2016-12-27, 08:27
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Även det är En gissning i nuläget.
Ben de kanske kan/har hittat spår som styrker det.

DNA borde vara det bästa.
Jag håller på 1 och 2.

Statistiskt så brukar det vara någon i familjen. Pappa, farbror eller dylikt. Rätta mig om jag har fel.

Rent statistiskt så är hon inte död överhuvudtaget. Men det vet vi ju att hon är. Statistiskt så är det troligare att hon dött av cancer eller tagit livet av sig, än att hon blivit mördad. Men nu vet vi ju att hon faktiskt blev mördad.

Vad jag vill säga är att statistik är ganska ointressant att använda på ett specifikt fall, om man inte bryr sig om de kända omständigheterna. Bland dessa omständigheter så finns att hon så vitt känt var ensam när hon mitt i natten försvann på en offentlig plats, utan vittnen. Att MGM inte har gripits är också en sådan omständighet. Det är omständigheter som mycket starkt talar för att det inte är en pappa eller farbror, som hon stött på eller bestämt möte med.

Även när Engla Höglund, Lisa Holm och Caroline Stenvall var försvunna så var det många som lite slarvigt hänvisade till någon diffus statistik som talar för att GM oftast är en närstående – en familjemedlem eller nuvarande eller tidigare pojkvän. Men de som tittade på de specifika omständigheterna insåg att det var väldigt lite som talade för att det var på det viset. Däremot när Marina Johansson, eller Nathalie Johansen, var försvunna så fanns det omständigheter som väldigt klart pekade åt ett visst håll. När de båda senare hittades så bekräftades misstankarna.

Brottsstatistik är framför allt intressant inom den kriminologiska disciplinen.
Citera
2016-12-27, 08:29
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Polisen har garanterat läst hennes SMS och Facebook-konversationer samt sett över samtalstrafiken till och från hennes mobiltelefon. Teleoperatörerna ger ut information till myndigheter om det rör misstänkt grov brottslighet och då särskilt om en minderårig misstänks vara bortförd. Danmark lär härvidlag inte skilja sig från Sverige (rätta mig om jag har fel).

Mig veterligen har du rätt i att man inte kan lyssna av samtal retroaktivt (?), därtill kommer som någon nämnde KiK, Snapchat och liknande. Troligast är ändå att polisen hade haft vetskap om planer om att träffa någon i Borup, Kph eller dylikt. När görs sådant inte upp över SMS, Facebook eller via samtal?

Nej, hela KPH-spåret är verkligen att gå över ån efter vatten.
Svenska operatörer har inte rätt att spara innehållet i SMS, knappast danska heller. Så, polisen har inte läst SMS. Men, skulle det finnas spår av kommunikation med någon i Köpenhamn så är det sannolikt inte utrett därför att hittills har inget tytt på att Emilie har givit sig av mot Köpenhamn. Nu, när Emilie har hittats drygt halvvägs mot Köpenhamn kan polisen mycket väl ge sig på sådant spår.

Det var imponerande att se hur snabbt kroppen obducerades och identifierades. Redan ett dygn efter fyndet var det klart. http://ekstrabladet.dk/112/det-vaelter-ind-med-beskeder-om-emilie-meng-hos-politiet/6467670:
Citat:
Efter en obduktion i går kunne politiet fastslå med 100 procents sikkerhed, at liget var den 17-årige Emilie Meng, og at hun havde været udsat for en forbrydelse.
Det är vi inte bortskämda med i Sverige, här hade obduktionen fått vänta till efter julhelgen. Lisa Holms identitet blev fastslaget på femte dygnet efter fyndet, och preliminärt obduktionsresultat var klart dagen därpå. Ändå brådskade ärendet mer, då dödsfallet hade skett närmare i tid och spåren var därför hetare.
Senast redigerad av ArseneLupin 2016-12-27 kl. 08:35.
Citera
2016-12-27, 08:35
Bannlyst
Är fyndplatsen i den lilla sjö mitt emot skolan eller är det den större där kyrkan är?
Citera
2016-12-27, 08:40
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Svenska operatörer har inte rätt att spara innehållet i SMS, knappast danska heller. Så, polisen har inte läst SMS. Men, skulle det finnas spår av kommunikation med någon i Köpenhamn så är det sannolikt inte utrett därför att hittills har inget tytt på att Emilie har givit sig av mot Köpenhamn. Nu, när Emilie har hittats drygt halvvägs mot Köpenhamn kan polisen mycket väl ge sig på sådant spår.

Fast många kallar iMessage för SMS, och hade hon iPhone så finns ju dessa meddelanden hos Apple. Kanske även SMS, vet inte hur lång tid det tar innan det laddas upp till iCloud? För Android finns det en liknande teknologi.

Jag tror nog att hennes mobilkommunikation i någon mån är kollad, det vill säga vilka (inte själva innehållet) hon hade haft röst- eller SMS-kontakt med. Antagligen är Facebook kollat med.

KIK, Snapchat och Whatsapp, om hon hade det, känns väl mer tveksamt hur pass mycket man har kollat.

Men som sagt får jag inte rent logistiskt ihop det med att hon var på väg mot Köpenhamn. Plus, som du säger, att inget talar för det.
Citera
2016-12-27, 09:02
Medlem
konstits avatar
Citat:

Det var imponerande att se hur snabbt kroppen obducerades och identifierades. Redan ett dygn efter fyndet var det klart. http://ekstrabladet.dk/112/det-vaelter-ind-med-beskeder-om-emilie-meng-hos-politiet/6467670: Det är vi inte bortskämda med i Sverige, här hade obduktionen fått vänta till efter julhelgen. Lisa Holms identitet blev fastslaget på femte dygnet efter fyndet, och preliminärt obduktionsresultat var klart dagen därpå. Ändå brådskade ärendet mer, då dödsfallet hade skett närmare i tid och spåren var därför hetare.

Danske operatörer SKALL spara i 12 månader.
Citera
2016-12-27, 09:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit

Vet du hur det är med filmer från kameraövervakning?

Om hon mördats på samma plats som där hon försvann så bör en bil åkt upp på Europavägen säg 30-90 minuter efter hon försvann, och jämföra det med bilarna som åkt av vi fyndplatsen. Bör inte vara allt för många bilar vid den tiden på natten.

Är på- och avfarter kameraövervakade?

Har hon förts till annan plats innan hon dog blir det betydligt svårare.
Senast redigerad av Troian 2016-12-27 kl. 09:27.
Citera
2016-12-27, 09:29
Bannlyst
Också. Hittades hon i sjön eller vid den?

Tycker okänd eller för henne känd person är lika troligt.

Kom ihåg att bara för man är ensam tjej springer man inte så fort en bil närmar sig. Om en bil stannar och frågar efter vägen går många dit och visar på karta tex.

Som tjej tänker man också att det är bättre spela med än att springa. Av rädsla.

Det kan ha varit nån som bjöd henne skjuts. Hon var trött och tänkte okej han ser trevlig ut och inte så gammal. många verkar helt inne på att det är nån fet gubbe som tagit henne men sannolikheten att hon ska följa med frivilligt är ju större om det är en kille kring hennes ålder.

Behöver ju inte vara nån hon faktiskt känner. Räcker ju med att hon sett honom på fest/ skola eller nåt för att hon hoppar in i bilen.

Blattar på rövartåg? Finns ju en del exempel bara i Sverige på detta och hade hon musik i öronen när hon gick är hon lika lätt byte som en kärring på rullator. Tyckte jag läste här att vännerna sett hon ta på hörlurar när dom åkte iväg i taxin.
Citera
2016-12-27, 09:59
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag förutsätter att vi har att göra med ett sexualmord, där relation mellan BO och GM saknas och GM är bilburen. Utifrån det är sex mil förhållandevis långt, men inte något anmärkningsvärt. Heléne hittades runt 2,5 mil bort, och Engla var väl något liknande?

Fast man kan ju också vända på det: Att klockan 04 på morgonen i hemlighet vilja ta sig till en stad 2-2,5 timmar bort är för de flesta "för långt". Återigen finns det inget som tyder på att hon ville till Köpenhamn, och inte heller vad vi vet några vittnesuppgifter eller tekniska spår som pekar åt det hållet.

Jag håller med om att vi inte kan hålla kusinens ord för sanna för att denne sagt dem, men man kan försöks skapa dig en bild av EM ändå, och jag får verkligen inte en känsla av att det är en strulmaja.

Men om hon nu skulle viljat ta sig till Köpenhamn, vad menar du då att vi ska med den uppgiften till? Vad är så att säga nästa steg i resonemanget? Tänker du att hon skulle liftat med en okänd och blivit mördad på vägen, eller att hon blev hämtad av den i Köpenhamn som hon ville träffa?
Man kan vända på det en gång till. Att kl 4 på morgonen avböja en skjuts 3,5 km när man ska upp i ottan talar för att Emilie hade andra planer än att gå hem.

Vad fick du för intryck av Vatchareeya i media innan hon hittades? Motsvarade FUP det intrycket?

Jag kan inte avgöra om hon liftade med en okänd eller blev hämtad. Det är en spekulation.
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Fast många kallar iMessage för SMS, och hade hon iPhone så finns ju dessa meddelanden hos Apple. Kanske även SMS, vet inte hur lång tid det tar innan det laddas upp till iCloud? För Android finns det en liknande teknologi.

Jag tror nog att hennes mobilkommunikation i någon mån är kollad, det vill säga vilka (inte själva innehållet) hon hade haft röst- eller SMS-kontakt med. Antagligen är Facebook kollat med.

KIK, Snapchat och Whatsapp, om hon hade det, känns väl mer tveksamt hur pass mycket man har kollat.

Men som sagt får jag inte rent logistiskt ihop det med att hon var på väg mot Köpenhamn. Plus, som du säger, att inget talar för det.
Det är ofta svårt även för polisen att kolla upp elektronisk kommunikation, så frågan är hur noggrant den har kollat upp trafik med personer på avstånd.

Inget talade för det innan hon hittades. Fyndplatsen talar för att hon var på väg mot Köpenhamn, men visar det naturligtvis inte.
Citera
2016-12-27, 10:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Absolut! Detta kan ju vara GM första våldsbrott, men det är sällan en helt normalt fungerande person utan en historia av varken våldsbrott, missbruk eller psykiska sjukdomar reagerar helt på impuls och begår ett sådant här brott.

Säger tvärtom. Finns väldigt många exempel på typiska famikjefäder osv som haft perfekt liv, jobb osv men mördat hej vilt.

Sånna här mord är kan vara sådana. Planerat, kört runt och bara väntat på perfekta tillfället. Sånna riktiga psykomördare.

Läste det fanns nån lastbilsparkering och tattarställe längs vägen hon gick vilket vid tidpunkten inte alls bådar gott. Snabbt går det att hon blir indragen, nerslagen etc.

Hon kan ha blivit rånad och nerslagen men sen upptäckte GM att hon var död och det blev som det blev.
Citera
2016-12-27, 10:02
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Är du säker på det? I Sverige ska uppgifter om SMS- och telefontrafik sparas i sex månader, men inte innehållet. Det får inte alls sparas. Jag skulle inte bli förvånad om tolvmånadersregeln gäller på samma sätt i Danmark.
Citera
2016-12-27, 10:19
Medlem
Privat väg för att ta sig till fyndplatsen.

Citat:
Så vidt jeg kan se på billederne, må hun være fundet i den anden ende af grusvejen Regnemarks Bakke, der fører hen til vores campingplads. Der står egentlig i den anden ende, at det er en privat vej, som man ikke må køre ned ad uden ærinde, men mange plejer at stoppe på parkeringspladsen for at lufte hund eller gå en tur.
Citera
2016-12-27, 10:28
Medlem
Troians avatar
Citat:
Man kan vända på det en gång till. Att kl 4 på morgonen avböja en skjuts 3,5 km när man ska upp i ottan talar för att Emilie hade andra planer än att gå hem.

Om hon skulle till Köpenhamn så borde hon inte åkt från Slagelse till Korsør, som är i motsatt riktning. Då kan man i och för sig hävda att de kom överens först efter hon kom till Korsør, men då skulle hon fått vänta i någon timme innan hon blev upphämtad. Fast då kan man ju också hävda att den som skulle köra henne inte var i Köpenhamn, innan dess att hon skulle hämta henne…. Dessutom verkar inte hennes kompisar medvetna om att hon skulle till Köpenhamn, fast hon kan förstå ha hemlighållit det. Sedan så hade hon ju kör dagen efter, men den kanske hon tänkte skippa. Hon beskrivs ju dock som en ordentlig tjej, men den beskrivningen kanske är fel. Sedan borde det ju finnas spår av mastuppkopplingar, men batteriet kanske dog.

Det är väldigt många men, och om, som måste till för att man ska få ihop det att hon var på väg till Köpenhamn.

Jag tror inte att hennes planer var andra än att hon ville ta en promenad.

Citat:
Vad fick du för intryck av Vatchareeya i media innan hon hittades? Motsvarade FUP det intrycket?

Uppriktigt sagt inget intryck alls, jag följde inte det fallet något vidare. Men rent allmänt så tycker jag att de flesta som verkar ordningssamma också visar sig vara ordningssamma, och de flesta som verkar vara strulmajor också visar sig vara just strulmajor.

Citat:
Jag kan inte avgöra om hon liftade med en okänd eller blev hämtad. Det är en spekulation.

Att hon skulle liftat med en okänd mot Köpenhamn är förvisso osannolikt, men också ganska ointressant. I så fall är det sannolikt denne som haft ihjäl henne, och sett till gärningen spelar det ingen roll om GM erbjöd hennes skjuts till Köpenhamn, till sin bostad, till Odense eller något annat – eller om han stannade för att fråga om vägen eller vad klockan är.

Var hennes plan att bli upphämtad för att anlända till Köpenhamn vid sex på morgonen (i bästa fall, det tar väl ett tag för upphämtaren att komma till henne också), så…ja, det finns helt enkelt inget som talar för det.

Om en person försvinner i Södertälje och sedan hittas i Eskilstuna så tycker jag heller inte det är ett tecken på att GM hade hämtat henne i Södertälje för att köra henne till Örebro. Det faller, enligt mig, under kategorin ”inte värt att diskutera då det inte finns något som tyder på det”.

Däremot är det ju väldigt sannolikt att GM kört på den vägen många gånger tidigare, kanske mellan Korsør och Köpenhamn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in