2016-12-19, 21:54
Medlem
Lastbil vs folkmassa renderar i 9 st döda. Vansinnigt misslyckat. Är inte helt övertygad om att detta är en attack, skulle också kunna vara fylla eller bråk i lastbilen som fick den att styra av vägen med farthållare påslagen t.ex. Enligt svt skulle lastbilen ha körts över en trottoar och 50 meter in i folkmassan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
För han låter ju självklart liket sitta upp?

Ja vad jag förstått var han väl ""passagerare " då åker man enligt mig.
Citera
Medlem
Detta hade knappast hänt om kristna och västerlänningar verkligen kände sig tvungna att fira jul och åka och shoppa julklappar. Alternstivt hade man kunnat banna alla lastbilar inom centrum eller upprätthålla en lastbilsfri zon med barrikader i anslutning till olika marknader. Eller så slutar man helt enkelt men jul och liknande som upprör andra som känner sig kränkta av det och måste ta till våld.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En person uppges ju ha flytt från lastbilen, varför gör man det om det var en olycka?

Vid chock gör man irrationella saker
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Två i bilen tyder på en olycka. Det har inträffat vi en stor trafikled och jag gissar på att föraren har drabbats av akut sjukdom.

Det är en stor trafikled i vanliga fall ja, men dels är det inga höga hastigheter som är möjliga där ens i vanliga fall (den som läser ditt inlägg kan få bilden av närmast motorväg i huvudet, rätt långt ifrån verkligheten), dels är åtminstone delar av Kurfürstendamm och möjligen även Budapester Strasse (på båda sidor om marknaden) avspärrade för biltrafik vid den här tiden på året, så ditt scenario låter minst sagt krystat, om jag ska uttrycka mig diplomatiskt...
Citera
Moderator
v50s avatar
Personen som gripits uppges vara den som körde lastbilen enligt SVT:s livestream.

http://www.svtplay.se/video/11615618/lastbil-har-kort-in-i-folksamling-i-berlin/svt-nyheter-extrasandningar-19-dec-20-40
Citera
2016-12-19, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimeling
Brittiskt ögonvittne säger att bilen körde i ca 40 mph (~65 km/h) och gjorde ingen ansträngning att sakta ned eller undvika folkmassan:

En bra hastighet om man vill kunna styra och träffa så många som möjligt under en längre väg, men ändå ha en dödlig kraft i fordonet. Kör man för fort är det risk att resan slutar snabbare.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Hur fick de stopp på lastbilen?
Det var några människor som ställde sig ivägen...
Citera
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Hur fick de stopp på lastbilen?

Den krockade ironiskt nog med en julgran, modell större.
Citera
Medlem
Kör väl knappt så stora lastbilar på Kudamm i normal trafik annars?
Citera
2016-12-19, 21:56
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Ja vad jag förstått var han väl ""passagerare " då åker man enligt mig.

Kan inte ligga ner då?
Citera
2016-12-19, 21:56
Medlem
Nu väntar hela Tyskland på nästa attack. Detta var bar en av väldigt många julmarknader i Tyskland under dagarna. Skräcken måste vara total och följande julmarknader kommer troligtvis bli ganska folktomma eller inställda.

Merkel väljer fortfarande att hålla käften. Kanske är det hennes floskel "vi klara det" som fastnat i halsen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in