2017-01-04, 15:20
Medlem
-0L0-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Det var höger hand, ja. Mer troligt att skadat sig på sin egen kniv när han har huggit sina offer.

Jag tyckte Åk berätta att MGM behövde opereras för att han hade en handskada, att operationen skulle beröra 'tummen och två fingrar till'
Citera
2017-01-04, 15:43
Medlem
-0L0-s avatar
[quote=Svartheden|59489834]Jag gillar din teori med frågetecken för damväskan.

Nu finns tre förslag, ryggsäck, trunk, damväska.

Trodde själv på ryggsäcken
Citera
2017-01-04, 16:04
Medlem
Ändrar min teori något. Visste inte att det fanns en 22:15 buss nämligen... Råbosjön ligger perfekt för en liten avstickare på 1timme för att göra ett inbrott. Bromsvallen ligger för långt in i terrängen för att hinna dit och tillbaka på en timme. Han gick helt enkelt av för tidigt och målet var hela tiden Råboinbrott för att sedan hinna ut igen och ta 22:15 bussen. Vidhåller att han blivit avbruten i sitt inbrott och att skadorna på sin högra hand kommer av kniv som blivit för hal av blod. (Använde säkert handskar när han slog sönder fönstret och KL var honom på spåret redan innan.) Man har koll/är på sin vakt gällande inbrott i sitt område.... kanske var KL beväpnad med en yxa/motsvarande som han sedan själv blev nedslagen med inne hos VN? (att direkt gå till attack med kniv tror jag inte på, inte en karl av den storleken i alla fall.... gissar att KL gick i golvet direkt och att han sedan avrättade dem båda med kniven.... hoppas polisen/åklagaren kollar på liknande inbrott på denna bussträcka så kommer de sannolikt hitta DNA från SP även där. Försvaret likaså... (eller kanske främst dem) att få detta till ett inbrott som gått snett istället för ett planerat dåd.... för övrigt kommer SP aldrig bli dömd för mord, dråp ja och ute innan han fyller 30.... känns ju tryggt i lilla Hudik
Citera
2017-01-04, 16:07
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pata79
för övrigt kommer SP aldrig bli dömd för mord, dråp ja och ute innan han fyller 30
Utveckla?
Citera
2017-01-04, 16:22
Medlem
Åklagare kommer aldrig få honom dömd för mord om det inte finns info i mobil dator eller motsvarande som styrker att han skulle ha ihjäl dessa människor. Dråp hamnar det på, om åklagaren inte hittar något väldigt smaskigt....
Citera
2017-01-04, 16:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Åklagare kommer aldrig få honom dömd för mord om det inte finns info i mobil dator eller motsvarande som styrker att han skulle ha ihjäl dessa människor. Dråp hamnar det på, om åklagaren inte hittar något väldigt smaskigt....

Nämen då gör du nog misstaget att anta att uppsåt betydet att planering ska finnas. Det behöver det inte. Det kan vara väldigt spontant dödande och ändå utgöra mord. Dråp brukar det handla om vid fyllbråk eller dödandet mer har karaktär av olycka, att man knuffar till någon och denne exempelvis slår huvudet illa i en bordskant och dör.

Jag har svårt att få det till dråp om BO inte är beväpnade och det heller inte är något bråk mellan dem om han attackerar dem med kniv.
Citera
2017-01-04, 16:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Skillnaden mellan mord och dråp är att dråp är mord med förmildrande omständigheter. I detta fall måste, om gärningen anses bevisad, GM anföra dessa omständigheter. Vad skulle det kunna vara?
Citera
2017-01-04, 16:41
Medlem
5549s avatar
Rätta mig om jag har fel, jag är så långt ifrån en jurist man kan vara. Men om man har ihjäl en person, eller i det här fallet två, med tydligt övervåld - dvs man hugger personerna så pass mycket att det inte råder något tvivel om att våldet är dödligt - ska man inte då dömas till mord?
Citera
2017-01-04, 16:43
Medlem
http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/kriminologen-stor-sannolikhet-att-man-gripit-ratt-garningsman

Kommer bli dråp i detta fall....
Citera
2017-01-04, 16:50
Medlem
Citat:
http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/kriminologen-stor-sannolikhet-att-man-gripit-ratt-garningsman

Håller det mycket märkligt om det skulle bli fråga om dråp. Utifrån vad det verkar som nu, att de oprovocerat attackerats i deras eget hem. Att grabben är lite psykisk sjuk påverkar inte själva rubriceringen, inte heller åldern.
Citera
2017-01-04, 16:55
Medlem
Citat:

Det där stämmer inte vad kriminologen säger. Han svamlar eller uttrycker sig slarvigt och tänker därmed slarvigt. Vad som krävs för att döma för mord är inte "avsikt" utan det handlar om vad GM har för insikt om vad som är plausibel konsekvens av sitt handlande. Det kan mycket väl vara fråga om hyfsat impulsivt agerande och ändå utgöra mord.
Citera
2017-01-04, 17:31
Medlem
Klaedvikarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det där stämmer inte vad kriminologen säger. Han svamlar eller uttrycker sig slarvigt och tänker därmed slarvigt. Vad som krävs för att döma för mord är inte "avsikt" utan det handlar om vad GM har för insikt om vad som är plausibel konsekvens av sitt handlande. Det kan mycket väl vara fråga om hyfsat impulsivt agerande och ändå utgöra mord.
Kriminologi är väl inte direkt nån absolut vetenskap. Snarare tvärtom. Detta sagt mot bakgrund av Jerzy Sarneckis alla uttalanden...
Jag funderar på en annan sak. Den där sabeln som SP poserar med på en bild som postats tidigare. Vad är det som säger att inte det ÄR mordvapnet och vi ägnar oss åt att spekulera i ett eventuellt vapen.
För övrigt: Flera postare spekulerar om spårsnö och att vapnet kanske dumpats i nån sjö. Vid denna tid var det, nästintill barmark i denna del av landet. Dock har kylan gjort att sjöarna i området omöjliggör att vapen dumpad i dem. Skulle förvisso vara möjligt att borra upp ett pimpelhål och droppa vapnet i, men det alternativet tror jag inte på i detta fall. Nu, senare så gör ju nysnön att letandet efter vapnet blir mer komplicerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in