Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2017-01-08, 17:37
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Höjda tullavgifter på varor från Mexico, till exempel alla dessa fordon som tillverkas där, kommer att slå direkt mot den amerikanska befolkningen genom att fordonen blir dyrare.
Visserligen har Trump lovat att ta hem tillverkning till USA, men sånt tar tid.
De som drabbas är som vanligt de fattiga i USA. De som sägs ha stött Trump.
Jag tror de blir glada över att få ett jobb. Tror inte du det?
Dessutom brukar väldigt få fattiga människor köpa splitternya bilar, eller känns det resonemanget svårt att följa?
2017-01-08, 17:45
Medlem
Vi kanske borde hitta världens nya ledare någon annanstans är i sunkiga USA. Vad sägs om Japan?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/ihjalskjutna-nara-noll-i-japan-efter-hard-reglering/

När Trump isolerat bort sig kanske Kina och Japan tar över på allvar
2017-01-08, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Trump är inte ett geopolitiskt geni precis så håller med här han behöver inte totalt förstöra landet som är närmast USA.

Trump kan inget annat än att snacka. Han har fokus som en guldfisk och det är väl en fördel om man skall klara av att ljuga så mycket som han gör.

Vänta bara till han snackat knut på sig själv och vännerna börjar bli allt färre
2017-01-08, 17:49
Medlem
Citat:
Trump är inte ett geopolitiskt geni precis så håller med här han behöver inte totalt förstöra landet som är närmast USA.

Trump borde rikta blickarna mot Asien istället, ska bli extremt intressant om han vågar Asiater är kända för att bita ifrån och gå folk på nerverna.
Jag ser inte heller Geopolitik som Trumps främsta intresse. Amerika är det som intresserar Trump enligt mig. Jag kan också tycka principiellt synd om Mexico men samtidigt är landet så korrumperat. Arbetsförhållandena på en Mexicansk fabrik är under all kritik också.
Och Amerika måste få in jobb! Minska sina handelunderskott. Jag ser inte att Trump har något annat val än att köra den linje han presenterat.

Håller helt med dig om att Asien måste tas an på samma sätt som redan skett med Mexico. Håller med om att det är en tuff uppgift. Men som jag ser det måste det göras.
2017-01-08, 17:51
Medlem
heiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CounterInsurgency
Trump kan inget annat än att snacka. Han har fokus som en guldfisk och det är väl en fördel om man skall klara av att ljuga så mycket som han gör.

Vänta bara till han snackat knut på sig själv och vännerna börjar bli allt färre
Dude, du är helt: http://www.dictionary.com/browse/delusional
Citat:
[dih-loo-zhuh-nl]
adjective
1.
having false or unrealistic beliefs or opinions:
Senators who think they will get agreement on a comprehensive tax bill are delusional.
2.
Psychiatry. maintaining fixed false beliefs even when confronted with facts, usually as a result of mental illness:
He was so delusional and paranoid that he thought everybody was conspiring against him.
Hehehe jag ska gå köpa mer folköl och popcorn nu, tjingeling sålänge.
Oh man, jag hade varit en skrikande fanboy om Putin skulle vara på statsbesök och gjort vad som helst för att få hans autograf.
Senast redigerad av heis 2017-01-08 kl. 17:56.
2017-01-08, 17:54
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvbenke
Känner du dig träffad?

http://avpixlat.info/2016/12/01/arbetsgivare-stannar-i-usa-tack-vare-donald-trump/

Vadå känna mig träffad?

Jag ställde frågan om hur många företag som stannar i USA tack vare Trump.
Får man inte fråga det eller vad?
2017-01-08, 17:57
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Intressant vad många Trump-motståndare som vet att han kommer göra bort sig och att allt han gör kommer få motsatt effekt. Som om alla domedagsinlägg här görs för att varna honom så han kan rädda sitt ansikte. Allt i djupaste välmening
2017-01-08, 17:59
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Ja, jag vet vad man menar med full sysselsättning. Men det förändrar inte att arbetslöshetssiffrorna är friserade. Detta står att läsa i mängder av tidningar och olika rapporter - det är inget jag hittar på. Om du, mot förmodan, är intresserad av att lära dig nåt nytt, är jag säker på att du kan googla lika bra som jag.

Muren är alltså en fantasi för att du inte klarar av att inse hur man skulle bygga den? För övrigt är den diskussionen helt ointressnt, med tanke på att muren redan har börjat byggas.
Ja, det pysslar alla med, och det kommer även Trumps administration göra-
Så det i sig är en icke fråga, för siffran i sig.
Den kan vi andra alltid ifrågasätta siffran, men att den kommer ändra sig mellan de olika administrationerna är av försumbart intresse nu och sen.

Om gränsen hade varit så enkel som i Saudiarabien, så kunde man valt en sådan lösning rätt av.
men gränsen mellan USA och Mexiko är lite mer komplex.
Dels att den är mer än 3 gånger så lång.
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Vilken troll statistik. Eller statistiken i sig är ju rätt. Bara att sättet den beräknas på är rena skämtet.

http://www.tradingeconomics.com/united-states/labor-force-participation-rate

62,8% deltagande på arbetsmarknaden. Lägsta på ~50 år.

Finns oändligt gott om arbetskraft i USA.
Trump kommer använda samma räknesätt, så givetvis mycket aktuell även med Trump och samma sätt och räkna.
Citat:
Jag har ju redan förklarat vad den siffran beror på. Du har också fått länk som bekräftar det. Ändå insisterar du på att arbetslösheten skulle vara 4,7 %. Det är alltså den öppna, registrerade arbetslösheten. Du har runt 95 miljoner personer som saknar arbete i USA. Ingen legalisering av illegala mexikaner behöver genomföras för att tillföra fler människor till en icke fungerande arbetsmarknad.

Men det känns lite som att du är faktaresisten och aktivt väljer att tro på fake news när de passar dina följugna teser. Sånt tycker jag är trist, eftersom det inte leder debatten framåt.

Det var för övrigt löften om fler arbeten som ledde till att Trump vann valet. Folket ser lätt igenom fabricerad statistik när de ser ut genom sitt eget fönster, eller pratar med sin granne som blev arbetslös för att elpriserna blev för höga för att industrin skulle vara lönsam.
Trump kommer använda samma räknesätt, så givetvis mycket aktuell även med Trump och samma sätt och räkna.

Det är ingen fake news, då det inte ens är ifrån media.
Citat:
96% av jobben var deltidsjobb eller tillfälliga jobb.

Even as home values climb back from the dramatic fall that helped set off the Great Recession, homeownership in the United States stands at its lowest level in at least 20 years.

Med andra ord skit jobb som fast food jobb som inte betalar något.
Ändrar inget, då Trump kommer räkna på samma sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av heis
Nej precis, att först bli avslöjad som korrupt kvacksalvare och sedan som korrupt kvacksalvare säga att "Putin attackerade vårt land!! vår demokrati!!" är inga rätt men Trump gör rätt bedömning och handling, så trump-tåget kör över er igen tills man blir platt som en galette.
Dock kanske varje gång du skulle höra det så kanske hyckleri-alarmet i huvudet skulle få er att vakna, men allt är uppenbart sönder och felkopplat.

För det mesta, men nu blir det för magstarkt korkat att vara så dålig förlorare och skylla på Putin helt enkelt. Ingen håller längre med de, so say hello to my little friend - Russia!

Alltså val mellan folket och demokrat-lobbyister?? När blev Putin någon man inte kan samarbeta med? Säg mig det, mr. "CounterInsurgency"
Att Ryssland har gjort försök och påverka råder det ingen större tvivel om.
Dock så tror inte jag att Ryssland ville ha Trump, utan deras påverkan kommer av att de hatar Hillary för mycket.

Sen det faktiska valresultatet, anser jag beror på att demokratiska väljare blev invaggade i att det redan var klart att Hillary skulle vinna.
Detta sa dom redan innan Trump var klar som kandidat.
R har haft ~60miljoner röster de 3 senaste valen, och denna gång kom inte lika många demokrater till valet och röstade D.
Därför vann Trump, sen vann ju Hillary folkets röst men klar marginal.
Vilket är helt ointressant för val av president.
2017-01-08, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
http://www.snopes.com/hillary-clinton-disqualified/

Så visst kanske inte rakt av för att hon är kvinna men det spreds en massa skit som du klart och tydligt har missat då du även missade att Trump själv sa att Clintons mejl var värre än Watergate.

Det finns ingenting som tyder på att han skulle ha något emot Hillary för att hon är en kvinna. Det står klart och tydligt att han argumenterar för att hon inte ska få bli president pga hennes server-missbruk. Som vanligt hittar du på massa strunt.
2017-01-08, 18:00
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Jag tror de blir glada över att få ett jobb. Tror inte du det?
Dessutom brukar väldigt få fattiga människor köpa splitternya bilar, eller känns det resonemanget svårt att följa?
Jag har aldrig påstått att de fattigaste i USA köper splitternya bilar. Det säger ju sig självt att det har de fattigaste inte råd med. Däremot minskar köpkraften hos de som köper nya fordon i USA om importerade fordon blir dyrare och det påverkar den fattigaste delen av befolkningen negativt.
Det kommer att ta lång tid att flytta industrier till USA, mycket längre än det tar att införa importtullar.
Uppenbarligen är detta ett resonemang som är för svårt för dig att följa eftersom du ställer så idiotiska frågor
2017-01-08, 18:00
Medlem
Citat:
Vadå känna mig träffad?

Ford och Carrier är redan 1000-tals jobb som räddats till USA. GM har Trump skakat om ordentligt.
Intressant nu närmast är att se om Toyota går vidare med sin plan på fabrik i Mexico eller om den också hamnar i USA.
2017-01-08, 18:03
Medlem
korvbenkes avatar
Citat:
Vadå känna mig träffad?

Du skrev även "Påminn mig Du som har koll; var skrev jag att Trump säkert inte skulle bli president?"

Så då måste jag få fråga om du kände dig träffad eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in