2016-12-23, 15:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajentheboss
Sant, gisslan kan dock användas till effektiv utpressning. Så lite konstigt är det. Med orsak av den bristande rapportering så vågar jag inte spekulera i deras mål samt inställning till att dö respektive inte.

Ren spekulation, men jag tror inte att kaparna har några sprängmedel ombord, bara dumt att riskera kapningen genom att fastna i en säkerhetskontroll, bättre att säga att man har handgranater, effekten blir densamma.

En vild gissning, men jag tror att kaparna kommer att ge upp och låta sig omhändertas. Jag riskerar att få äta upp det sedan, jag tar den risken och framför min gissning.
Citera
2016-12-23, 15:35
Medlem
Hunden007s avatar
finns det en bättre stream än aftonbladets?
Citera
2016-12-23, 15:58
Medlem
Universells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har det bekräftats att kaparen har en handgranat, vem har sett den, vem är källan?

Här finns en livefeed iaf, obegripligt språk, dock verkar det var realtidsbilder som visas mellan snacket.

http://www.one.com.mt/live/one.html

Finns kanske bättre livesändning, någon som har länk?

Tackar för länken! Det var en bra livestream
Skönt att det inte blev några som dog av kapningen
Citera
2016-12-23, 16:23
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
I Sverige är säkerhetskontrollen precis likadan för inrikes- som utrikesflyg.

Det finns ingen röntgenutrustning eller metalldetektorbågar efter att man passerat den vanliga säkerhetskontrollen på Arlandas terminal 5. Har de använt handhållna metalldetektorer då för att göra en extra koll vid gaten? Jag har då aldrig varit med om någon kontroll vid gaten oavsett destination och då har jag ändå SAS guldkort pga. alla tjänsteresor.

Med morgontidningen i handen som enda bagage var det bara att stiga på planet i Bromma vid några tillfällen.

Ja. Vid terminal 5 gaten längst bort. Efter "andra passkontrollen" Du ser utrustningen stå där.
Citera
2016-12-23, 16:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

En vild gissning, men jag tror att kaparna kommer att ge upp och låta sig omhändertas. Jag riskerar att få äta upp det sedan, jag tar den risken och framför min gissning.

Jag slapp äta upp det, kaparna gav upp.
Citera
2016-12-23, 16:40
Medlem
gsonjuniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
I utvecklade delar av världen ja..

Edit:

Men om man ser till hur risig säkerheten är på t.ex. Arlanda så blir man inte förvånad om den är ännu sämre i Afrika.

Arlanda --> Säkerhetskontrollen står och plockar vattenflaskor, nagelsaxar, små fällknivar som sitter på nyckelringar. När man väl kommit igenom säkerhetskontrollen kommer man till "tax free" som säljer både tändare och 60%-sprit, efter att man försett sig med detta kommer man till nästa terrorshopping, café och pubar där man kan hitta både gafflar och köttknivar...
När man väl försett sig med lämpligt vapen är det bara att boarda kärran utan fler kontroller!

Den enda flygplatsen som tänkt till lite är München (om jag kommer ihåg rätt), där har man säkerhetskontrollen vid gaten precis innan man boardar sin flight.

Ja fast nu överdriver du. Nagelsaxar plockas inte, inte heller SMÅ fällknivar (under 5 cm i rätt hand).

Varför vattenflaskor plockas hoppas jag inte att jag behöver förklara för någon 2016...

Sen att du kan köpa sprit i måttlig mängd samt kan roffa åt dig matbestick är inget vi ens behöver diskutera. Med en matkniv kan du kanske döda någon, men det kan du med händerna också. Med en flaska sprit kanske du kan tända eld på något, men sen då? När du blir övermannad och elden släcks (om du ens hinner fjutta på)

Du måste förstå att det aldrig kommer gå att förhindra allt, men man förhindrar STÖRRE vapen/medel. Om det ska vara förbjudet att köpa sprit i taxfreen kan man lika gärna förbjuda folk som utövar diverse kampsporter från att flyga, dom utger en lika stor risk som Ahmed med en flaska vodka.
Citera
2016-12-23, 17:19
Medlem
Det verkar ha slutat lyckligt. Tydligen ställde kaparna inga krav överhuvudtaget, oavsett vad media rapporterade om tidigare. Text-tv skriver dock att ett av kraven var att få bilda ett politiskt pro-Khaddafi-parti på Malta.
Citera
2016-12-23, 17:44
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
Jag var ironisk.
Jag har tittat tillbaka på vad du själv svarade på och jag ser inte ironin. Kan du förklara vad det var som var ironiskt?
Citera
2016-12-23, 18:26
Medlem
Det här var inte terrorism. Fel forum. Fast jag vet inte vilket forum skulle var det rätta.
Citera
2016-12-23, 18:38
Medlem
Koyaks avatar
Så det här var alltså bara för att få asyl i europa?
Har riktigt svårt att se att dom får det, några år i finkan sen borde dom bli hemskickade
Citera
2016-12-23, 18:42
Medlem
0gKolhydraters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag har tittat tillbaka på vad du själv svarade på och jag ser inte ironin. Kan du förklara vad det var som var ironiskt?

Eftersom Hunden frågade mig om man kunde spränga ett flygplan i luften med en handgranat, som om jag påstått det.
Så jag ställde en orellevant fråga tillbaka.
Citera
2016-12-23, 18:43
Medlem
Universells avatar
Expressen:
Citat:
Vid en presskonferens meddelade Joseph Muscat att kaparna ska ha haft en pistol och en granat, och vid en genomsökning av planet hittades ytterligare ett vapen, rapporterar BBC.

De misstänkta kaparna förhörs, och även gisslan hörs av polis. Passagerarna ska så snart som möjligt få hjälp att komma tillbaka till Libyen, meddelade ministern under presskonferensen.

Intressant
Riktiga vapen alltså

Citat:
The men had been carrying a grenade and two pistols

2 pistoler...
Senast redigerad av Universell 2016-12-23 kl. 18:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in