På vilket sätt förhindrade han? Det har ju sagts att han var död när lastbilen åkte vid marknaden. Jag bara undrar. Dödade han 3 andra terrorister eller?
Tidigt i rapporteringen sades att polacken var alvarligt skadad och att han dog på sjukhuset. Senare har vissa medier börjat skriva att han var död. Sluta läs allt som absoluta sanningar, det är media som förmedlar uppgifterna. Det säger det mesta om kvalitén.
Jo, jag var förvirrad av rapporter om att lastbilen kapats i Polen. Och nu senare att medier påstått att det var en hjältechaffis som stoppat attentatet. Min teori syftade till att förklara hur en terroist som inte är bra på att köra kunde ta sig till och in i Berlin utan att väcka uppmärksamhet. Och medias uppgifter att chaffisen var vid liv under attentatet. Om chaffisen dödats flera timmar tidigare är den mediehistorien rätt korkad och borde lätt redan vara vederlagd av obduktion.
Jag vet inte hur nära rent tidsmässigt man kan bestämma när döden inträffar. Om man t ex kan säga att det var på kvällen (i samband med dådet) eller runt 16 på dagen. D v s att polacken dödats direkt vid kapningen. Likstelheten inträffade ju efter kapningen i vilket fall som helst (kommer ca 10-12 timmar efter döden). Obducenter kan säkert komma väldigt nära men då behöver de väl minst ett par dagar på sig? Det är väl inget man kan fastställa med 100% säkert dagen efter att man fått ett lik att undersöka.
Att polacken nu fått en hjältegloria kan vara vanlig mediehype som då lägger en jävla tjock ridå över alla teorier som räknat med att han var död direkt efter kapningen.
Jag tycker ni överdriver dessa "frågetecken" om chaffisen och hur terroristen kunde genomföra dådet.
Även om nu chauffören var stor så betyder det inte per automatik att han är någon slagskämpe. Och det säger heller inget om att han skulle vara benägen att rädda andra människoliv framför sitt eget.
Generellt så är det viktigaste för en människa i en sådan situation att komma undan med livet i behåll. Det är lätt att tro man gärna skulle riskera sitt liv för att rädda flertalet andras men i ärlighetens namn tror jag inte alltför många av oss här hade gjort det, till exempel.
Ni verkar glömma bort att terroristen var förutom en fullständig galning också beväpnad. Även om jag väger 50 eller 200 kilo så har alltså GM redan ett övertag mot mig.
Nu är det fullt möjligt att polacken gjorde motstånd men jag ifrågasätter starkt att han skulle gjort ett sådant offantligt hinder som många här vill påstå. Allt som krävs är ju ett par knivhugg i magen eller valfri kroppsdel - och vad ska då denna stackare göra? Bara för att man väger 130 pannor är man inte ett monster. Faktum är att vikten troligtvis är helt irrelevant.
Summa summarum kan ni vara så vänliga att sluta överdriva chaffisen som något hinder.. Teorin att han levde även under dådet är fullt möjlig. Antingen sargad av knivhugg eller inte ens det. Att han väger 130 kilo har på intet sätt med detta att göra. Om nu detta öht ens stämmer.
Tidigt i rapporteringen sades att polacken var alvarligt skadad och att han dog på sjukhuset. Senare har vissa medier börjat skriva att han var död. Sluta läs allt som absoluta sanningar, det är media som förmedlar uppgifterna. Det säger det mesta om kvalitén.
Det senare är vad som stämmer. Chauffören dog på platsen är vad tysk polis gick ut med.
Så han kom loss efter 4 timmar i rep exakt när lastbilen åkte på marknaden och förhindrade terroristerns att skjuta?
Jag vet inte hur nära rent tidsmässigt man kan bestämma när döden inträffar. Om man t ex kan säga att det var på kvällen (i samband med dådet) eller runt 16 på dagen. D v s att polacken dödats direkt vid kapningen. Likstelheten inträffade ju efter kapningen i vilket fall som helst (kommer ca 10-12 timmar efter döden). Obducenter kan säkert komma väldigt nära men då behöver de väl minst ett par dagar på sig? Det är väl inget man kan fastställa med 100% säkert dagen efter att man fått ett lik att undersöka.
Att polacken nu fått en hjältegloria kan vara vanlig mediehype som då lägger en jävla tjock ridå över alla teorier som räknat med att han var död direkt efter kapningen.
Jag har svårt att tro att araber kan köra en lastbil själva utan träning. Med kniv eller vapenhot kan vem som helst tvingas att köra till platsen för illdådet. Polacken var en familjefar som ville komma hem levande. Terroristerna kunde säkert själv trycka ner gaspedalen väl framme vid målet. Sen så blev polacken mördad innan terroristerna stack. Det borde ha varit flera gärningsmän iblandade.
Att terrorister lämnar ID-handlingar efter sig beror nog inte på något annat än att dem inte har nåt emot att bli identifierade.
Lite individuellt, men många vill nog rent av bli snabbt identifierade i vart fall när det handlar om självmords-dåd - Ingår i martyrbilden så.
Ska dock lägga en passus om att tysk polis kanske nyttjar media lite strategiskt också, i att bekräfta att id-handling är hittat, eftersom det måhända börjat lukta lite nätverk?
I verkligheten är det nämligen inte alls säkert att sådan handling påträffats, men det vore fördjävla effektivt att genom massmedia jaga upp en eventuellt tillhörande cell, samtidigt som man undviker att basunera ut sina egentliga arbetsmetoder i att spåra ner dom här asen..
Det börjar nog bli smalare med scenarion - dådet ser illa genomfört ut (som tur är!) och blev nog inte riktigt som det var tänkt med att lastbilen "bara" forcerat en tredjedel av målgatans totallängd.
Kanske tack vare den polska chauffören, kanske pga egna nerver. Faktumet att han verkar smitit istället för att fullfölja handlingen gör att det inte skulle inte förvåna mig om detta är en känd nätverksutbrytare som oplanerat o genomfört detta.
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Att jämföra belgisk polis med tysk tycker jag inte ska låta sig göras då kårerna är väldigt olika uppbyggda i fråga om främst samordning.
Det ligger sanning i att gm kan undkomma, men i fråga om tysk polis kan dom prestera ett nät, finmaskigt som övriga polismyndigheter i eu bara kan drömma om. Tyska polisen/BKA´s stabsläge är avstämt mot pågående verklighet i högre grad än än något annat land i världen, vågar jag påstå.
Det har hållits i små rubriker, men tysk polis har lyckats otroligt väl i att koordinera sig, spåra och ingripa både mot mindre nätverk såväl som "ensamvargar" under hela hösten.
Baksidan blir att risken för snabbplanerade vansinnesdåd av nätverks-utbrytare uppstår, och här finns klara indikationer på att detta just är ett 12h-dåd på sin höjd.
Har alltså god förhoppning om att man genom höstens register sniffat upp rätt man i det snaraste.
Förhoppning infriad.
Men med önskan om att det fortsätter i samma riktning.
Senast redigerad av rotesau 2016-12-21 kl. 13:03.
Jag har svårt att tro att araber kan köra en lastbil själva utan träning. Med kniv eller vapenhot kan vem som helst tvingas att köra till platsen för illdådet. Polacken var en familjefar som ville komma hem levande. Terroristerna kunde säkert själv trycka ner gaspedalen väl framme vid målet. Sen så blev polacken mördad innan terroristerna stack. Det borde ha varit flera gärningsmän iblandade.
Chaffisen har väl blivit hotad att visa honom grunderna.
Jag tycker ni överdriver dessa "frågetecken" om chaffisen och hur terroristen kunde genomföra dådet.
Även om nu chauffören var stor så betyder det inte per automatik att han är någon slagskämpe. Och det säger heller inget om att han skulle vara benägen att rädda andra människoliv framför sitt eget.
Generellt så är det viktigaste för en människa i en sådan situation att komma undan med livet i behåll. Det är lätt att tro man gärna skulle riskera sitt liv för att rädda flertalet andras men i ärlighetens namn tror jag inte alltför många av oss här hade gjort det, till exempel.
Ni verkar glömma bort att terroristen var förutom en fullständig galning också beväpnad. Även om jag väger 50 eller 200 kilo så har alltså GM redan ett övertag mot mig.
Nu är det fullt möjligt att polacken gjorde motstånd men jag ifrågasätter starkt att han skulle gjort ett sådant offantligt hinder som många här vill påstå. Allt som krävs är ju ett par knivhugg i magen eller valfri kroppsdel - och vad ska då denna stackare göra? Bara för att man väger 130 pannor är man inte ett monster. Faktum är att vikten troligtvis är helt irrelevant.
Summa summarum kan ni vara så vänliga att sluta överdriva chaffisen som något hinder.. Teorin att han levde även under dådet är fullt möjlig. Antingen sargad av knivhugg eller inte ens det. Att han väger 130 kilo har på intet sätt med detta att göra. Om nu detta öht ens stämmer.
Mvh.
130 kilo betyder i varje fall att terroristen inte skulle kunnat flytta honom från ett säte till ett annat i en trång hytt. Ser det som nästan omöjligt akrobat och kraftprov.
I övrigt krävs det kunskaper ingen här inne besitter och expertis för att utröna händelseförloppet.
En grov uppskattning kan göras med en termometer. Om chaffisen blev undersökt av en obducent tre timmar efter dådet och kroppen legat i 10 grader c eller vad det kan ha varit i Berlin med trasigt lastbilsfönster så är det lätt att avgöra.
Kroppstemperatur: 37.5
Värmeförlust per timme efter döden: 1.5
Temperatur berlinluften: 0-15?
Temperatur lastbilskupe: 20
Oavsett förhållandena måste det ha stått klart bara några timmar efter dådet huruvida chaffisen varit död i flera timmar eller dog i samband med dådet.