2016-12-21, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ukrosso
Han jobbade bara extra om jag inte minns fel så det finns nog inga pengar just där att hämta. Han kan knappast bevisa att han skulle jobbat si och så många timmar?

Intressant att han blev friad. Ska bli intressant att se om fler blir det.

Spelar ingen roll om han jobba eller inte, Grabben kommer få MINST 300k.
Citera
2016-12-21, 13:04
Medlem
DoktorDurangos avatar
Någon som vet vad det innebär att i praktiken bli "friad från häktet i väntan på dom". Är det bokstavligen ett tack och adjö, sen släppa honom fri ut på Göteborgs gator, eller hamnar man på något slags friare, halvvägshus-liknande ställe när man friats på detta sätt?

Förmodligen är det förstnämnda fallet aktuellt. Mitt råd till unge Ihab Louz är därmed att han tyvärr får ta första, bästa planet till sitt eller sina föräldrars hemland och gå under marken. Eventuellt gå under en ny identitet i ett okänt brukssamhälle i Sverige eller annat europeiskt land.

Även om det rent straffprocessuellt inte går att påvisa hans skuld, har många från södra ett hämnbegär mot alla som varit inblandade i händelsen. Låt oss anta (fastän det enligt mig är högst osannolikt) att han verkligen inte hade det minsta att göra med dådet på Vår Krog & Bar. Detta lär på intet sätt påverka gatans vilja att sopa bort killen, då blott associationen till morden gör honom till en eftertraktad måltavla.

Oaktat kommer han dock få tillgodoräkna sig säkerligen 300-400 000 kronor i skadestånd, var så säkra på det. Mycket hasch och Airmax som kan köpas för dom pengarna.

Sen är det enligt min mening betänkligt att han släpps på detta sätt. Vi minns mycket väl att Peter Lahdo (mannen som suttit längst häktad i Sverige, 4 år) i samband med Södertäljedmorden 2010 fick 9 års fängelse för medhjälp. Detta grundades i att han hade skjutsat ett gäng pojkar som stal mopeder som 9 dagar senare skulle användas i dubbelmordet på bröderna Moussa på Oasen.

Ett långsökt kausalsamband kan tyckas, men enligt såväl TR och HovR ansågs det vara tillräckligt för att fälla honom för medhjälp till mord. Med utgångspunkt i detta förefaller det inte alls orimligt att Ihab skulle åka dit för medhjälp, eftersom den påstådda avledningsmanövern verkar ha ett betydligt närmare samband med dådet (det skedde ungefär samma tidpunkt, Ihabs telefon var uppkopplad på samma plats som de övriga misstänkta innan dådet, samtal ringdes mellan Wiz och Ihab i samband med händelserna m.m).

Får se hur Hovrätten resonerar imorgon.
Senast redigerad av DoktorDurango 2016-12-21 kl. 13:08.
Citera
2016-12-21, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorDurango
Någon som vet vad det innebär att i praktiken bli "friad från häktet i väntan på dom". Är det bokstavligen ett tack och adjö, sen släppa honom fri ut på Göteborgs gator, eller hamnar man på något slags friare, halvvägshus-liknande ställe när man friats på detta sätt?

Förmodligen är det förstnämnda fallet aktuellt. Mitt råd till unge Ihab Louz är därmed att han tyvärr får ta första, bästa planet till sitt eller sina föräldrars hemland och gå under marken. Eventuellt gå under en ny identitet i ett okänt brukssamhälle i Sverige eller annat europeiskt land.

Även om det rent straffprocessuellt inte går att påvisa hans skuld, har många från södra ett hämnbegär mot alla som varit inblandade i händelsen. Låt oss anta (fastän det enligt mig är osannolikt) att han verkligen inte hade det minsta att göra med den direkt händelsen. Detta lär på intet sätt påverka gatans vilja att sopa bort killen, då blott associationen till morden gör honom till en eftertraktad måltavla.

Oaktat kommer han dock få tillgodoräkna sig säkerligen 300-400 000 kronor i skadestånd, var så säkra på det. Mycket hasch och Airmax som kan köpas för dom pengarna.

Det är det första, han släpps "fri ut på Göteborgs gator" ..
Citera
2016-12-21, 13:08
Medlem
Vad tror alla på för DOM imorgon då för dom övriga herrarna?
Nu när det verkar hända lite i detta mål
Citera
2016-12-21, 13:17
Medlem
DoktorDurangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slisktorsk
Vad tror alla på för DOM imorgon då för dom övriga herrarna?
Nu när det verkar hända lite i detta mål

Fastställt för samtliga 5 herrar (Dansken, Silence, Onur, Jonis, fotbollsstjärnan Josef). Hade det rört sig om ett mord, hade man vid lite optimism möjligen kunnat vänta sig ett sänkt, tidsbestämt straff för Dansken och Silence (ergo, 16-18 år). Men med beaktande av att det är dubbelmord, att det skjöts med automatvapen, att 8 personer skadades samt att man anser dådet vara ett mordförsök på samtliga 24 personer inne på krogen, är en annan utgång än livstid nästan helt utesluten om du frågar mig.

Det synnerligen grova vapenbrottet och den löjliga mängden narkotika dom togs för är inte heller att förglömma. Bara dessa brott i sig hade nog renderat i ett tioårigt fängelsetraff för Dansken.

Bevisen är robusta och utpekande på ett sätt som gör det svårt att rubba TR:s bedömning. I Onurs fall har han ändå 14 år att vänta, även om han skulle frias för dådet på Vår Krog och Bar, eftersom han mördade Edibs pappa på Väderkvarnsgatan i april 2015. Jonis och Josef får också fastställda straff. I den bästa av världar kanske straffet sänks till 12 år. Föga tröst för dom dock.

Khalid kan slå åt alla håll, men jag tror på fastställt straff, eventuellt minimal sänkning.

Sakeriye kan bli friad för delaktigheten i morden på Vår Krog & Bar, mot bakgrund av att herr Ihab blev frisläppt för samma brott igår. Han har dock ändå ett synnerligt grovt vapenbrott och narkotikabrott i backen, varför han ändå säkert skulle få 4 års fängelse för dessa brott.

Ihab är ju ute, och kommer förmodligen frias från misstankarna imorgon.
Citera
2016-12-21, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorDurango
Fastställt för samtliga 5 herrar (Dansken, Silence, Onur, Jonis, fotbollsstjärnan Josef). Hade det rört sig om ett mord, hade man vid lite optimism möjligen kunnat vänta sig ett sänkt, tidsbestämt straff för Dansken och Silence (ergo, 16-18 år). Men med beaktande av att det är dubbelmord, att det skjöts med automatvapen, att 8 personer skadades samt att man anser dådet vara ett mordförsök på samtliga 24 personer inne på krogen, är en annan utgång än livstid nästan helt utesluten om du frågar mig.

Det synnerligen grova vapenbrottet och den löjliga mängden narkotika dom togs för är inte heller att förglömma. Bara dessa brott i sig hade nog renderat i ett tioårigt fängelsetraff för Dansken.

Bevisen är robusta och utpekande på ett sätt som gör det svårt att rubba TR:s bedömning. I Onurs fall har han ändå 14 år att vänta, även om han skulle frias för dådet på Vår Krog och Bar, eftersom han mördade Edibs pappa på Väderkvarnsgatan i april 2015. Jonis och Josef får också fastställda straff. I den bästa av världar kanske straffet sänks till 12 år. Föga tröst för dom dock.

Khalid kan slå åt alla håll, men jag tror på fastställt straff, eventuellt minimal sänkning.

Sakeriye kan bli friad för delaktigheten i morden på Vår Krog & Bar, mot bakgrund av att herr Ihab blev frisläppt för samma brott igår. Han har dock ändå ett synnerligt grovt vapenbrott och narkotikabrott i backen, varför han ändå säkert skulle få 4 års fängelse för dessa brott.

Ihab är ju ute, och kommer förmodligen frias från misstankarna imorgon.

Jag TROR samma som dig om dom 5 förstnämnda men det känns som någonting konstigt kan hända där med men det är bara någon konstig känsla jag har.

Sen tror jag om Khalid att han får sitt straff sänkt.

Om Sakeriye tror jag att frias för delaktighet i morden. Men döms för Grovt narkotikabrott m.m så han har inte länge kvar att sitta ändå, 4-5 år tror jag han får.

Och ja, Ihab han är ju redan fri och det kommer han fortsätta vara också men det fattar ju alla.
Senast redigerad av slisktorsk 2016-12-21 kl. 13:38.
Citera
2016-12-21, 15:15
Medlem
Får Sakeriye ersättning ifall han blir friad för medhjälp men endå döms för grovt vapenbrott? Te.x att han suttit häktad för ett brott i nästan 2 år han endå blir friad för
Citera
2016-12-21, 15:34
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intellectuo
Får Sakeriye ersättning ifall han blir friad för medhjälp men endå döms för grovt vapenbrott? Te.x att han suttit häktad för ett brott i nästan 2 år han endå blir friad för

Ovanligt bra fråga men låt oss vänta med att grotta ned oss tills vi faktiskt vet om han blir en fri gubbe (för morden alltså).
Citera
2016-12-21, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intellectuo

Nej bara om han har suttit längre än de brott han fälls för. Så har man suttit två år och döms till ett år så får man alltså bara ersättning för det sista året.
Citera
2016-12-21, 16:14
Medlem
Faller domen 11.00 eller 13.00 imon?
Citera
2016-12-21, 20:37
Medlem
SC4RECR0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slisktorsk
Faller domen 11.00 eller 13.00 imon?

Troligtvis 11.