2017-01-02, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om det verkar konstigt och inte passar in i din teori så bör du kanske tänka om. 65 kilometer från Korsör är inte långt från Korsör om mördaren i vilket fall som helst skulle åt det hållet, kanske ända till Köpenhamn eller Roskilde, har du ens tänkt den tanken.

I det läget är 65 kilometer enbart en transportsträcka utan onödiga umbäranden.

Jämförelsevis är sträckan från Kosör till dumningsplatsen inte lång, men det är vilket fall, med Hackertyp0's teori, över 6 mil med ett lik i bilen och 6 mil är rätt långt.

GM kan ha dumpat kroppen där den hittades för att man ska tro det du gör - att han skulle vidare till Köpenhamn eller Roskilde, eller någon annanstans i motsatt håll mot Kosör.
Citera
2017-01-02, 16:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jämförelsevis är sträckan från Kosör till dumningsplatsen inte lång, men det är vilket fall, med Hackertyp0's teori, över 6 mil med ett lik i bilen och 6 mil är rätt långt.

GM kan ha dumpat kroppen där den hittades för att man ska tro det du gör - att han skulle vidare till Köpenhamn eller Roskilde, eller någon annanstans i motsatt håll mot Kosör.

Då kan man ställa sig frågan, hur vanligt är det att någon som kör lagligt och städat stoppas av polisen på en motorväg, särskilt mitt i natten, i Danmark, finns det några trafikkontrollplatser längs med sträckan? Precis, det är en mycket liten risk att transportera ett lik i en bil på den vägen där och då, jämfört med att köra runt i Korsör eller på småvägar.

Och nej, mördaren gömde liket, det talar för att det inte fanns någon tanke på att förvilla polisen genom att gömma offret där det senare hittades. Meningen var naturligtvis att EM aldrig skulle hittas.

Det här påstår jag med utgångspunkt i att den enklaste förklaringen är den rätta. Man kan göra som du och fantisera ihop alla möjliga förklaringar, tänk då på att den enklaste förklaringen oftast är den rätta.
Citera
2017-01-02, 17:54
Medlem
Citat:
Då kan man ställa sig frågan, hur vanligt är det att någon som kör lagligt och städat stoppas av polisen på en motorväg, särskilt mitt i natten, i Danmark, finns det några trafikkontrollplatser längs med sträckan? Precis, det är en mycket liten risk att transportera ett lik i en bil på den vägen där och då, jämfört med att köra runt i Korsör eller på småvägar.

Och nej, mördaren gömde liket, det talar för att det inte fanns någon tanke på att förvilla polisen genom att gömma offret där det senare hittades. Meningen var naturligtvis att EM aldrig skulle hittas.

Det här påstår jag med utgångspunkt i att den enklaste förklaringen är den rätta. Man kan göra som du och fantisera ihop alla möjliga förklaringar, tänk då på att den enklaste förklaringen oftast är den rätta.

Det var detta jag vände mig emot:

OY:
Citat:
65 kilometer från Korsör är inte långt från Korsör om mördaren i vilket fall som helst skulle åt det hållet

Vad jag nu ser är att det var ett onödigt motargument jag kom med.. Jag håller med om att risken inte är så stor.

Meningen var att EM aldrig skulle hittas, ja, men tanken om hon hittas fanns säkerligen där.

GM kan ha tagit med sig EM levande i fordonet och sedan kört en längre strecka till en plats där han...bl.a dödat, därifrån kan det ha varit kortare till dumpningsplatsen. Sedan åkt tillbaks mot sitt hem.
GM kan också ha kidnappat EM och hållit henne fången innan han dödat henne, platsen kan ligga närmare dumpningsplatsen än vad Korsör gör.

Den enklaste förklaringen är oftast den rätta, jag vet att så är fallet. Det här behöver inte vara det jag tror, men det är helt klart möjligt att den enklaste förklaringen inte är den rätta i det här fallet. Varför skulle teorin om att GM valt dumpningsplats ur både lämplighet och förvillande synvinkel, kört till dumpningsplatsen, dumpat kroppen och sedan åkt mot hållet han kom ifrån inte vara lika enkel som din teori förresten?
Citera
2017-01-02, 17:55
Medlem
Citat:

Tror du att GM kanske har sänkt kroppen i en säck för att aldrig hittas?
Vi vet ju inte än hur hon hamnat där men om han verkligen ville gömma kroppen så vore det kanske ett lämpligt avstånd men också gräva ner den.
Eftersom utredningen verkar förvånade över att kroppen hittades där så skulle den förmodligen aldrig ha hittats om den var väl gömd och om GM hade velat?
Citera
2017-01-02, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Utan att veta ngt förutom att flickan blivit mördad - och att mördaren kom i bil och kroppen hittades 65 km från platsen där väninnorna skildes åt?
Och hennes mobil slutade fungera kort efter att vännerna såg henne för sista gången

Jag tror på en mördare som med största sannolikhet har gjort liknande brott tidigare

GM var på jakt - kanske hade han gett upp och var på väg hem när han fick syn på Emelie
Han stannade och drog in henne i bilen med hot och våld eller övertalning
Sedan körde han till brottsplatsen och mördade henne

Vet man hur hon mördades?

Nej dödsorsak har inte framkommit. Jag är med dig angående att mordplats antagligen inte är direkt vid Korsör Stn. Jag är dock tveksam om GM mördade henne vid FP där hon hittades. Det kan vara det, men jag tror att han våldtagit henne någon annanstans och sedan dumpat kroppen på FP.

Att jag i min tidigare post skrev att GM inte kommer från Korsör med omnejd är bara en spekulation, det kan också vara så att GM just för att han bor i området väljer att transportera EM till där hon hittades - för att avleda polisens arbete. F.ö. tror jag att poliserna som arbetar med utredningen har en relativt god hypotes om vem GM är (person, karaktär) och arbetar också därefter.

Att GM begått våldsbrott tidigare tror jag också på, kanske inte mord, men våld mot kvinnor ligger nära till hands. Osäkert om vederbörande blivit dömd för något tidigare. Missbruk och psykiska problem av någon form tror jag i alla fall att han lider av, kanske man kan hitta honom inom den psykiatriska vården där han bor.
Citera
2017-01-02, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kubraskas
Vi vet ju inte än hur hon hamnat där men om han verkligen ville gömma kroppen så vore det kanske ett lämpligt avstånd men också gräva ner den.
Eftersom utredningen verkar förvånade över att kroppen hittades där så skulle den förmodligen aldrig ha hittats om den var väl gömd och om GM hade velat?

Jag är osäker om GM verkligen ville gömma kroppen, då skulle han nog valt, som du säger, andra metoder/plats att dumpa henne på. Jag tror att han bara ville ha ett försprång och inte lägga för mycket krut på att gömma eller dumpa kroppen. Han har nog iskallt räknat med att hon förr eller senare kommer att hittas. Tvärtom - tror jag han är förvånad över att det tog så lång tid som det trots allt gjorde till att någon råkade hitta henne.
Citera
2017-01-02, 19:08
Medlem
Citat:
Sänkt kroppen, da hadde han vel valgt et djupere vann? TRor nok bare han så plassen som et usannsynlig sted å lete etter den og gjømt nok til å ta en tid før den ble funnet, som den også gjorde. Derfor tror jeg ikke at mgm er psykotisk, men en sadist
Citera
2017-01-02, 19:17
Moderator
OYs avatar
Citat:

Jag tror ingenting om en kropp i en säck, jag vet inte om kroppen låg i en säck, just därför.

Grävning kräver spade, om det var ett impulsivt dåd så fanns en spade sannolikt inte i fordonet. Dessutom så tar grävning längre tid än att dumpa i vegetation och vatten.

Eftersom att kroppen sannolikt inte var nedgrävd kan det tyda på att det inte var ett planerat bortrövande och mord. Det fanns inte tid att gräva, kanske inte heller en spade tillgänglig.

Jag kan inte dra någon annan slutsats än att teorin om att mördaren skulle färdas förbi dumpningsplatsen oavsett vad som hände den där morgonen, att den teorin ligger närmast sanningen. Teorin är rimlig och logisk.
Citera
2017-01-02, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellen60
Sänkt kroppen, da hadde han vel valgt et djupere vann? TRor nok bare han så plassen som et usannsynlig sted å lete etter den og gjømt nok til å ta en tid før den ble funnet, som den også gjorde. Derfor tror jeg ikke at mgm er psykotisk, men en sadist

Om GM bara dumpade den i våtmarksområde så tyder det väl bara på att GM ville bli av med kroppen men inte gömma den? Jag vet inte hur djupt vatten någon sjö i danmark har men jag köper inte riktigt teorin om att kroppen inte skulle hittas eftersom den hittades?
Citera
2017-01-02, 19:37
Medlem
Citat:
Jag tror ingenting om en kropp i en säck, jag vet inte om kroppen låg i en säck, just därför.

Grävning kräver spade, om det var ett impulsivt dåd så fanns en spade sannolikt inte i fordonet. Dessutom så tar grävning längre tid än att dumpa i vegetation och vatten.

Eftersom att kroppen sannolikt inte var nedgrävd kan det tyda på att det inte var ett planerat bortrövande och mord. Det fanns inte tid att gräva, kanske inte heller en spade tillgänglig.

Jag kan inte dra någon annan slutsats än att teorin om att mördaren skulle färdas förbi dumpningsplatsen oavsett vad som hände den där morgonen, att den teorin ligger närmast sanningen. Teorin är rimlig och logisk.

Någon tanke på att förvilla polisen fanns inte för GM gömde kroppen, meningen var att den aldrig skulle hittas, skrev du. Men du vet inte hur väl eller inte väl GM gömde kroppen.

Ja, din teori är både rimlig och logisk. Men att GM valde dumpningsplats annat än att ha vägen förbi är också rimligt och logiskt.
Citera
2017-01-02, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag är osäker om GM verkligen ville gömma kroppen, då skulle han nog valt, som du säger, andra metoder/plats att dumpa henne på. Jag tror att han bara ville ha ett försprång och inte lägga för mycket krut på att gömma eller dumpa kroppen. Han har nog iskallt räknat med att hon förr eller senare kommer att hittas. Tvärtom - tror jag han är förvånad över att det tog så lång tid som det trots allt gjorde till att någon råkade hitta henne.

Håller fullständigt med och ja det var precis vad jag menade.
Kan kroppen ha legat där utan att bli hittad i 5 månader. Jag har mindre kunskap om hur lång tid det tar för en kropp att ruttna men är det kvar något efter en 5 månaders period utomhus?
Citera
2017-01-02, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Nu vet vi som sagt inte om det saknas spår vid Korsør. Det kan också finnas spår som polisen ej hittat. Det kan dessutom funnits spår efter överfallet, men som GM städat bort. Det är också svårare att säkra spår utomhus än inomhus. Om en person blir påhoppad så att denne inte hinner göra nämnvärt motstånd, och sen blir hotad till att inte göra motstånd vid en eventuell våldtäkt som sen ballar ur genom strypning, behöver det inte betyda att det går att hitta spår på platsen från en GM. Det finns flera fall av överfallsvåldtäkter där det ej har kunnat hittats spår från en GM. Så kan fallet vara här också; en överfallsvåldtäkt med strypning och sedan transport av BO från platsen. Emilie kan mycket väl ha blivit mördad och våldtagen på plats, och sedan bortforslad.

Möjligt men inte sannolikt. En utomhusvåldtäkt och ett mord skulle sannolikt lämnat efter sig spår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in