2017-01-08, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
En noobfråga, men varför delar du upp insättningar? Har det någon stor betydelse i det långa loppet?

Har inte direkt någon bra förklaring. Bara att det känns som att köpa 12 ggr om året är rätt lite om man ser till att det är ca 240 bankdagar om året.
Så jag vill bara sprida inköpen på fler och tycker att det känns säkrare.
Annars görs ju alltid köpen för de flesta när lönen anlänt runt den 25:e.
Citera
2017-01-08, 13:54
Medlem
Blissummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
En noobfråga, men varför delar du upp insättningar? Har det någon stor betydelse i det långa loppet?
Det undrar jag också varför han gör. Här är en artikel som argumenterar för att man ska investera allt så tidigt som möjligt, jag finner argumenten för detta rätt så övertygande.

https://rikatillsammans.se/2016/06/13/investera-allt-pa-en-gang-eller-sprida-ut-det-over-tid/
Citera
2017-01-08, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blissummer
Det undrar jag också varför han gör. Här är en artikel som argumenterar för att man ska investera allt så tidigt som möjligt, jag finner argumenten för detta rätt så övertygande.

https://rikatillsammans.se/2016/06/13/investera-allt-pa-en-gang-eller-sprida-ut-det-over-tid/

Det är övertygande argument och helt rätt i sak, men det är sifferargument på gruppnivå. I den gruppen ingår de som investerar på botten och gör en fantastisk affär, och de som investerar på toppen och får vänta många år på att ligga plus. Men vi människor är inte maskiner, finns den psykologiska aspekten också. Att bli av med lite av risken att komma in helt fel är för många (de flesta?) värt att man minskar chansen att komma in helt rätt. Bland det viktigaste med alla investeringsstrategier är ju att man gör det man är bekväm med. Sen tror jag att skillnaden mellan 12 och 24 ggr per år är minimal.
Citera
2017-01-08, 14:11
Medlem
Blissummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lathund
Det är övertygande argument och helt rätt i sak, men det är sifferargument på gruppnivå. I den gruppen ingår de som investerar på botten och gör en fantastisk affär, och de som investerar på toppen och får vänta många år på att ligga plus. Men vi människor är inte maskiner, finns den psykologiska aspekten också. Att bli av med lite av risken att komma in helt fel är för många (de flesta?) värt att man minskar chansen att komma in helt rätt. Bland det viktigaste med alla investeringsstrategier är ju att man gör det man är bekväm med. Sen tror jag att skillnaden mellan 12 och 24 ggr per år är minimal.
Jag tror inte heller att skillnaden är jättestor, och som du säger så gör många människor ekonomiska val utifrån emotionella argument och inte vetenskapligt rationella argument. Jag ville bara inflika att OM man vill göra det vetenskapligt rationella ekonomiska valet så bör man investera allt så tidigt som möjligt för att maximera sannolikheten för en högre avkastning, som jag förstår det, vilket artikeln argumenterar för.
Citera
2017-01-08, 14:57
Medlem
Citat:
Jag tror inte heller att skillnaden är jättestor, och som du säger så gör många människor ekonomiska val utifrån emotionella argument och inte vetenskapligt rationella argument. Jag ville bara inflika att OM man vill göra det vetenskapligt rationella ekonomiska valet så bör man investera allt så tidigt som möjligt för att maximera sannolikheten för en högre avkastning, som jag förstår det, vilket artikeln argumenterar för.

Tack för era åsikter.
Att slänga in engånssumma just nu känner jag mig inte alls motiverad till.
Kvittar vart man läser snackar alla om en snar krasch och att börsen är väldigt högt värderad.
Visst, man skall inte lyssna på allt o alla. Så jag kommer ändra och göra insättningar en gång i månaden istället.
Och om det skulle komma större dippar kan man slänga in en summa just vid det tillfället.
Märker man att det brakar på fel håll så kommer jag att avsluta sparandet i de Svenska fonderna för istället väga om mot global fonderna.
Citera
2017-01-08, 15:08
Medlem
Blissummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Tack för era åsikter.
Att slänga in engånssumma just nu känner jag mig inte alls motiverad till.
Kvittar vart man läser snackar alla om en snar krasch och att börsen är väldigt högt värderad.
Visst, man skall inte lyssna på allt o alla. Så jag kommer ändra och göra insättningar en gång i månaden istället.
Och om det skulle komma större dippar kan man slänga in en summa just vid det tillfället.
Märker man att det brakar på fel håll så kommer jag att avsluta sparandet i de Svenska fonderna för istället väga om mot global fonderna.
Lyckas du tajma börsen/fonderna rätt så är det såklart det allra bästa. De flesta misslyckas men trots det så finns det ju de som lyckas, vi får hoppas att du blir en av dem.
Citera
2017-01-08, 15:15
Medlem
Citat:
Lyckas du tajma börsen/fonderna rätt så är det såklart det allra bästa. De flesta misslyckas men trots det så finns det ju de som lyckas, vi får hoppas att du blir en av dem.

Just därför jag köper månadsvis. Att tajma är inte min bästa egenskap.
Så givetvis hoppas man på fortsatt uppgång. Sparandet i fonder är ju betydligt säkrare än aktier, o andra sidan är det lite roligare med aktier.
Citera
2017-01-08, 18:03
Medlem
Blissummers avatar
Citat:
Just därför jag köper månadsvis. Att tajma är inte min bästa egenskap.
Så givetvis hoppas man på fortsatt uppgång. Sparandet i fonder är ju betydligt säkrare än aktier, o andra sidan är det lite roligare med aktier.
Angående att tajma börsen/fonderna så syftade jag på att du skrev:

"Och om det skulle komma större dippar kan man slänga in en summa just vid det tillfället.
Märker man att det brakar på fel håll så kommer jag att avsluta sparandet i de Svenska fonderna för istället väga om mot global fonderna."

Jag håller med dig om att aktier kan kännas lockande, men i mitt fall så har jag varken kunskapen eller engagemanget för att ge mig in på "stockpicking" just nu.

Vad gäller din fondportfölj så tycker jag inte att du har för mycket USA, de innehar ju en stor del av aktiekapitalet i världen. Du har däremot en hel del tillväxtmarknad, 15% + det som redan finns i globalfonderna, men jag förstår att det är för att du tror på att de ska överprestera gentemot USA och Europa, och kanske får du rätt, potential finns absolut i Kina mfl länder i de fonderna.
Citera
2017-01-08, 22:37
Medlem
Citat:
Såja. Då har jag suttit och filat på en portfölj som jag tänkte satsa pengar på varje månad i minst 10 år. Kommer bli 6000:-/ månaden fördelat på 2 olika köp varje månad. Ett köp runt den 7:e varje månad och ett runt den 27:e.
Fonderna ser ut enligt nedan:
× DNB global index 20%
× Spiltan AF investmentbolag 20%
× Spiltan Globalfond Investmentbolag 20%
× Didner & Gerge småbolag 10%
× Didner & Gerge aktiefond 10%
× Länsförsäkringar tillväxtmarknad index 5%
× Robur Access Asien 5%
× Robur Ny Teknik 10%

Vet att jag har några aktiva fonder och på sikt har de presterat bra. Vet att mycket av mitt innehav är i Sverige och USA. Dock har jag valt att inte ha någon renodlad USA fond utan tycker att innehavet från de globala räcker.
Vad tycker ni om detta upplägg?
Varför D&G aktiefond? Jämför man med Spiltan aktiefond investmentbolag så har ju båda två i princip gått lika bra.

Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära innehåller ca 70% Asien och resten Afrika, Mellanöstern och Latinamerika. Hellre den än Swedbanks Robur acces Asien helt enkelt tack vare större riskspridning (geografisk).

Men det är vad jag tycker personligen.
Citera
2017-01-08, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Varför D&G aktiefond? Jämför man med Spiltan aktiefond investmentbolag så har ju båda två i princip gått lika bra.

Om dom går lika bra kan en ju ha båda med anledning att dom har lite olika inriktningar.
Citera
2017-01-09, 00:07
Medlem
I PPM:

Didner & Gerge Småbolag
SHB småbolag
Didner & Gerge Aktiefond
Spiltan Investmentbolag Global

Privat: 100% aktier
Citera
2017-01-09, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanchenjunga
Om dom går lika bra kan en ju ha båda med anledning att dom har lite olika inriktningar.
Jag ser ingen som helst anledning till att betala bra mycket mer för D&G när Spiltan går lika bra fast kostar 1,02% mindre.

Varför då inte komplettera med t,ex. SPP aktiefond Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in