2016-12-20, 15:19
Medlem
squeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Ja det är en hel del som är märkligt i fallet, den totala avsaknaden av vittnesuppgifter tex.

Nån måste ju ha sett chauffören, om han flytt från platsen osv. Man börjar ju undra om det vittne som sägs ha jagat GM verkligen gjort det eller om polisen trots hjälpen råkat gripa fel person.
Det är många saker som känns konstigt med detta dåd

Om GM dödade chauffören, varför började han inte skjuta civila efter lastbilen stannade? på julmarkanden
Varför skrek inte GM Allah akbar? (vad jag har läst mig till så gjorde han inte det?)
Varför stannade inte GM kvar på platsen och fortsatte att skjuta de civila för att sedan göra suicide by cop?
Om GM skulle vara på flykt med ett vapen, varför har han inte använt det emot civila?

Jag får en känsla av att detta dåd inte var planerat så speciellt bra.
Citera
2016-12-20, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louise.potatisgris
Det är väl iofs inte så värst svårt att smita utan att bli upptäckt. Bara att hoppa ur snabbt och springa utav bara satan. Allt beror på var lastbilen stannade någonstans.

Att smita är en sak men att ingen ser en? Jag trodde det var mer folk på marknaden än de som blev påkörda..

Sen kan man ju fråga sig varför nån jagade den gripne 23-åringen.
Citera
2016-12-20, 15:21
Medlem
calle555s avatar
Citat:
Varför skulle en polsk lastbilschaufför få för sig att köra in i en julmarknad i Berlin?

Det är såklart sällsynt, men ibland får folk för sig att de ska ta med sig några till när de tar livet av sig.

Piloten Andreas Lubitz, som medvetet kraschade sitt plan, med 151 personer ombord, var en sådan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Germanwings_Flight_9525

Jag var länge övertygad om att han gjort det på grund av blodsockerfall (diabetiker) och/eller syrebrist, men till slut fick jag ge mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
Om GM är fri, vad tror ni om sannolikheten att han slår till igen de närmsta dagarna? Eller ligger han lågt isåfall?

Ett liknande massmord i terrorns mönster fast i en närliggande stad ikväll som skördar desto fler offer och han med hans kumpaner spränger sig själva på olika platser?
Citera
Medlem
Hur är det med kameraöverakning i Berlin? Som i Sverige eller som i Storbritannien?
Citera
2016-12-20, 15:22
Medlem
2big4yous avatar
Är ganska säker på att det är flera GM's
Den polska chaufförens kusin har enligt Ekot identifierat honom och han ska ha haft ett flertal knivhugg och var skjuten.
Mena jagar nästan alltid i flock, något säger mig att tre personer är inblandade.
Citera
2016-12-20, 15:23
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Fast kan verkligen vittnet ta så pass fel? Han kan ju ha stått 3 meter ifrån när GM öppnade dörren och sprang iväg.

Tveksamt om personen som följde efter verkligen kan ta så fel.

Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nej, och det kan betyda att flera var inblandade. Jag säger inte att det måste vara den killen de gripit, men det är viktigt att inte missupfatta ord som kan ha en stor betydelse.

Lastbilen hade ju "snurrat runt" i Berlins centrum i 25 minuter. Någonstans skall det nog finnas en eller flera kameror som fångat upp den.

Likaså på torget där attentatet skedde och flyktvägen därifrån..

Tror det är bara fråga om timmar tills man antingen släppt honom, eller har "något" på honom.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Jag bygger min teori på fakta och erfarenhet och inte på vaga vittnesuppgifter. Men det är som sagt en teori.

Haha... fakta och erfarenhet!! Din erfarenhet bör säga dig att det är mest sannolikt med en islamistisk attack. Vad är det för fakta du har som vi andra inte har? Att han är inne och snurrar mitt i stan, långt från sin lossningsplats? Tror även du att han tagit upp prostituerad? Det håller inte. Varför skulle en polack ta upp en dyra tysk hora när de finns gratis i Polen? Nej du.

Är det så att du ända in i ryggmärgen så ogärna vill att det skall vara muslim för då faller hela din PK-värld?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av squeaky
Det är många saker som känns konstigt med detta dåd

Om GM dödade chauffören, varför började han inte skjuta civila efter lastbilen stannade? på julmarkanden
Varför skrek inte GM Allah akbar? (vad jag har läst mig till så gjorde han inte det?)
Varför stannade inte GM kvar på platsen och fortsatte att skjuta de civila för att sedan göra suicide by cop?
Om GM skulle vara på flykt med ett vapen, varför har han inte använt det emot civila?

Jag får en känsla av att detta dåd inte var planerat så speciellt bra.

Det är som jag sagt från början en OLYCKA!
Citera
2016-12-20, 15:24
Medlem
Louise.potatisgriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle555
Det är såklart sällsynt, men ibland får folk för sig att de ska ta med sig några till när de tar livet av sig.

Piloten Andreas Lubitz, som medvetet kraschade sitt plan, med 151 personer ombord, var en sådan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Germanwings_Flight_9525

Jag var länge övertygad om att han gjort det på grund av blodsockerfall (diabetiker) och/eller syrebrist, men till slut fick jag ge mig.

Nej jag köper det inte.

Speciellt inte när USA har varnat i flera dagar att det skulle hända något.
Citera
2016-12-20, 15:24
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
I ärlighetens namn dock.., han skall inte ha krutspår eller blod på sig heller. När han blev gripen.

Det krävs analys för att se om det finns krutstänk. Dessutom kan en smart person förhindra det. Och blodet behöver inte heller ha stänkt på honom så att det syns. Hans kläder måste analyseras och ansiktet undersökas.
Citera
2016-12-20, 15:25
Medlem
Rednas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Min teori är att polacken raggat upp spelevinken i bilen någonstans i Berlin. Har inget med julmarknaden att göra.
Vem menar du är spelevinken? Pak i staniern?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in