2016-12-12, 14:28
Medlem
Virre217s avatar
Hej, detta trodde jag var en trivial fråga men har inte varit så självklar att finna som jag trodde så jag prövar här.

Saken är så att jag vill synka min profil (bilder,dokument, filmer etc) till Onedrive men det verkar bara som att jag har möjligheten att peka om profilen till OneDrive-foldern.
Jag vill dock inte peka om den utan ha min lokalt sparade profil kvar som vanligt där lokala profilen speglas mot en kopia i Onedrive.

Jag kan dock inte någon sådan möjlighet att synka från valfria mappar från hårddisken så har jag missat något? Är det möjligt att ordna på annat sätt?
Citera
2016-12-12, 15:11
Medlem
kimdah2002s avatar
Tidigare gick det att fixa med mklink /J har dock ej testat med windows 10 ifall det fortfarande fungerar.
Citera
2016-12-15, 15:24
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Hej, detta trodde jag var en trivial fråga men har inte varit så självklar att finna som jag trodde så jag prövar här.

Saken är så att jag vill synka min profil (bilder,dokument, filmer etc) till Onedrive men det verkar bara som att jag har möjligheten att peka om profilen till OneDrive-foldern.
Jag vill dock inte peka om den utan ha min lokalt sparade profil kvar som vanligt där lokala profilen speglas mot en kopia i Onedrive.

Jag kan dock inte någon sådan möjlighet att synka från valfria mappar från hårddisken så har jag missat något? Är det möjligt att ordna på annat sätt?

Gå via Windowsknappen, "O" som i OneDrive, Högerklicka på: "OneDrive" upptill, Välj: Välj OneDrive-mappar att synkronisera.
Citera
2016-12-15, 21:10
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Gå via Windowsknappen, "O" som i OneDrive, Högerklicka på: "OneDrive" upptill, Välj: Välj OneDrive-mappar att synkronisera.

Tack, men som jag fattar det så har man möjlighet där att välja vilka mappar i Onedrive som ska synkas till hårddisken, men ser ej att man kan välja vilka mappar på lokala disken som man vill synka till Onedrive?
Citera
2016-12-16, 09:46
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Tack, men som jag fattar det så har man möjlighet där att välja vilka mappar i Onedrive som ska synkas till hårddisken, men ser ej att man kan välja vilka mappar på lokala disken som man vill synka till Onedrive?

I utforskaren så kan du kopiera vald mapp/fil, och klistra in till OneDrive "mappen" upptill..

Då blir den väl automatiskt synkroniserad? Prova med en textfil, som du skrivit Test1 i innan nu kopierar in den till OneDrive, sedan ändrar du texten på din lokala fil, till t.ex. Test2

Kolla efter ett par minuter på "moln"ikonen nere vid klockan att den efter detta anger "uppdaterad"

Se innehållet i filen i "OneDrive"mappen står det Test2 då vet du att filen/mappen blir synkad!

Citera
2016-12-16, 22:00
Medlem
Citat:
Det är rätt förstått. DU kan bara synka det som fysiskt ligger i OneDrive-mappen på din dator.

Så, du har följande alternativ:
  1. Använd de fördefinierade funktionerna i OneDrive för att peka om så att dina nuvarande mappar med Dokument, Bilder, Musik, Filmer - pekas in i OneDrive-mappen på din dator
    • Det här gör så att alla filer ligger lokalt på din dator, samt synkas upp med OneDrive automatiskt. Gör du en ändring lokalt - synkas det upp. Gör du en ändring via webbgränssnittet för OneDrive - synkas det ner till din dator. Gör du en ändring på en annan dator som har dessa filer synkade - ändras det uppe i molnet, samt på din lokala dator.
  2. Använd Junctions för att göra mjuklänkar med mappar som kan synkas - men ändå ligga på exakt samma ställe som de gör idag
  3. Kopiera filerna för hand, varje gång du vill synka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in