2016-12-15, 10:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller

Det är inte så lite av rasbiologi över hela ditt resonemang, föddes du på 1880-talet?

Fast nu kan du ju inte ha läst vad jag skrev? Det är ju precis tvärtom: att mammor som supit (och rökt) bort sina barns hjärnor redan i moderlivet, gärna vill ha det till att barnen lider av något genetiskt (ärftligt) syndrom i stället. Och sedan skrev jag ju om det SOCIALA arvet. Det är inte heller rasbiologi utan tvärtom. Rasbiologin hävdar ju att det finns en massa ÄRFTLIGA problem, som inte går att behandla på annat sätt än genom att man hindrar de människor som lider av dem från att fortplanta sig.
Citera
2016-12-15, 11:07
Medlem
Sorry om jag upprepar något men har åklagaren sagt något om när åtal ska väckas? Såg att det fanns mycket teknisk bevisning (datorer, mobiler, foto?) som ska granskas så det kanske dröjer.
Citera
2016-12-15, 18:56
Medlem
Ska bli intressant samtidigt hemskt att läsa FUP jag ryser ner jag tänker på det vad som kan ha hänt med det helt oskyldiga lila barn. om det nu blir åtal men det är väl nästan säkert?

Jag vet inte om jag har fel nu men tror att jag har läst det någonstans. Att visa fall vid vissa brottsfall sätter dom sekretess på FUP för almänheten?
Citera
2016-12-15, 18:59
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTSweden
Ska bli intressant samtidigt hemskt att läsa FUP jag ryser ner jag tänker på det vad som kan ha hänt med det helt oskyldiga lila barn. om det nu blir åtal men det är väl nästan säkert?

Jag vet inte om jag har fel nu men tror att jag har läst det någonstans. Att visa fall vid vissa brottsfall sätter dom sekretess på FUP för almänheten?
Ja, det skall nog oerhört mycket till för att dessa skruvade jävlar skall slippa åtal.
Citera
2016-12-15, 19:15
Medlem
allegragellers avatar
Citat:

Det är i princip alltid sekretess på fall som rör sexuella övergrepp på barn. Detta för att dessa barn naturligtvis tar skada av att bli exponerade och identifierade och på så sätt ytterligare utsatta. I det här fallet,, jag vet inte. Den lilla bebisen är död och det är vuxna individer som står anklagade. Borde inte bli sekretessat (förutom obduktionsbilder då).
Citera
2016-12-15, 21:26
Medlem
Citat:

Bilder och delar av FUP kommer vara sekretess.
Citera
2016-12-16, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det här är faktiskt allmänt känt i den medicinska världen som sysslar med fosterskador och barnmedicin. (Sedan tvistar de lärde som alltid.) Jag upprepar att det stora problemet med att diagnosticera FAS är att, till skillnad från de flesta andra tillstånd och sjukdomar, så ljuger modern medvetet (eller har förträngt) - d.v.s. man har falska premisser när man börjar diagnosticera. (Sedan tvistar de lärde som alltid.) Men du kan läsa här t.ex.:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2938300/

Kids' Fetal Alcohol Syndrome Disorder Mistaken For ADHD, Due To Misassignment Of Mental Age

Though still high, the prevalence of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) among American kids may be overstated by confusion with fetal alcohol syndrome disorder (FASD) — a broad diagnosis describing the effects of maternal drinking during pregnancy.

Researchers at McGill University say parents and educators often confuse the symptoms of FASD with the other disorder, not realizing such kids function at a younger mental age than their peers. Jacob Burack, a professor of educational and counseling psychology there, made a study of 14 children with FASD recruited from a hospital in British Columbia.

“Because the link between fetal alcohol syndrome and ADHD is so commonly described in the literature, both parents and teachers are more likely to expect these children to have attention problems,” Burack said in a statement. “But what teachers often don’t recognize is that although the child they are dealing with is 11 years old in chronological terms, they are actually functioning at the developmental age of an eight-year old. That’s a pretty big difference.”

(Artikeln fortsätter, jag kopierade bara in början)

Sedan är detta också något som kommer med erfarenheten, om man har träffat många barnfamiljer. Man lär sig att känna igen vilka kriterier som finns hos föräldrarna, och då särskilt mödrarna (när det gäller ADHD är det vanligt att den biologiske fadern inte är särskilt involverad) som korrelerar med vilka problem och diagnoser hos barnen.

Barn med Asperger/högfungerande autism (vissa forskare skiljer på dessa två syndrom, andra säger att det är samma och att diagnosen "Asperger" kan skippas helt) har t.ex. ofta föräldrar som båda har samma diagnos, eller en förälder som har samma diagnos och en förälder som har problem av samma slag med det sociala, men som orsakas av något annat som inte behöver vara genetiskt - t.ex. en isolerad uppväxt, olämplig uppfostran, skolmobbning som ingen vuxen gjort något åt. Ensamma, utstötta människor som ses som lite udda, bildar ju ofta par med varandra - oavsett vad deras problem berodde på från början. Ofta lever hela familjen isolerat, och båda föräldrarnas ursprungsfamiljer gjorde också det.

Om jag får gissa (har inga belägg för detta ännu, men detta är också något jag tycker mig se i min erfarenhet) så kommer många av barnen till de ensaminseminerande kvinnorna också att få liknande problem. Antingen för att de ärver sin mors aspergerdiagnos, eller för att modern har andra psykiska problem som gjort att hon inte kunnat få till en relation med en man, som hon kommer att föra över till barnet. I kombination med det isolerade livet med modern, och vanligen utan syskon också. Men nu är vi OT.

När det gäller ADHD hos barnen så är det oftast precis tvärtom: mamman har inga som helst kontaktsvårigheter utan är i stället helt gränslös, har ett stort antal kompisar eller personer som hon betraktar som kompisar men som inte behöver vara bra för henne för det, hon är ute mycket, dricker och röker, har och har haft många sexuella kontakter, har ofta fått barn med både två och tre män eller ännu fler, har ingen riktig ordning på sitt liv, har ofta misslyckats i skolan och i arbetslivet, lever på bidrag eller timanställningar i kombination med bidrag, o.s.v..

Det kan säkert ligga någonting i det du säger, men jag tycker nog att du ska akta dig för att generalisera för mycket.
Såna här påståenden behöver tyngd bakom sig och att säga "googla själv" istället för att presentera det underlag man har för sin åsikt blir inte speciellt trovärdigt.
Speciellt om man också samtidigt (som du) har en historia av att komma med det ena galna påståendet efter det andra. Du får helt enkelt vara beredd på att påvisa grund för dina påståenden rent generellt och skilja på vad som är fakta och vad som är eget tyckande.
Citera
2016-12-16, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vivamama
Jag får känslan av att det bara är den ena som gjort något. Ponera att det är pappan, som sedan fått panik, skrivit om det till modern (därav IT-arbetet) och att modern kanske i sin tur drabbats av panik och att de chattat och på något vis försökt dölja. Kanske mer att modern inte varit hemma när han t.ex. skakat barnet varpå hon ifrågasatt hur dottern verkat må osv osv osv. Något säger mig att mamman inte har gjort det fysiska våldet, men mer varit delaktig för att hon vetat om det.

Nu är det inte så många som kanske väljer att lämna sin lilla nyfödda bebis hemma med pappan första tiden pga amning etc, men det är ju inget konstigt egentligen om hon gjort det, så jag tror inte hon varit hemma.

Varför får du den känslan? För den är ju uppenbarligen inte faktabaserad.

När ska folk haja att även kvinnor kan begå grova brott?

Våldsbrott som drabbar barn är en av få brottskategorier där kvinnor är nästan lika väl representerade som män.
Citera
2016-12-16, 22:10
Medlem
Vad är det som har kommit fran egentligen? Orkar inte direkt plöja 200 sidor...
Citera
2016-12-16, 22:31
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Ingen som vill påbörja en sammanfattning? Hittar mest inlägg om hur olämpliga föräldrar de, kanske, är i största allmänhet...

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om du jämför symptomen på FAS och ADHD, så ska du se att de har mycket gemensamt. FAS i GRAVA former innefattar då även fysiska skador och förändringar (även i ansiktet där det ju är lätt att se), men som jag skrev tidigare så kommer skadorna på hjärnan och nervsystemet vid en mycket lägre alkoholkonsumtion. Det finns alltså massor av barn som lider av sina mödrars alkohol/miss/bruk, utan att det syns i ansiktet. Och som mamman nästan alltid förtiger att hon har druckit under graviditeten (vem skulle erkänna det, utom en så grav missbrukare att det är känt för familj, vänner, grannar, soc, vårdkontakter och hela världen redan i alla fall?), så blir diagnosen ofta ADHD.
Du är lite fel ute; det är två skilda tillstånd (jfr albinism och hudcancer). Vidare innefattar FAS, i alla former, alltid "fysiska skador och förändringar", per definition.

Varför är du inne på FAS och ADHD här?
Citera
2016-12-16, 22:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Ingen som vill påbörja en sammanfattning? Hittar mest inlägg om hur olämpliga föräldrar de, kanske, är i största allmänhet...

Du är lite fel ute; det är två skilda tillstånd (jfr albinism och hudcancer). Vidare innefattar FAS, i alla former, alltid "fysiska skador och förändringar", per definition.

Varför är du inne på FAS och ADHD här?

Nu får du läsa texten jag kopierade in tidigare, om hur FAS ofta feldiagnosticeras som ADHD av vården. Finns för övrigt hur många diskussioner om detta som helst, om man googlar.

Ja, barnen med FAS kan ju ha skador på inre organ också. Men det jag skrev var att det inte behöver synas i ansiktet om modern haft en måttlig alkoholkonsumtion. Hjärnan och nervsystemet tar stryk (vilket kan orsaka både en lindrig utvecklingsstörning och ADHD-liknande symptom) vid en mycket mindre alkoholkonsumtion hos modern, än vad som krävs för att barnet ska få de typiska förändringarna i ansiktet. (Som nästan alla läkare känner till, så de barnen feldiagnosticeras inte.) Mycket beror också på vilken dag/vecka av graviditeten som mamman super till.

Jag kommer inte ihåg varför vi kom in på ADHD, jag svarade på någonting. Om det är viktigt för dig får du väl läsa tillbaka. Annars är det väl ganska troligt att de här båda föräldrarna har någon störning, som orsakar aggressionsutbrott, svårigheter att behärska sig, bristande konsekvenstänk, dåligt tålamod (t.ex. med ett spädbarn som gråter och skriker) o.s.v.. Det är ju inte friskt att slå ett litet barn i det läget, och i synnerhet inte sitt eget biologiska barn.
Senast redigerad av Merwinna 2016-12-16 kl. 22:41.
Citera
2016-12-17, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dropitbitch
Vad är det som har kommit fran egentligen? Orkar inte direkt plöja 200 sidor...
Första hundra sidorna så bråkar folk om huruvida instagrambilder visar blåmärken eller inte och de senaste hundra sidorna ägnas som du ser åt FAS och ADHD, vilket vi inte vet om det alls är relevant eller inte. Däremellan var det en massa spekulationer om plötslig spädbarnsdöd osv. Alltså, nej, ingenting.

Från utredningen har det inte sagts något och inte heller har vi fått info från gatan. De är båda fortsatt häktade och en stor IT-utredning görs på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in