Citat:
Ursprungligen postat av
Flashshit
I utvecklade delar av världen ja..
Edit:
Men om man ser till hur risig säkerheten är på t.ex. Arlanda så blir man inte förvånad om den är ännu sämre i Afrika.
Arlanda --> Säkerhetskontrollen står och plockar vattenflaskor, nagelsaxar, små fällknivar som sitter på nyckelringar. När man väl kommit igenom säkerhetskontrollen kommer man till "tax free" som säljer både tändare och 60%-sprit, efter att man försett sig med detta kommer man till nästa terrorshopping, café och pubar där man kan hitta både gafflar och köttknivar...
När man väl försett sig med lämpligt vapen är det bara att boarda kärran utan fler kontroller!
Den enda flygplatsen som tänkt till lite är München (om jag kommer ihåg rätt), där har man säkerhetskontrollen vid gaten precis innan man boardar sin flight.
Ja fast nu överdriver du. Nagelsaxar plockas inte, inte heller SMÅ fällknivar (under 5 cm i rätt hand).
Varför vattenflaskor plockas hoppas jag inte att jag behöver förklara för någon 2016...
Sen att du kan köpa sprit i måttlig mängd samt kan roffa åt dig matbestick är inget vi ens behöver diskutera. Med en matkniv kan du kanske döda någon, men det kan du med händerna också. Med en flaska sprit kanske du kan tända eld på något, men sen då? När du blir övermannad och elden släcks (om du ens hinner fjutta på)
Du måste förstå att det aldrig kommer gå att förhindra allt, men man förhindrar STÖRRE vapen/medel. Om det ska vara förbjudet att köpa sprit i taxfreen kan man lika gärna förbjuda folk som utövar diverse kampsporter från att flyga, dom utger en lika stor risk som Ahmed med en flaska vodka.