sQMwgaKAAwAA&iact=mrc&uact=8

Jo han verkar beskriva björkma förutom i första förhöret där mördaren beskrivs hamycket mörk mössa till skillnad från björkma. Frågan är om det är mördaren eller björkman han observerar minutrarna innan. Mördaren kanske inte intog position förrän palme närmade sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in