2016-12-17, 08:11
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
För hög förstoring för skarpskyttar i strid är inte bra om dom ska hitta målet snabbt, jag tror 4x är bra för ändamålet.

Faktum är att redan 4x är väldigt hög förstoring för snabbskytte på 20-50 meter.

Lösningen kallas variabel förstoring
Citera
2016-12-17, 09:50
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltke
Nej det har inte alls med det att göra. AK5 är i praktiken slutskjutna och skulle ha börjat ersättas redan, vilket alltså sker nu med gamla AK4or som gått igenom REMO. Att det är kaliberskillnad är bara ett lyckligt, eller olyckligt, sammanträffande. På temat, men det finns en annan tråd för det tror jag, så kommer båda vapnen sannolikt ersättas av någon av de idag vanliga vapnen från exempelvis USA eller Tyskland. Det har testats under en bra tid och kommer nog köpas från den så omhuldade "hyllan", vilket nog kan bli bra.

Menar du att slutskjutna AK5 ersätts av mindre slitna AK4? Hm ?
Citera
2016-12-17, 09:52
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Faktum är att redan 4x är väldigt hög förstoring för snabbskytte på 20-50 meter.

Lösningen kallas variabel förstoring

Nu ser det ju inte så ut längre, men på den gamla AK4OR kunde man skjuta med öppna riktmedel under bygeln/klämman som höll kikaren.
Citera
2016-12-17, 10:11
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu ser det ju inte så ut längre, men på den gamla AK4OR kunde man skjuta med öppna riktmedel under bygeln/klämman som höll kikaren.

Förvisso.

Ingen höjdare strikt perceptionsmässigt dock...

Det har ju dock hänt en del i optiksvängen det senaste årtiondet, och det finns idag ypperliga belysta gluggar med förstoring från 1.0 (true) upp till 8 (8x-växel). Främst har väl S&B (och efterföljare) utforskat 1,0x i 24mm-formfaktor, vilket (som tidigare nämnts) inte någon höjdare i skumljus.

Med en vettig picatinny-lösning hade det ju dock varit en smal sak att låta skytten optimera sikteskonfigurationen efter behov/situation/uppdrag.

--
1,5-6x-/1,5-8x-/1,5-12x42 är ju f.ö. en vanligt förekommande förstoring/formfaktor (och har så, i det första fallet, varit sedan 80-talet), vilket hade gett en avsevärt mer allsidig kikarlösning än 4x24.

Gärna i kombination med ballistikkomp eller ballistiskt riktmedel.

--
En annan lösning, om än lite yxig, hade ju varit att fästa ett rödpunktssikte på gluggens tub. Spuhr gör ju hårdvara för sådana montage.
Senast redigerad av hogerspoket 2016-12-17 kl. 10:17.
Citera
2016-12-17, 10:47
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Förvisso.

Ingen höjdare strikt perceptionsmässigt dock...

Det har ju dock hänt en del i optiksvängen det senaste årtiondet, och det finns idag ypperliga belysta gluggar med förstoring från 1.0 (true) upp till 8 (8x-växel). Främst har väl S&B (och efterföljare) utforskat 1,0x i 24mm-formfaktor, vilket (som tidigare nämnts) inte någon höjdare i skumljus.

Med en vettig picatinny-lösning hade det ju dock varit en smal sak att låta skytten optimera sikteskonfigurationen efter behov/situation/uppdrag.

--
1,5-6x-/1,5-8x-/1,5-12x42 är ju f.ö. en vanligt förekommande förstoring/formfaktor (och har så, i det första fallet, varit sedan 80-talet), vilket hade gett en avsevärt mer allsidig kikarlösning än 4x24.

Gärna i kombination med ballistikkomp eller ballistiskt riktmedel.

--
En annan lösning, om än lite yxig, hade ju varit att fästa ett rödpunktssikte på gluggens tub. Spuhr gör ju hårdvara för sådana montage.
Eller så kör du rödpunkten på ett 45° fäste på sidan av tuben som många IPSC skyttar gör.
Citera
2016-12-17, 10:52
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Eller så kör du rödpunkten på ett 45° fäste på sidan av tuben som många IPSC skyttar gör.

Jo, det var väl det jag menade - på ett ungefär (men formulering var en smula oklar).

Har du testat en dylik konfiguration?

Om ja, finns det några avigsidor?

Det uppenbara som slår mig är att man får ännu mer utstickande ytor på vapnet som kan fastna i kläder, annan utrustning och grenar/buskar. Men det kanske inte är ett bekymmer i praktiken?

(Även om min erfarenhet är att allt (och jag menar verkligen allt) som kan fastna i något, fastnar i något förr eller senare, och att det som regel är det förra som inträffar - snarare än det senare - pun intended)
Senast redigerad av hogerspoket 2016-12-17 kl. 10:58.
Citera
2016-12-17, 13:10
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Jo, det var väl det jag menade - på ett ungefär (men formulering var en smula oklar).

Har du testat en dylik konfiguration?

Om ja, finns det några avigsidor?

Det uppenbara som slår mig är att man får ännu mer utstickande ytor på vapnet som kan fastna i kläder, annan utrustning och grenar/buskar. Men det kanske inte är ett bekymmer i praktiken?

(Även om min erfarenhet är att allt (och jag menar verkligen allt) som kan fastna i något, fastnar i något förr eller senare, och att det som regel är det förra som inträffar - snarare än det senare - pun intended)
Jag jag har testat, och faktiskt precis beställt en rödpunkt med fäste till min bössa .

Det är klart att risken att fastna i något ökar med vad du än sätter på, men det övervägs av att det går att skjuta så mycket fortare med en sådan setup.
Citera
2016-12-17, 13:29
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Jag jag har testat, och faktiskt precis beställt en rödpunkt med fäste till min bössa .

Det är klart att risken att fastna i något ökar med vad du än sätter på, men det övervägs av att det går att skjuta så mycket fortare med en sådan setup.

Ok.

Har själv löst det mha multipla sikten till resp. vapen (alltså, ett lågröstorande och ett högförstorande) - skillnaden är ju naturligtvis att jag (som regel) vet på förhand vilken vilken typ av optik jag kommer att behöva (jakt/sportskytte).

Vilket ju skiljer sig en smula från IPSC och militärt bruk.

Risken att fastna torde dock vara den samma...
Citera
2016-12-17, 13:49
Medlem
shponglads avatar
öppna riktmedel i 45 graders vinkel löser problemet också
Citera
2016-12-17, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Menar du att slutskjutna AK5 ersätts av mindre slitna AK4? Hm ?

Ja. Ak5 är sas mer slut än vad AK4 så till den grad att egentligen borde inte AK5 finnas kvar.

Hela ramsan nu handlar om att kannibalisera på redan existerande materiel.
Citera
2016-12-17, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Vilket förband har AK4?

Just nu är det väl bara Hemvärnet som har AK4. Men tråden handlar ju om sk skarpskyttar dvs någon/några individer per ett liten enhet som ska kunna avge mer träffsäker eld än resten av den lilla enheten. Då är AK4 bättre än AK5 främst pga ammunitionen. Därför letar sig AK4 in i vanliga förband. PSG90 har ju använts lite felaktigt under något decennium, såvitt jag förstår i situationer då ett halvautomat/helautomatvapen egentligen är bättre. Se trådämnet.

Ytterligare orsak, är som jag nämnde tidigare att AK5 i princip är slut och AK4 då har blivit ett alternativ eftersom upphandling av nytt vapen inte klaras av pga budgetbegränsningar.
Citera
2016-12-17, 14:17
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
öppna riktmedel i 45 graders vinkel löser problemet också
Självklart, funkar precis lika bra om inte bättre på korta avstånd....men skytte är en prylsport och det är kul att köpa grejer 😆
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in