2016-12-26, 15:31
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Då kommer du att bli besviken. Detta förefaller ö.h.t. inte vara en kriminell person, däremot en psykiskt sjuk människa. Samhällets åtgärder får lämpligen anpassas därefter.
Sist jag slängde ett öga i lagboken var det kriminaliserat att beröva andra människor livet.
En logisk följd av det är att om man utför denna i lag kriminaliserade handling, är man per definition kriminell.
Att han eventuellt är skev i skallen är ingen ursäkt.

Personligen tycker jag att psykvården, som det mesta, var bättre förr. Då låste man i dårarna på dårhus, så att de inte drev runt i samhället och utgjorde en fara för vanligt, hederligt folk.

Tyvärr kommer livstids fängelse inte i fråga, eftersom vederbörande inte tycks ha varit 21 år fyllda vid brottstillfället. Ungdomsrabatten bör avskaffas, och likaså bör livstid vara just livstid.

Vi får hoppas på rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, och rätt läkare. En sån där läkare som inte skriver ut dårar. Då kommer han aldrig mer ut och ställer till elände i samhället.
Citera
2016-12-26, 16:21
Medlem
Quarrels avatar
Allehanda: Åklagaren om resan till mordplatsen i Råbo: "Han kan inte ha hamnat där av en ren slump"
Citat:
Det finns inte något som talar för att taxichauffören och den misstänkte 20-åringen känt varandra sedan tidigare på något sätt, enligt åklagaren.
– Snarare var det bara så att föraren reagerade på att han gick i mörkret. Jag tror inte han behövde betala för resan. Det var mer en väntjänst som jag förstår det, säger Christer Sammens.
Åklagaren medger att detaljerna kring färdsättet tyder på att den misstänkte haft för avsikt att ta sig dit. Även om det fortfarande inte finns någon tydlig motivbild till ett eventuellt våldsdåd.
Frispråkig åklagare.
Citera
2016-12-26, 16:23
Medlem
"Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Då kanske vi kan gå utgå från att vi är klara över vem den misstänkte GM är.

Kanske dags att vi börjar rota på allvar vad detta är för en filur.

Vad har vi mer än:

S*imon Per*sson 1996-10-24
Älg*ered
Ber*gsjö

P.S Han har för övrigt fått 2 nya vänner på fejjan sedan igår"

Nej, det är inte "2 nya vänner på fejjan sedan i går" han fått, det är endast "Följare". Och vem som helst kan bli "Följare" där, utan att han har något med dem att göra. Jag provade att "Följa", sen tog jag bort mig. Så jag har kollat att det är inga "Vänner" som han fått...
Senast redigerad av ylvmat 2016-12-26 kl. 16:36.
Citera
2016-12-26, 16:30
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Allehanda: Åklagaren om resan till mordplatsen i Råbo: "Han kan inte ha hamnat där av en ren slump"

Frispråkig åklagare.

Ja jag tycker oxå att åklagaren babblar för mkt, han är ju inte ens häktad. Brukar inte komma ut så mkt fr åklagare så här tidigt i utredningen. Kanske ngt som försvaret kommer att tjäna på.
Sammens är väl snart pensionär.
Citera
2016-12-26, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
Sist jag slängde ett öga i lagboken var det kriminaliserat att beröva andra människor livet.
En logisk följd av det är att om man utför denna i lag kriminaliserade handling, är man per definition kriminell.
Att han eventuellt är skev i skallen är ingen ursäkt.

Personligen tycker jag att psykvården, som det mesta, var bättre förr. Då låste man i dårarna på dårhus, så att de inte drev runt i samhället och utgjorde en fara för vanligt, hederligt folk.

Tyvärr kommer livstids fängelse inte i fråga, eftersom vederbörande inte tycks ha varit 21 år fyllda vid brottstillfället. Ungdomsrabatten bör avskaffas, och likaså bör livstid vara just livstid.

Vi får hoppas på rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, och rätt läkare. En sån där läkare som inte skriver ut dårar. Då kommer han aldrig mer ut och ställer till elände i samhället.
Psykvårdsreformen är fullständigt vansinne. Dårarna ska vara på institution. Punkt slut.
Och givetvis är ungdomsrabatten ren idioti. Och det kommer med tiden att bli uppenbart, t.om för de mest rabiata humanisterna.
Tyvärr räcker det inte med rätt läkare. Det krävs rätt domare (och nämndemän!) i förvaltningsrätt och kammarrätt för att mördarna ska hållas på den plats de hör hemma...
Citera
2016-12-26, 16:36
Medlem
Universells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Psykvårdsreformen är fullständigt vansinne. Dårarna ska vara på institution. Punkt slut.
Och givetvis är ungdomsrabatten ren idioti. Och det kommer med tiden att bli uppenbart, t.om för de mest rabiata humanisterna.
Tyvärr räcker det inte med rätt läkare. Det krävs rätt domare (och nämndemän!) i förvaltningsrätt och kammarrätt för att mördarna ska hållas på den plats de hör hemma...

Jepp Jag kan bara instämma och verkligen sitta och hålla tummarna för att "rätt domare" osv. sköter det här fallet i tingsrätt/hovrätt/högsta domstol (lär bli en lång process)...
Citera
2016-12-26, 16:50
Medlem
Citat:
Åklagaren har begärt en 20-årig man häktad på sannolika skäl misstänkt för mord på en man och en kvinna i Hudiksvall.

Citat:
Häktningsförhandlingen sker i morgon, tisdag den 27 december i Hudiksvalls tingsrätt. Klockslag för förhandlingen är inte fastställt. Efter förhandlingen är kammaråklagare Christer Sammens tillgänglig för media.

https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/?newsId=B634A09A9FCEADC8
Citera
2016-12-26, 17:05
Medlem
Citat:

Frispråkig åklagare.

Den misstänkte ska enligt uppgift ha tagit sig med buss från Hudiksvall mot Bergsjö under torsdagskvällen, och sedan hoppat av någonstans däremellan.
Det finns fortfarande flera frågetecken kring varför den misstänkte befann sig på bussen, och varför han valde att hoppa av i anslutning till området. Men enligt vad som framkommit hittills i utredningarbetet tyder mycket på att han haft för avsikt att ta sig till just den platsen, menar Christer Sammens.
– Jag kan inte säga att det är så, han har ju förnekat det. Men jag kan inte dra andra slutsatser än det, säger Christer Sammens.
Efter att personen gått längs vägen en stund plockades han upp av en taxi.
– Han har åkt buss, klivit av och sedan gick han längs vägen. Då var det någon som reagerade på det, det var mörkt ute. Så blev han blev skjutsad sista biten, säger Christer Sammens.

Vadå var de nå konstigt att han satt på bussen?

Vad är de polisen inte vet som vi vet?

Tveksam att åklagaren kommer lyckas fälla han... tror mer på psykvård...
Citera
2016-12-26, 17:14
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swesubmovie
Den misstänkte ska enligt uppgift ha tagit sig med buss från Hudiksvall mot Bergsjö under torsdagskvällen, och sedan hoppat av någonstans däremellan.
Det finns fortfarande flera frågetecken kring varför den misstänkte befann sig på bussen, och varför han valde att hoppa av i anslutning till området. Men enligt vad som framkommit hittills i utredningarbetet tyder mycket på att han haft för avsikt att ta sig till just den platsen, menar Christer Sammens.
– Jag kan inte säga att det är så, han har ju förnekat det. Men jag kan inte dra andra slutsatser än det, säger Christer Sammens.
Efter att personen gått längs vägen en stund plockades han upp av en taxi.
– Han har åkt buss, klivit av och sedan gick han längs vägen. Då var det någon som reagerade på det, det var mörkt ute. Så blev han blev skjutsad sista biten, säger Christer Sammens.

Vadå var de nå konstigt att han satt på bussen?

Vad är de polisen inte vet som vi vet?

Tveksam att åklagaren kommer lyckas fälla han... tror mer på psykvård...

Han åkte tydligen den bussen rätt ofta efter att hälsat på sin kompis.
Citera
2016-12-26, 17:15
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:

Frispråkig åklagare.

Åklagaren kanske försöker få polisen att undersöka möjligheten till att GM har en anknytning till platsen, polisen verkar inte ta några större initiativ.
Citera
2016-12-26, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Han åkte tydligen den bussen rätt ofta efter att hälsat på sin kompis.

Ja men enligt åklagaren var de tydligen ett frågetecken varför han satt på bussen?
Citera
2016-12-26, 17:20
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swesubmovie
Ja men enligt åklagaren var de tydligen ett frågetecken varför han satt på bussen?

Tror mer på det PM jag fick än att polis och åklagare har koll

Citat:
Simon P tar alltid 21.10 från hudik mot bergsjö hem till sig. Han blev avslängd bussen pga var bråkig. En bit innan råbo, ca 21.25 stanna bussen och han blev avslängd. Simon P hänger på hudiks bio där hans kompis jobbar. Det gör han varje dag mellan 15-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in