2016-12-21, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TallyStick
Allt det där är teoretiskt möjligt. Men det fetade ska då alltså ha inträffat mitt inne i centrala Berlin. D v s att det avslutades med skottlossning i hytten och en massa knivhugg. Sen ska en liten tunisier få över en 130-kg polack över till passagerarsätet.

Precis. Och det borde vi nog ha hört vittnesuppgifter om? Vilket talar mot ovanstående? Beroende på vad det finns för stopplats för byte av chaufför innan attentatet?

Däremot skulle det vara genomförbart. Om du stoppar en lastbil mitt i trafiken så är det ändå ingen som hinner ingripa. Och trafikstockningen skapar en accelerationssträcka.

Jag har dock inte koll på gata och navigering precis innan attentatet. Det är möjligt att det fanns plats att stanna vilket skulle väckt mindre uppmärksamhet än mitt i gatan under en till två minuter?

Hursomhelst, något jag tycker är orealistiskt är ett scenario där terroristen tar med chauffören vid liv bara som en maskot. Eller ett där terroristen tvingar chauffören att köra under själva attentatet. Antingen dödades chauffören vid kapningen. Eller så är det här med att tvinga honom att köra till/genom Berlin anledningen till att ha honom vid liv. Andra scenarier är inte logiska (vilket ju också är möjligt men islamist attacker brukar ha en brutal logik i upplägget).
Senast redigerad av Frandett 2016-12-21 kl. 12:27.
Citera
2016-12-21, 12:24
Medlem
Här finns en bra beskrivning med karta och tidsangivelser.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-4054140/How-German-police-bungled-hunt-Europe-s-wanted-man-Asylum-seeker-23-wrongly-blamed-Christmas-market- massacre-jumping-red-light.html?ito=social-facebook
Citera
2016-12-21, 12:24
Medlem
Hur många européer ska behöva dö innan folk inser att Islam inte är kompatibel med väst?

Tror förövrigt inte på msm och dessa unga fanatiker lyckas inte med en sådan kapning / massmord själv.

Gissar minst 2 gm.

Men kan fru Merkel få detta att inte belysa det verkliga problemet så kommer hon göra det. Finns det en bodycount för Merkel? Hur många av sina landsmän har fått sätta livet till för hennes politik och när går gränsen?
Citera
2016-12-21, 12:25
Medlem
Drapåtrissors avatar
En inte lika hårt maskad bild på kräket
http://imgur.com/XreoiNG.jpg
Citera
2016-12-21, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frandett
Precis. Och det borde vi nog ha hört vittnesuppgifter om? Vilket talar mot ovanstående? Beroende på vad det finns för stopplats för byte av chaufför innan attentatet?

Däremot skulle det vara genomförbart. Om du stoppar en lastbil mitt i trafiken så är det ändå ingen som hinner ingripa. Och trafikstockningen skapar en accelerationssträcka.

Jag har dock inte koll på gata och navigering precis innan attentatet. Det är möjligt att det fanns plats att stanna vilket skulle väckt mindre uppmärksamhet än mitt i gatan under en till två minuter?

Som jag skrev, hela din teori är teoretiskt möjlig. Det kan ha varit en ensam terrorist och det kan ha gått till på det sättet. Dock är det väldigt många pusselbitar som måste falla på plats. För det första att polacken aldrig försöker sig på att övermanna terroristen under alla timmar, för det andra att inga förbipasserande hör skottlossning och tumult i en förarhytt mitt inne i stan bara några hundra meter från dådet och för det tredje att få över en tung, död kropp över växelspaken till passagerarsidan. Allt det där blir en högoddsare till slut.
Citera
2016-12-21, 12:31
Medlem
Prillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Intressant uppgift. Ni som är kunniga på lastbilar; är detta en "knapp" man trycker på eller måste man in och greja i fordonets mjukvara med tillkopplad laptop? Är en random terrorist kapabel till att sätta nödbromssystemet ur spel?
Beror på vad det är för tillval och system. Har för mig scania har ett liknande system som Volvo. Bara trycka på en knapp. Den är oftast inte alls tillförlitlig och kan ge jävligt konstiga inbromsningar vid tät trafik....

Och nödbromssystem vet jag inte riktigt heller vad de pratar om. Det finns en handbroms som spärrar en axel på bilen (oftast driven) samt fotbroms.

Vilket "system" menar de va satt ur spel??
Citera
2016-12-21, 12:34
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Nu jagas tydligen en Tunisier för attentatet. Han hade tydligen tappat sina id-handlingar i lastbilen.
Dessutom ska han vara skadad och DNA är säkrat i bilen.
Märkligt att de ofta lyckas tappa sina id-handlingar? Som om de ville sätta ett bomärke på dådet?
Citera
2016-12-21, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Tja överlevnadsinstinkten är ju rätt stark så han kom väl eventuellt på andra tankar. Kanske ångrade sig?

Det är nog så att de ville inte dö.

Jag tror inte ens, att tanken om att de själva skulle dö ingick i planen. Terrorn har nått en ny nivå, med kriget som förflyttas till Europa nu när ISIS besegras mer och mer i Syrien.

Mama Merkel har problem, för nu återvänder tränade soldater till Europa, terrorister med ont uppsåt att döda. Terrorister som gömmer sig bland de stackars ekonomiska flyktingar som vällt in i Europa.

Merkel kan lösa problemet genom att låta alla arabiska kronvrak åka hem, och ta hand om kvinnor och barn som lämnats åt sitt öde i sönderbombade städer och flyktingläger.

Det är förskräckligt att Europa stjäl den arbetskraft som så väl behövs för att återuppbygga Aleppo och andra städer. Genuin humanism är att se till att dessa arabiska män kommer hem dit de hör hemma. Och gör nytta, där de behövs.
Citera
2016-12-21, 12:35
Bannlyst
Hur land tid tar det innan vi ser nagon med bombbalte korandes en lastbil full med Jet A1 ini en folkmassa...

Eller angrepp / sabotage pa nagon utav Europa's LNG terminaler?
Citera
2016-12-21, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Enligt SVT har han åtta olika identiteter men polisen tror på ett snabbt gripande.

Med tanke på att man plötsligt börjat släppa info borde man vara riktigt nära ett gripande av GM samt ha koll på eventuella medbrottslingar, vänner och likasinnade.
Citera
2016-12-21, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TallyStick
Som jag skrev, hela din teori är teoretiskt möjlig. Det kan ha varit en ensam terrorist och det kan ha gått till på det sättet. Dock är det väldigt många pusselbitar som måste falla på plats. För det första att polacken aldrig försöker sig på att övermanna terroristen under alla timmar, för det andra att inga förbipasserande hör skottlossning och tumult i en förarhytt mitt inne i stan bara några hundra meter från dådet och för det tredje att få över en tung, död kropp över växelspaken till passagerarsidan. Allt det där blir en högoddsare till slut.

Jo, jag var förvirrad av rapporter om att lastbilen kapats i Polen. Och nu senare att medier påstått att det var en hjältechaffis som stoppat attentatet. Min teori syftade till att förklara hur en terroist som inte är bra på att köra kunde ta sig till och in i Berlin utan att väcka uppmärksamhet. Och medias uppgifter att chaffisen var vid liv under attentatet. Om chaffisen dödats flera timmar tidigare är den mediehistorien rätt korkad och borde lätt redan vara vederlagd av obduktion.
Citera
2016-12-21, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
En inte lika hårt maskad bild på kräket

Bra! Sammanfattar bilder mm. Misstänkt GM heter Anis A. är tunisier och i 20-årsåldern.

http://imgur.com/XreoiNG.jpg (Mindre maskad bild)
http://bilder.bild.de/fotos/die-polizei-fahndet-im-zusammenhang-mit-dem-anschlag-in-berlin-nach-diesem-tunesier-200221694-494281 12/Bild/2.bild.jpg
http://bilder.bild.de/fotos-skaliert/die-polizei-fahndet-nach-diesem-tunesier-200221492-49427136/4,w=993,q=high,c=0.bild.jpg

Översättningar:
"Anis A är en bråkmakare och är farlig. Han är inblandad i ett stort islamistiskt nätverk"
"Men vi har väldigt många möjligheter, många vittnen, många förhör, DNA-bevis, fingeravtryck, telekommunikations spår."
"Han har flera pass följaktligen är, 21 till 23 år gamla."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in