2016-12-20, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
1. Haha, du är så jävla korkad så klockorna stannar, att du skulle ha svårt för citat och källhänvisningar var knappast förvånande. Jag klipper in åt dig: "must be viewed as positive from the perspective that the purpose of the law is indeed to combat prostitution ” (Skarhed 2010, 34). Titta nu där så ser du att du har fel (som vanligt). Så, vem skulle tjäna på att ha lite saklig fakta i diskussionerna?

2. Meritnivån har inte heller ökat efter kvoteringen. Den Norska lagen visar ju nämligen just att det inte fanns massa kompetenta kvinnor som väntade utan erfarenheten (och lönsamheten) sjönk när man införde kvotering. Du svarade aldrig på frågan, vill du bli opererad av någon som läst om hur man gör eller som framgångsrikt gjort det i 20 år?

Nej, den slår nämligen bort bena för ditt resonemang gällande att kvotering behövs för att få in mer kvinnor. På områden där kvinnor vill komma in så är det inga problem. Exemplet med Norge visade ju sig inte heller ge några som helst positiva effekter på andelen kvinnliga chefer, kvinnors löner, tror till och med att det minska antalet kvinnliga VD (vilket ligger i linje med att andelen kvinnor tenderar att sjunka om det är fler kvinnor i bedömningsgrupper), inte påverka hur kvinnor väljer att utbilda sig etc. Vidare, varför väljer inte kvinnor andra kvinnor att driva de stora framgångsrika företag de själva byggt upp?

Märker att du fortsätter att ducka för svåra frågor och fortsätta med feltolkningar. Hur kommer det sig om du i stället haft bra argument att komma med?

1.

Den länk som finns för Skarhed 2010, 34 i den studie du verkar ha klippt och klistrat ur fungerar inte.
Däremot finns det en studie om man söker på "Skarhed 2010"
det är ett betänkande.
nämligen denna:

http://www.regeringen.se/contentassets/2ff955c847ed4278918f111ccca880dd/forbud-mot-kop-av-sexuell-tjanst-en-utvardering-1999-2008-sou-201049

Ingenstans kan jag där hitta ditt citat efter att ha sökt lite olika varianter

men du kan ju ägna kvällen åt att leta runt, jag vill alltså ha ett citat från denna utvärdering där det du påstår att man sagt ska stå:

dvs:

"... de tycker det är bra att de prostituerade fått det sämre eftersom de leder till att färre kvinnor säljer sex."

sesså stå upp för din debatthederlighet...
Senast redigerad av Merapi 2016-12-20 kl. 17:12.
Citera
2016-12-20, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Däremot finns det en studie om man söker på "Skarhed 2010"
det är ett betänkande.
Citatet i sin helhet lyder som följer:
Så utredningen uttalar sig till att börja med inte om prostituerades faktiska levnadsförhållanden, utan bara om den kritik man fått av aktivistgruppen Rose Alliance. Så jo, Rose Alliance-medlemmar känner sig stigmatiserade av lagen, och utredningen betraktar detta som någonting positivt. Däremot finns det ingen som säger att prostituerade skulle ha fått det sämre (utredningen drar nämligen inte den slutsatsen), eller att det skulle vara bra.
Citera
2016-12-20, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Så utredningen uttalar sig till att börja med inte om prostituerades faktiska levnadsförhållanden, utan bara om den kritik man fått av aktivistgruppen Rose Alliance. Så jo, Rose Alliance-medlemmar känner sig stigmatiserade av lagen, och utredningen betraktar detta som någonting positivt. Däremot finns det ingen som säger att prostituerade skulle ha fått det sämre (utredningen drar nämligen inte den slutsatsen), eller att det skulle vara bra.

Tack Diciplina för att du orkade kolla upp detta, som vanligt alltså både missförstånd och falsk varudeklaration av "Oantastlig", inte så oväntat.
Citera
2016-12-21, 02:17
Medlem
Citat:
1 har du källa på att så skulle vara fallet? eller är det bara påhitt?

Skulle det vara så så kan jag tänka mig en rad förklaringar...men? vad är ens poängen med den diskussionen i denna fråga? Fakta är att både i Sverige och i USA så är det unga kvinnor som är bäst utbildade.

Givetvis finns det källor. Varför skulle det vara påhitt?

I Sverige såg siffrorna ut såhär för den riksdag som tillträdde år 2014:

"Kvinnor, 43,6 %"

"Eftergymnasial utbildning, 3 år eller mer, 46,8 %"

http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/val-och-partier/vilka-ar-politikerna/

I USA ser siffrorna för den nuvarande kongressen ut såhär:

"As has been true in recent Congresses, the vast majority of Members (94% of House Members
and 100% of Senators) at the beginning of the 114th Congress hold bachelor’s degrees."

"A record 108 women (20% of the total membership) serve in the 114th Congress as of January
2015"

http://www.senate.gov/CRSpubs/c527ba93-dd4a-4ad6-b79d-b1c9865ca076.pdf

Poängen är att svenska riksdagen trots mycket jämnare könsfördelning har betydligt lägre utbildningsnivå jämfört med amerikanska kongressen. Jämn könsfördelning leder alltså inte automatiskt till högre meritnivå.
Senast redigerad av hardstart 2016-12-21 kl. 02:25.
Citera
2016-12-21, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardstart
Givetvis finns det källor. Varför skulle det vara påhitt?

I Sverige såg siffrorna ut såhär för den riksdag som tillträdde år 2014:

"Kvinnor, 43,6 %"

"Eftergymnasial utbildning, 3 år eller mer, 46,8 %"

http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/val-och-partier/vilka-ar-politikerna/

I USA ser siffrorna för den nuvarande kongressen ut såhär:

"As has been true in recent Congresses, the vast majority of Members (94% of House Members
and 100% of Senators) at the beginning of the 114th Congress hold bachelor’s degrees."

"A record 108 women (20% of the total membership) serve in the 114th Congress as of January
2015"

http://www.senate.gov/CRSpubs/c527ba93-dd4a-4ad6-b79d-b1c9865ca076.pdf

Poängen är att svenska riksdagen trots mycket jämnare könsfördelning har betydligt lägre utbildningsnivå jämfört med amerikanska kongressen. Jämn könsfördelning leder alltså inte automatiskt till högre meritnivå.

Seriöst Hardstat du måste börja skruva åt muttrarna i skallen lite.

Du kan inte dra de slutsatser du gör via att jämnföra 2 helt skilda nationers politiska representanter.
Du kan endast dra denna typ av slutsats kring kön och meriter i SAMMA system, eftersom du har andra saker också som påverkar detta. Ex. traditioner.
(USA har kvar sin senat ex. dvs där sitter folk livet ut och mer i egenskap av just meriter i livet.
Sverige gjorde sig av med sitt "överhus" och har nu en enkammarriksdag, där folk sitter mer temporärt pga sitt nuvarande politiska arbete. Redan där en skillnad som gör att du inte kan sitta och jämföra systemen rörande saker som detta.)
Senast redigerad av Merapi 2016-12-21 kl. 12:14.
Citera
2016-12-21, 13:49
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursäkta mig men, betyder inte detta att utredningen anser sig veta mer om livet som sexarbetare än föreningen av och för sexarbetare? Hur nedlåtande får man låta såna där undersökningar bli?
Här är Alexander Bard ute på ett viktigt spår i sitt sommartal.
De verkligt marginaliserade är de som man talar över huvudet på.
Citera
2016-12-21, 15:06
Medlem
Citat:
Seriöst Hardstat du måste börja skruva åt muttrarna i skallen lite.

Du kan inte dra de slutsatser du gör via att jämnföra 2 helt skilda nationers politiska representanter.
Du kan endast dra denna typ av slutsats kring kön och meriter i SAMMA system, eftersom du har andra saker också som påverkar detta. Ex. traditioner.
(USA har kvar sin senat ex. dvs där sitter folk livet ut och mer i egenskap av just meriter i livet.
Sverige gjorde sig av med sitt "överhus" och har nu en enkammarriksdag, där folk sitter mer temporärt pga sitt nuvarande politiska arbete. Redan där en skillnad som gör att du inte kan sitta och jämföra systemen rörande saker som detta.)

Så du menar att Sverige har ett politiskt system som främjar jämn könsrepresentation medan USA har ett politiskt system som mer främjar hög meritnivå?

Alltså kan man inte sätta likhetstecken mellan jämn könsrepresentation och hög meritnivå.

Sedan hittar du på massa saker. Man sitter inte i senaten på livstid. Amerikanska senatorer är folkvalda till sexåriga mandatperioder. Blir du inte omvald åker du ut efter sex år precis som en svensk riksdagsledamot som ej blir omvald åker ut efter fyra år.
Citera
2016-12-21, 21:42
Medlem
Citat:
Tack Diciplina för att du orkade kolla upp detta, som vanligt alltså både missförstånd och falsk varudeklaration av "Oantastlig", inte så oväntat.
Äsch, det var inget, jag visste sedan tidigare att det här var ett ohederligt citat eftersom Oantastlig använt sig av det i flera år nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Ursäkta mig men, betyder inte detta att utredningen anser sig veta mer om livet som sexarbetare än föreningen av och för sexarbetare? Hur nedlåtande får man låta såna där undersökningar bli?
Här är Alexander Bard ute på ett viktigt spår i sitt sommartal.
De verkligt marginaliserade är de som man talar över huvudet på.
Nu så är Rose Alliance knappast "föreningen av och för sexarbetare" (jag är överhuvudtaget tveksam till att en större del av medlemmarna skulle vara aktiva prostituerade). PRIS, som i alla fall har som krav att medlemmarna ska ha varit verksamma inom prostitution, uttrycker alltså den rakt motsatta åsikten.

Fast ja, statens offentliga utredningar måste till skillnad från Rose Alliance och Alexander Bard (lol) faktiskt rätta sig efter vilka empiriska resultat man känner till.
Citera
2016-12-22, 02:11
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Nu så är Rose Alliance knappast "föreningen av och för sexarbetare" (jag är överhuvudtaget tveksam till att en större del av medlemmarna skulle vara aktiva prostituerade). PRIS, som i alla fall har som krav att medlemmarna ska ha varit verksamma inom prostitution, uttrycker alltså den rakt motsatta åsikten.

Fast ja, statens offentliga utredningar måste till skillnad från Rose Alliance och Alexander Bard (lol) faktiskt rätta sig efter vilka empiriska resultat man känner till.
Jodå, jag har känt Pye och några till i organisationen i snart 25 år och vet vad jag talar om.
Överallt där de frågar efter en second opinion är hon och talar frö arbetarna. Inklusive i Bryssel.
Jag kan hålla med i fallet Bard, men en påminnelse om Nietzsche behövdes där och då. Och det faktum att vi bara har två marginaliserade grupper på riktigt. Sexarbetare och knarkare. Alla nivåer pratar ovanför deras huvuden, precis som att deras åsikt inte ens räknades. Att det finns andra som vet bättre.

De där empiriska resultaten vill jag gärna höra mer om. Är det polisens rapport om gatuprostituion kan du skippa den helt.
Den är inte ens värd att skrivas ut på papper.
Citera
2016-12-22, 11:22
Medlem
Citat:

Det tog 20 sekunder att hitta det:

De personer som utnyttjas i prostitutionen uppger att kriminaliseringen förstärkt det sociala stigma det innebär att sälja sex. De beskriver att de valt att prostituera sig och upplever sig inte vara ofrivilligt utsatta för något. Även om det inte är förbjudet att sälja sex upplever de sig vara jagade av polisen. De upplever sig vara omyndigförklarade i och med att deras handlingar tolereras men deras vilja och val inte respekteras. Vidare menar de att man kan skilja på frivillig och tvingad prostitution... När det gäller de personer som fortfarande utnyttjas i prostitution måste ovan nämnda negativa effekter av förbudet som de beskriver närmast betraktas som positiva sett utifrån perspektivet att syftet med lagen är att bekämpa prostitutionen.
Citera
2016-12-22, 11:25
Medlem
Citat:

Haha, ni två är ju sådana episka åsnor för citatet är inte korrekt eller? Säger eller säger inte utredaren att de negativa effekterna är positiva eftersom målet är att minska prostitution?

Hur kommer det sig att till och med när två så lyckas ni inte få det rätt?
Citera
2016-12-22, 11:32
Medlem
Citat:
Äsch, det var inget, jag visste sedan tidigare att det här var ett ohederligt citat eftersom Oantastlig använt sig av det i flera år nu.

Som är ett helt korrekt citat eller menar du att utredaren inte anser att de negativa effekterna i så fall är positiva eftersom målet är att bekämpa prostitution?

Har jag inte sagt till dig att sluta ljuga om saker som är lätta att kontrollera? Du verkar aldrig lära dig.

Om jag har en förening som där alla som skadat sig i fotboll kan gå med i om de vill förbjuda fotboll. Skulle du säga att detta är en representativ grupp för alla fotbollsspelare och skall få bestämma om alla de som vill spela fotboll skall få göra det eller inte? Att jag ens behöver skriva detta säger ju ganska mycket om vilket intellektuell nivå din argumentation ligger på.

I övrigt säger ju rapporten att de inte har en aning om fall trafficking har minskat, eller om prostitutionen har minskat eller vad det var som gjorde att mindre kvinnor går synligt på gatan. Det är ju empirin.

"Although street- based prostitution has decreased, the government does not know what caused the drop. It does not know either whether the law caused any reduction in the number of sex buyers, sex workers, trafficking victims or migrant sex workers. Nonetheless, advocates of the law continue to promote the law as a success."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in