2017-01-12, 16:17
Medlem
Fladerlappens avatar
Varierar, Vissa dagar är det 8timmar effektiv arbetstid.
Men ibland blir man klar med ett projekt några dagar tidigare och då sitter man mest och låtsasjobbar i några dagar. Men det suger rätt hårt, ju mer man såsar desto mindre motivation får man att ta tag i saker.
Tillslut sitter man en hel dag och kör "Six Degrees of Hitler" på Wikipedia.

Finns någon teori om Kontorsjobb och slöhet/uttråkad.
https://en.wikipedia.org/wiki/Boreout
Citera
2017-01-12, 16:37
Medlem
Andersdamaans avatar
Är finsnickare/möbelsnickare samt gör träsniderier och visst smide, allt i egen firma. Ibland så jobbar jag mer än tolvtimmarspass och ibland bara ett par timmar, allt beroende på hur mycket som jag har att göra.
Grejen med mitt jobb och då speciellt med sniderierna/smidet är att jag inte gärna lägger ned arbetet förrän jag är färdig, iaf med det påbörjade momentet, och då så kan tiden springa iväg ibland.

Drar jag ut det hela över en vecka så skulle jag tippa på att jag ligger runt sextimmarsdag exklusive div pappersarbete.
Citera
2017-01-12, 16:56
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miniarnold1
Jobbar som Key Account på ett IT-bolag. Vi effektiviserar vissa bitar för större bolag inom IT.

Nov/dec var det väldigt mycket att göra. Då kommer avtalen in på löpande hand. Vår kvartalsbudget uppnår vi genom att sälja konsulttimmar och skriva avtal med nya kunder. Men nu i Jan-mars är det helt dött. Då brukar man få kämpa för att nå sin budget. Men som jag nämnde så fick jag in ett väldigt stort avtal som täcker hela min budget. Blev naturligtvis extremt glad och firade. Men två dagar senare så försvann allt driv...

Känns som jag bara väntar på att mars ska infalla så det automatisk uppkommer uppdrag/jobb.

Det låter som du är telefonförsäljare och missbrukar titeln key account samt bidrar till titelinflationen. Dessutom är det något fel på ert bonussystem. En säljare ska aldrig bli klar. Säg till dem att ta bort taket.

Själv jobbar jag väldigt olika. Vissa perioder är det morgon till sent på natten med mycket resor. Andra är det mycket kontorshäng men fortfarande ca 5h effektiv tid.
Citera
2017-01-12, 17:17
Moderator
HelgeBuks avatar
Jag tror och hoppas att paradigmet där arbetstid är det viktiga är på väg att bytas ut mot ett där resultatet är det. Gör du 5 aktiva timmar varje dag i dagsläget (jag ligger nånstans där själv skulle jag tro), då borde du kunna köra dem intensivt på förmiddagen och sen gå hem. Idag "straffas" den som gör sitt jobb snabbt och effektivt med att behöva göra ännu mer istället för att få mer fritid. Eller mer betalt.
Citera
2017-01-12, 17:27
Medlem
Jag jobbar på en industri i lagret. Jobbar 8 timmar om dagen, vissa dagar är det fullt ös från början till slut och man är helt slut när dagen är slut. Andra dagar är det bara några timmar effektivt jobb, men det finns alltid något att göra.

Saken är den att periodvis kan det bli mycket övertid och stressigt och sedan kan det bli totalt dött i perioder. Jag kan aldrig "dra" på tiden om det finns saker att göra, då skulle det märkas på bara några timmar att någon inte gör sitt jobb eftersom saker blir försenade.
Citera
2017-01-12, 17:28
Medlem
Falukorvsrulladers avatar
Citat:
För jag vill höra era åsikter möjligtvis?

Vi har en kvartalsbudget att uppfylla utöver att behålla kunder. Lyckas med båda delarna.

Men hade ibland känner jag att drivkraften tar slut. Tex. denna månaden fick jag in ett avtal som gjorde så att jag sitter "säkert" första kvartalet. När det avtalet kom in försvann drivkraften. Hur hittar jag tillbaks till den? (Har arbetat kanske 7-8 h effektivt denna veckan totalt)

Jobba hemifrån två dagar i veckan och gör nått du tycker är kul istället. Övriga 3 dagar borde ju räcka för att få ihop en veckas arbete.
Eller så köper du ett större hus eller renoverar huset du har så du drar på dig riktigt stora lån, då kommer motivation för att arbeta tillbaka.
Eller så kan du säga upp dig och börja jobba med nått som du finner intressant istället för att vara löneslav på ett tråkigt kontor.
Citera
2017-01-12, 17:44
Medlem
Väldigt beroende från dag till dag. Ibland 10h och ibland 1, jobbar med däck.
Citera
2017-01-12, 17:51
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder; Hur mycket AKTIV arbetstid arbetar ni per dag?

Mitt ex; Sitter på ett kontor 5 dagar i veckan. Jobbar som Key account. Bolaget jag jobbar på är ganska stort. På en 8-timmars arbetsdag kanske 5-6 är effektiv arbetstid. Då är det mailbearbetning, möten, uppföljningar m.m.

Resterande tid går åt till Flashback, Youtube, Facebook m.m.

Hur ser det ut för er? Är jag en dålig människa?

Med vänlig hälsning, MiniArnold

Jag har gjort samma iakttagelser fast då är privatsurfandet uppe på runt 50% av arbetstiden. Det ska bli skojigt att se hur många av akademikerna som gillar alliansen om vi får en ekonomisk höger politik och företagen kan börja sätta tänderna i dom anställda där effektiviteten är lägst och mest pengar finns att tjäna.

Allt pekar på att akademikernas jobb står på tur att automatiseras och rationaliseras och att det är som bäddat för att kapa deras löner om möjligheten kommer ges.
Citera
2017-01-12, 17:54
Medlem
fittleifs avatar
Mellan 4-10 timmar per dag, ibland kan jag vara ledig 2 dagar då jag slutfört ett stort projekt tidigare än väntat.

Kör eget.
Citera
2017-01-12, 18:21
Medlem
Hmm ett pass utan något speciellt på gång.. Kanske en timme? Kan bli segt ibland.
Citera
2017-01-12, 18:29
Medlem
ED-Es avatar
Jobbar 08:00-16:00 men jag hade klarat av en arbetsdag på två timmar förutsatt att allt jobb klumpades ihop. Jobbar som exportansvarig på ett större företag och jag har jobbat så pass länge att till och med VD:n godkänner en Youtube/Netflix-ruta upp i högra hörnet på ena skärmen. Antar att jag fick denna "perk" för att jag skött jobbet på ett exemplariskt vis under väldigt många år.

Jag vet inte om jag skäms direkt för det men jag kan ju känna för människor som de facto sliter hela dagen och tjänar mindre pengar än vad jag gör.
Citera
2017-01-12, 18:37
Medlem
BaraBiffens avatar
Jobbar effektivt, alltså varje sekund, till lunch sedan sitter man bara av tiden. Har man tur(otur?) kan man ibland få några mejl som man behöver svara på. Så om jag jobbar 8h per dag är ca 3,5h effektiv tid, resten slötid.
Tjänar 2700 Euro efter skatt.
Är i början av karriären, blev utexaminerad för 1-3 år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in