2016-12-18, 12:58
Medlem
Hej!

Går i tankar på att köpa hem ett hemmabiosystem som är bra både för musik och film!

Tänker mig i prisklass 2000-10000kr

Vad kan ni rekommendera?

Om ett hyfsat bra kostar 3500 så lägger jag gärna till ett par tusen om det är betydligt bättre!
Citera
2016-12-18, 13:11
Medlem
Servals avatar
3500kr räcker tyvärr inte så långt, det räcker till en subwoofer som duger till film.

När du läser den meningen så tänker du kanske "Va, jag har lyssnat på system på mediamarkt för dom pengarna som låter helt okej, men man kanske ska lägga lite till"

Vad ett hyfsat bra system innebär är så otroligt individuellt.

När vi pratar om prisklasser från 3000-50000kr så är anser jag att du bör upp mot iaf 10k för att ett surroundsystem ska fungera till musik. Skillnaden mellan ett system för 3k och 10k är enorm. Mellan 10k och 50k är det också skillnad men absolut inte lik stor. Ännu dyrare så blir det mer subtila skillnader. (Läs: hifinördar sitter med spetsade öron och njuter av sin hyfsat analytiska anläggning. Om vi nu inte pratar om en anläggning där hembio är fokus, då kan det snabbt dra iväg med subwoofers och högtalare till atmos osv..

Ett par frågor.

1. Behöver du verkligen hemmabioljud? Lyssnar du mest på musik så vinner du mycket välljud på att satsa på 2-kanalsljud.

2. Söker du en kompakt anläggning för ett mindre rum. Eller ska hela bostaden "gunga"

Söker du golvhögtalare så Dynavoice F6-modeller och en Xtz-subwoofer som kombinerad med en surroundförstärkare. Prislapp runt 9k.
Senast redigerad av Serval 2016-12-18 kl. 13:19.
Citera
2016-12-18, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
3500kr räcker tyvärr inte så långt, det räcker till en subwoofer som duger till film.

När du läser den meningen så tänker du kanske "Va, jag har lyssnat på system på mediamarkt för dom pengarna som låter helt okej, men man kanske ska lägga lite till"

Vad ett hyfsat bra system innebär är så otroligt individuellt.

När vi pratar om prisklasser från 3000-50000kr så är anser jag att du bör upp mot iaf 10k för att ett surroundsystem ska fungera till musik.

Ett par frågor.

1. Behöver du verkligen hemmabioljud? Lyssnar du mest på musik så vinner du mycket välljud på att satsa på 2-kanalsljud.

2. Söker du en kompakt anläggning för ett mindre rum. Eller ska hela bostaden "gunga"

Söker du golvhögtalare så Dynavoice F6-modeller och en Xtz-subwoofer som kombinerad med en surroundförstärkare. Prislapp runt 9k.

Helst vill jag att musiken ska låta bra och det är egentligen huvudfokus för mig , men jag vill även att det ska ge fylligt ljud i film men det kommer i andra hand.

Jag har ett vardagsrum som är ca 8 meter långt och kanske 4-5 meter brett.

Jag har haft ett onkyo LS3100 2.1 system förut som jag tyckte var helt ok

Men jag sålde det för grannarna klagade! Men nu bor jag i hus.

Huset behöver inte gunga. Räcker att det låter bra i vardagsrummet
Senast redigerad av Smeagoul 2016-12-18 kl. 13:22.
Citera
2016-12-18, 13:54
Medlem
Riktigt nöjd med mina "ägg" från kef! Tar liten plats, och snygga på väggen, kanske kan va nått för dig? Riktigt bra filmljud fö.
Citera
2016-12-18, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passtb
Riktigt nöjd med mina "ägg" från kef! Tar liten plats, och snygga på väggen, kanske kan va nått för dig? Riktigt bra filmljud fö.

Vad heter din modell? Är den bra för musik?
Citera
2016-12-18, 13:56
Medlem
Köp begagnat! Finns hur mkt som helst på marknaden, och du får extremt mkt för pengarna.

Den enda nackdelen kan vara att äldre prylar saknar "många" HDMI-ingångar utan har bara få, men det går att lösa med en separat HDMI-växel.

Exempel: http://www.tradera.com/item/170209/271834499/5-1-hemmabio-system-fran-jbl-forstarkare

(när annonsen försvunnit: Yamaha-förstärkare och JBL större 5.1 högtalarsystem, utrop 4000 kr)
Citera
2016-12-18, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeagoul
Vad heter din modell? Är den bra för musik?
Kef E305. Jag tycker det är riktigt schyst ljud både för film och musik, högt går att spela också, har gasat upp i 91,3db innan grannen kom över och klagade.
Citera
2016-12-18, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passtb
högt går att spela också, har gasat upp i 91,3db innan grannen kom över och klagade.
Det är vad normala högtalare ger om man matar in 1 W...
Byt grannar.
Citera
2016-12-18, 16:17
Medlem
Servals avatar
Kikar du på begagnatmarknaden så kan du få en riktigt trevlig stereo (som absolut inte gör bort sig till film)

Ett par B&W eller Monitor Audio exempelvis.

Mitt förslag B&W 683 och en Nad C372 får du för 10k.

Eller ett par Klipsch RF-82. Hög känslighet så ställer inte lika höga krav på kraftig förstärkare. Dessutom väldigt trevliga till film.
Senast redigerad av Serval 2016-12-18 kl. 16:24.
Citera
2016-12-19, 16:19
Medlem
Lägg pengarna på en bra reciever och ett par bra fronthögtalare, centern kan också vara värd att lägga lite krut på, men tycker att man kan vänta med den till senare. Bakhögtalarna är inte så viktiga om du inte kör ett dedikerat biorum. Jag tycker jag har alldeles på tok för dyra bakhögtalare mot vad jag hade behövt.

Jag gillar Yamahas recievrar. Men du får provlyssna runt lite vad du gillar och sen får man ha i åtanke att kanske matcha reciever med högtalare också.

Kollar du en begagnad, något år gammal "top of the line" reciever så kan du komma undan till ganska bra pris. Samma gäller högtalare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in