2016-12-27, 14:44
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Man kanske inte ska blanda ihop generellt sömnbehov och sömnbehov i kombination med alkohol? Som vuxen har det alltid räckt med runt 6-7 timmar för mig medan jag som tonåring sov längre.

Man kanske heller inte ska blanda ihop om man faktiskt tar sig upp ur sängen, med vad man har för planer. Förekommer ju faktiskt att man försover sig, och om hon kanske naivt trodde att hon skulle klara att gå upp klockan ≈8.30, eller om hon faktiskt hade klarat det, spelar ju inte roll i sammanhanget.

Men hur som helst, säger man hej då till sina kompisar klockan 4 på natten så har man förmodligen inga andra planer än att gå och lägga sig. Och eventuellt strunta i morgondagens åtaganden.
Citera
2016-12-27, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Sparande av innehåll i teletrafik är hemlig teleavlyssning och beslutas av domstol. Det artikeln handlar om är sparande av information om trafiken, från-nr, till-nr, tidpunkt, längd, position etc.

Men nu pratar vi Danmark. Uppenbarligen kan polisen spåra telekommunikation eftersom den säger att den gör det.
Då är det ännu värre beställt med de svenska förhållandena, än jag befarade.

Hur det då kan skilja sig i denna fråga, mellan Danmark och Sverige, om nu EU-domstolen uttalat sig...
Citera
2016-12-27, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Man kanske heller inte ska blanda ihop om man faktiskt tar sig upp ur sängen, med vad man har för planer. Förekommer ju faktiskt att man försover sig, och om hon kanske naivt trodde att hon skulle klara att gå upp klockan ≈8.30, eller om hon faktiskt hade klarat det, spelar ju inte roll i sammanhanget.

Men hur som helst, säger man hej då till sina kompisar klockan 4 på natten så har man förmodligen inga andra planer än att gå och lägga sig. Och eventuellt strunta i morgondagens åtaganden.

Ja, för visst känns det märkligt att man festar till 4 på morgonen trots att man ska sjunga i kör i kyrkan direkt på morgonen.

Jag hade nog inte ens pallat detta som tonåring. Visste jag att jag var tvungen att gå upp tidigt dagen efter gick jag hem tidigare runt 12-slaget eller lät bli att gå ut alls.

För mig är det väldigt märkligt att hon är ute till 4 på natten om hon ska upp väldigt tidigt morgonen därpå. Dessutom, varför i helvete låter de henne gå hem själv så sent? En 17-årig tjej som ska gå 2 km hem 04 på natten. Låter inte som något sunt beteende, och när jag var yngre och även idag så låter jag aldrig en tjejkompis gå hem själv vid den tiden.

Något skumt är det.
Citera
2016-12-27, 14:54
Medlem
Anledningen till att hon går hem själv 04 på natten har att göra med att hon ska träffa någon eller möta upp någon på vägen. Eller så är hon väldigt naiv och fick betala med sitt liv för det.
Citera
2016-12-27, 14:56
Medlem
Emilie kom antagligen i kontakt med mångkulturella element genom kyrkan även om nämnda arrangemang var efter hennes död.

Citat:
Korsør. Søndag den 6. november vil mange indsamlere stemme dørklokker i Korsør for at samle penge ind til Dansk Flygtningehjælp.

http://www.vdonline.dk/Korsoer/Vi-maa-loefte-saa-godt-vi-kan/artikel/7206
Citera
2016-12-27, 14:59
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Ja, för visst känns det märkligt att man festar till 4 på morgonen trots att man ska sjunga i kör i kyrkan direkt på morgonen.

Jag hade nog inte ens pallat detta som tonåring. Visste jag att jag var tvungen att gå upp tidigt dagen efter gick jag hem tidigare runt 12-slaget eller lät bli att gå ut alls.

För mig är det väldigt märkligt att hon är ute till 4 på natten om hon ska upp väldigt tidigt morgonen därpå. Dessutom, varför i helvete låter de henne gå hem själv så sent? En 17-årig tjej som ska gå 2 km hem 04 på natten. Låter inte som något sunt beteende, och när jag var yngre och även idag så låter jag aldrig en tjejkompis gå hem själv vid den tiden.

Något skumt är det.

Njä, inte om hon inte tycker sjungandet är betungande eller särskilt svårt. Det handlar väl max om en timme kanske två eller två och en halv timme (det senara om detvar i samband med gudstjänst och ev inbjudan till fika efteråt).
Citera
2016-12-27, 14:59
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är inte i tråden jag läst det utan i artiklar. Varför skulle inte en 17åring som är bra på att sjunga och har stort intresse för detta kunna jobba som exempel sångare i kyrkan? Även i Sverige brukar församlingarna kunna ha något antal sångare med lite varierande repertoarer som kan kontaktas om man själv inte har tillgång till någon lämplig.

Länka gärna till de artiklar (pluralis) där du läst att hon bodde i egen lägenhet. För då vitt jag läst var hon på väg hem till föräldrarna.
Citera
2016-12-27, 15:01
Medlem
Citat:

Något skumt är det.

Kan säga att vara ute till krogen stänger en lördag och sen jobba dagen efter var inga problem för mig när jag var 18-19. Och då snackar vi 03 och ibland 05, var hemma runt 6-tiden efter kebab och tåg/bussresa. Började jobba 09, ofta körde man allnighter.
Här snackar vi inte en person som är i puberteten och verkligen behöver sin sömn på samma sätt.

Just att vännerna inte låter EM åka med eller att de låter henne gå själv anser jag också vara märkligt, det lär ha börjat ljusna vid denna tiden dock och hon kände kanske att hon behövde gå. Sen kanske vännerna bor i Svenstrup eller Frölunde, norrut och de hade inte pengar för att först åka ner till EMs föräldrars hem och sen hem till sig?

Finns så mycket som vi inte har en aning om här.
Citera
2016-12-27, 15:01
Medlem
Citat:
Anledningen till att hon går hem själv 04 på natten har att göra med att hon ska träffa någon eller möta upp någon på vägen. Eller så är hon väldigt naiv och fick betala med sitt liv för det.

Så tror jag med. Någon gång mellan dimmorna på det arabiska vattenpipecaféet och närområdet till där hon "försvann" har hon bestämt träff med någon och initialt frivilligt följt med, antagligen suktande efter penis. Något har dock gått fel. GM har antagligen någon anknytning till fyndplatsen.
Citera
2016-12-27, 15:02
Medlem
Troians avatar
Citat:

Något skumt är det.

Ska och ska, vi vet inte om hon hade tänkte skippa kören. Eller om hon kanske när klockan väl ringde inte hade pallat sig iväg.

Och btw, att en tjej går ute klockan 04 är inget ovanligt, eller osunt. Osunt beteende däremot är det att ha ihjäl henne.
Citera
2016-12-27, 15:02
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Emilie kom antagligen i kontakt med mångkulturella element genom kyrkan även om nämnda arrangemang var efter hennes död.

http://www.vdonline.dk/Korsoer/Vi-maa-loefte-saa-godt-vi-kan/artikel/7206

Att man går runt med en insamling för att sätta in på ett konto betyder inte att man har kontakt med de pengarna avser att hjälpa. Det är knappast så att kyrkan har flyktingar på lager som de som är verksamma inom kyrkans aktiviteter går runt och försöker adoptera bort.
Citera
2016-12-27, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Svenska operatörer har inte rätt att spara innehållet i SMS, knappast danska heller. Så, polisen har inte läst SMS. Men, skulle det finnas spår av kommunikation med någon i Köpenhamn så är det sannolikt inte utrett därför att hittills har inget tytt på att Emilie har givit sig av mot Köpenhamn. Nu, när Emilie har hittats drygt halvvägs mot Köpenhamn kan polisen mycket väl ge sig på sådant spår.

Det var imponerande att se hur snabbt kroppen obducerades och identifierades. Redan ett dygn efter fyndet var det klart. http://ekstrabladet.dk/112/det-vaelter-ind-med-beskeder-om-emilie-meng-hos-politiet/6467670: Det är vi inte bortskämda med i Sverige, här hade obduktionen fått vänta till efter julhelgen. Lisa Holms identitet blev fastslaget på femte dygnet efter fyndet, och preliminärt obduktionsresultat var klart dagen därpå. Ändå brådskade ärendet mer, då dödsfallet hade skett närmare i tid och spåren var därför hetare.

Jo, svenska operatörer har åtminstone fram till nyligen lämnat ut SMS till polisen (hemlig avlyssning).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in