2016-12-21, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Man skulle kunna kompromissa och att de får jobba som läkare, men bara gentemot sina landsmän. På det sättet får de jobba och fixa sjukdomar såsom de gjorde i hemlandet. Deras landsmän kan inte ha några synpunkter på det väl?

Funkar nog dåligt i ett mångkulturellt samhälle. "Jag kommer ifrån Syrien och vill ha en arabisk ögonläkare. tack" och "Jag kommer ifrån Ghana och önskar en afrikansk ögondoktor", skulle skapa en märklig situation, särskilt i Norr där invandrare finns, men relativt få läkare öht. Och en vårdcentral skulle behöva anställa folk på basis av eventuella patienters nationalitet. Nja....
Citera
2016-12-22, 10:00
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Man skulle kunna kompromissa och att de får jobba som läkare, men bara gentemot sina landsmän. På det sättet får de jobba och fixa sjukdomar såsom de gjorde i hemlandet. Deras landsmän kan inte ha några synpunkter på det väl?

Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Funkar nog dåligt i ett mångkulturellt samhälle. "Jag kommer ifrån Syrien och vill ha en arabisk ögonläkare. tack" och "Jag kommer ifrån Ghana och önskar en afrikansk ögondoktor", skulle skapa en märklig situation, särskilt i Norr där invandrare finns, men relativt få läkare öht. Och en vårdcentral skulle behöva anställa folk på basis av eventuella patienters nationalitet. Nja....

Är inga problem om viljan finns.
Låt alla arabläkare få behandla araber om de inte kan svenska.
Lär finnas stort patientunderlag numera på många håll och då kan de svenska läkarna där behandla svensktalande på andra håll. win-win.
Patienter ska inte kunna KRÄVA läkare med egna språket.
Citera
2016-12-28, 11:01
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashforward
Är inga problem om viljan finns.
Låt alla arabläkare få behandla araber om de inte kan svenska.
Lär finnas stort patientunderlag numera på många håll och då kan de svenska läkarna där behandla svensktalande på andra håll. win-win.
Patienter ska inte kunna KRÄVA läkare med egna språket.

Någon som kan tänka sig vad som händer när det blir fel i vården ? Kommer den somaliska " läkaren " vars spådomar i hönsblod för bota cancer eller nageltrång, bli ett fall för IVO ?

Och kommer sedan DO som lök på laxen att kräva skadestånd i storleksordningen 100K ifall någon blivit kränkt under undersökning /operation/eftervård ?

Av de 5 utomeuropeiska personerna som blev läkare så var 1 från USA, de andra gissar jag inte kom från ej-skidåkare-nationer.

Och de är en stor fördel att man inte skall riskera livet på en vanlig hälsokontroll. Värst är det väl för kvinnor som (o)gärna får underliven undersökta vid insert " valfri-åkomma " av retarderade doktorer.

Sverige behöver en Trump.
Senast redigerad av Mullret 2016-12-28 kl. 11:03.
Citera
2016-12-28, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ying-CreUyang
Om läkaren ska arbeta i Sverige och ta emot svenskar, måste han kunna och förstå språket.
Söker jag läkare, vill jag förstå vad han säger och att han förstår mig.

Om du har svenska som andraspråk kan du faktiskt arbeta i Sverige och kommunicera med andra utan att för den delen ha så stor erfarenhet av det svenska språket att du vet vad som menas i en instruktion. Det är en stor skillnad att kunna tolka en instruktion i praktiken och att läsa en provuppgift på tid. Lämplighetsprovet blandar dessutom latin med svenska.

Däremot kan man heller inte göra provet på modersmålet, för då blir det livsfarligt då olika termer används. Läkare använder inte latin i sin journalföring som exempel.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in