2016-12-19, 23:34
Medlem
Bild.de nämnar att det möjligen är Tjetjener
http://m.bild.de/regional/berlin/weihnachtsmarkt/lkw-rast-in-menschenmenge-49397292.bildMobile.html#abcdefgh (23:30)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flygadrake
Det är en sak jag finner oklart:

Var det 2 eller 3 personer i lastbilen?

1 terrorist som flydde efter dådet och infångades samt den sen tidigare dödade polska lastbilsföraren?
Eller samma scenario plus en till terrorist som dog vid attentatet?

Som jag förstått var det två personer. Men det är oklart om det var två terrorister, eller en terrorist och den dödade chauffören. (Troligen det förstnämnda)
Citera
Medlem
rex144s avatar
senaste nytt!!!

Den tyska polisen meddelar att de kommer inte säga något under natten, det kommer hållas presskonferens kl. 12.00 imorgon

enligt mig handlar det om att de tyska politikerna och polisen är oroliga att det kan bli attentat mot moskéer, man vill att känslorna ska svalna

PS

specialåklagaren i Karlsruhe har tagit över ärendet och det betyder en sak : terrordåd
Senast redigerad av rex144 2016-12-19 kl. 23:39.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Det räcker med att studera din historik för att eg. ej svara dig.

Men ok:

Tysk polis misstänker att den döde mannen i lastbilen är den ursprunglige chauffören.
Men enligt dig kanske han dog av för mycket tysk julkorv. Hittades i sin lastbilshytt medan han kämpade för livet, och den person som nu är gripen eg. bara försökte köra honom till akuten, men eftersom personen inte var van att köra lastbil så råkade han köra över en massa folk på julmarknaden?

Är det din analys?

Ursäkta?

Det var en uppriktig fråga, förväntade mig att du kunde svara på den - vad som bekräftar.
Citera
2016-12-19, 23:35
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrwille
Nej det är inte det jag säger men det är så nära lösningen vi kan komma om vi inte ska nämna elefanten i rummet.
Det kommer bli fler och fler kränkningar på människors privatliv och alla som är ett hot mot regimen kommer bli terroristämplade. Politikerna bryr sig inte om folket. Det enda dom bryr sig om är att bevara sin roll i den liberala revolutionen.

Det är inte helt sant. Om all form av övervakning är möjligt för privatpersoner, så kommer de enda som drabbas av detta vara regimer, terrorister och kriminella.

Det är därför det är så dåligt att begränsa möjligheten till kameraövervakning för privatpersoner. Kriminella kan alltid använda sådan till ofog, medan civila och skötsamma bara begränsas.

Privatlivet går att anpassa till att bygga väggar som gör det svårt att se igenom, men inte omöjligt när nöden så kräver. Varför skall jag vara rädd för att visa mitt kön eller mina individuella "skithemligheter" när hela världens existens står på spel.

Vågen och ögonbindeln.....
Citera
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Föraren är tjetjen. Källa Welt.

En muslimsk Tjetjen i en polskregistrerad lastbil. Vi kan nog utesluta 130-kg´s Polacken och eventuella olyckor. Muslimen kapade helt enkelt lastbilen när polacken skulle lotsa i ett muslimtät område i Berlin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Vi måste vara noga med orden. "Misstänks" står det. Det kan fortfarande röra sig om en olycka.
Vi måste också vara försiktiga med att okritiskt tro att det har inträffat. Mycket falska nyheter på nätet nuförtiden har jag läst.
Citera
Medlem
Grisbrottarens avatar
Oklart om lastbilen kom från Kantstraße eller Hardenbergstraße enligt Thomas Neuendorf vid Berlins polis på RTL.

Den flyende greps i närheten av Siegessäule i Tiergarten, där han försökte gömma sig bland buskarna.
Senast redigerad av Grisbrottaren 2016-12-19 kl. 23:38.
Citera
2016-12-19, 23:36
Medlem
Mycket tyder på att passageraren var polske chauffören. Som dödats innan attentatet skedde. För vittnesuppgifter säger att lastbilen körde typ 50-60 km/h och skulle då passageraren ha dött när lastbilen kolliderar med marknadsstånd? Ehhh tror inte det. Plus den andre verkade ju klara den krocken bra, så han kunde springa därifrån, nä passageraren är den polske chauffören och han råkade bara vara på fel plats, vid fel tid och i fel lastbil. Osis deluxe
Citera
Medlem
Enligt flera tyska medier finns uppgifter att föraren ska ha varit från Tjetjenien.

Enligt sr p1 Daniel Alling. För övrigt ganska saklig liverapportering.
Citera
Medlem
Drapåtrissors avatar
Det talas även i tysk press om att det kan handla om en stroke men låter långsökt.
Citera
2016-12-19, 23:37
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Margot Wallström har tydligen uttalat sig väldigt tydligt och kallat detta en "attack".
Åtminstone enligt TV4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in