2016-12-03, 14:07
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Men oj, just ja, kvotering är ju orättvist och sänker standarden där det råder.
Börjar du komma till insikt?
Citera
2016-12-03, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oleoh
Jeg synes at gutter og jenter burde få forskjellige studieløp som passer bedre til deres utvikling. Du sier at gutter utvikles 1-2 år senere enn jenter, ok, hvorfor blir ikke dette tatt hensyn til?

Du tror at det ikke gjør at flere gutter som vokser opp blir barnløse? I de fleste land, dette inkluderer Sverige, så er det mange færre menn med lavere utdannelse som ikke får kone. Dette er ment å ha sammenheng med at de ikke blir valgt av kvinner, de er ikke gode nok. Slike er ikke gode nok lenger. Ingen kvinner ønsker å være alene hele livet, disse velger derimot høyere utdannede menn. Disse går ofte på rundgang blant kvinnene, noe jeg ikke tror er ideelt for noen.

Det jeg ser på som essensielt for et menneske er følgende: 1. Mat og drikke. 2. Hus. 3. Sosial omgangskrets. 4. Kone/mann, familie og barn. Kvinner har oppnådd alt dette til alle tider, selv uten arbeid.

Ja, jeg mener at når så mange menn mister muligheten til å få familie og koner, er det verre enn hva alternativet hadde vert uten likestilling i det hele tatt. Fordi kvinner hadde ikke lidd eller vert ulykkelige uten disse endringene vi har sett. Bare se på statistikk over lykke, kvinner før var ikke ulykkelige.

hmmm min norska är inte vad den borde... studieløp?

det TAS hänsyn till, tror alla pedagoger för dessa åldrar är mycket väl medveten om detta.

Och i de flesta länder så har heller inte kvinnor, speciellt inte kvinnor med barn, samma möjligheter som i Sverige att försörja sig själva, eller utbilda sig så mycket de vill som i Sverige.
Svenska kvinnor som fått barn med en man är därför inte lika beroende av denne för sin personliga försörjning och möjlighet ge bra omsorg till sina barn, därför så kan kivnnor i Sverige i högre grad gå sin väg om de inte gillar situationen.

Vill du ha tillbaka ett system där just kvinnor ska tvingas stanna med partners de inte längre vill leva med? ja menar så alla dina stackars män som blir lämnade på kartan ska få en kone?

Och sen får du jättegärna förklara för mig hur kvinnor lyckas få till mat och tak över huvudet utan att betala räkningar. Mig veterligen så tar matbutiker och hyresvärdar lika mycket betalt av kvinnor för dessa saker som av män.

Ge mig din källa för att kvinnor förr utan jämställdhet var mer lyckliga än vad de är idag med jämställdhet. Tack.

Och om så är fallet då kan vi ju byta? Vi kan införa matriarkat, tvinga män att gå hemma och jobba för mat och tak över huvudet via en frus karriär. Dra in på dagis, föräldrapeng, sjukvård och åldignsvård etc men tvinga männen att ta denna del av samhällsarbetet i hemmen. Då får ju män både "lycka" och kone og barn.

Vill kvinnor ha barn så måste de skaffa en man som de sen är skyldiga att försörja.

Citera
2016-12-03, 15:27
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
En flicka som sköter skolan, går på lektionerna och lämnar in uppgifter. Vad är det för fel på en sån skola?

En skola som fokuserar på lärande och inte på att uppfostra pojkar.

Det är knappt värt att svara dig, skolan idag är inte fokuserad på lärande, vi har urusla resultat generellt. Skolan idag är fokuserad på att vara social. Det är inte som på Universitetet där man går på föreläsningar och tentar. Det handlar mer om vad som händer på lektionerna.
Citera
2016-12-03, 17:56
Medlem
asameras avatar
Citat:
Ok, svenska män skiter i svenska kvinnor. Jag får väl erkänna att jag inte är lika berest som dig.

Nu börjar din formulering bli mer och mer korrekt. Som sagt, när du bestämmer dig för att vilja hjälpa män (utifrån mäns egna förutsättningar) så kan du höra av dig.
Citera
2016-12-03, 19:41
Medlem
asameras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
hmmm min norska är inte vad den borde... studieløp?

det TAS hänsyn till, tror alla pedagoger för dessa åldrar är mycket väl medveten om detta.

Och i de flesta länder så har heller inte kvinnor, speciellt inte kvinnor med barn, samma möjligheter som i Sverige att försörja sig själva, eller utbilda sig så mycket de vill som i Sverige.
Svenska kvinnor som fått barn med en man är därför inte lika beroende av denne för sin personliga försörjning och möjlighet ge bra omsorg till sina barn, därför så kan kivnnor i Sverige i högre grad gå sin väg om de inte gillar situationen.

Vill du ha tillbaka ett system där just kvinnor ska tvingas stanna med partners de inte längre vill leva med? ja menar så alla dina stackars män som blir lämnade på kartan ska få en kone?

Och sen får du jättegärna förklara för mig hur kvinnor lyckas få till mat och tak över huvudet utan att betala räkningar. Mig veterligen så tar matbutiker och hyresvärdar lika mycket betalt av kvinnor för dessa saker som av män.

Ge mig din källa för att kvinnor förr utan jämställdhet var mer lyckliga än vad de är idag med jämställdhet. Tack.

Och om så är fallet då kan vi ju byta? Vi kan införa matriarkat, tvinga män att gå hemma och jobba för mat och tak över huvudet via en frus karriär. Dra in på dagis, föräldrapeng, sjukvård och åldignsvård etc men tvinga männen att ta denna del av samhällsarbetet i hemmen. Då får ju män både "lycka" och kone og barn.

Vill kvinnor ha barn så måste de skaffa en man som de sen är skyldiga att försörja.

Citat:

Jaha, det var ju bra att du erkände detta trots allt.

Citat:

Det var precis detta som tidigare skribent kritiserade utifrån att ta mannens verklighet i anspråk. Fattade du inte vad han skrev, dum-a-sle? Nu vänder du det till att vara fördelaktigt för kvinnor i Sverige. Du är så förbannat falsk i ditt sätt att argumentera.

Citat:
Vill du ha tillbaka ett system där just kvinnor ska tvingas stanna med partners de inte längre vill leva med?

Va f-n vet du om att det? Du vet inte ett s-it om de inte har velat leva med personen. Ditt tänkande är uteslutande byggt på spekulationer. Det kan mycket väl vara så att kvinnan finner kärlek utifrån en växande tidsaspekt i den man som hon har blivit ihopsatt med. Det finns många människor som hävdar att dessa relationer varar mycket längre än t ex en relation där två förälskat sig i varandra. Du vet inte ett dyft om världen, då blir det såhär fel.

Citat:
ja menar så alla dina stackars män som blir lämnade på kartan ska få en kone?

Hur ska det gå till?

Citat:

Han tog upp 4 essentiella livsfaktorer som exempel. Läs igen om du inte fattar.

Citat:

Hahaha, den fulingen kan man dra till när man på förhand vet själv att samma studier inte gjordes då som det görs idag. Hur som helst här har du källor i nutid: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2016/may/18/womens-rights-happiness-wellbeing-gender-gap
http://www.pravdareport.com/society/stories/02-01-2013/123363-poor_happy-0/

Citat:

Ni försöker ju redan, lol! Män som vill arbeta länge blir bestraffade. Tyvärr, lilla gumman, så fungerar inte världen så att när man vill förstå sitt motsatta kön att man tar utgångspunkten i sig själv för att det motsatta könet ska förstå. Hahahahaha! Du är så ko-kad att jag får spader. Fråga männen vad de vill! Hur kan du vara så inskränkt att du enbart utgår från dig själv för att förstå män.

Citat:

Eftersom kvinnor inte är lika bra på att utföra det arbete som män gör, varför skulle vi därmed försämra vårt samhället? Titta bara på den feministiska snöröjning och se hur den gick, hehehehehehe! Du är lågutbildad, det syns lång väg.
Senast redigerad av asamera 2016-12-03 kl. 19:51.
Citera
2016-12-03, 22:48
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asamera
Hahaha, den fulingen kan man dra till när man på förhand vet själv att samma studier inte gjordes då som det görs idag. Hur som helst här har du källor i nutid: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2016/may/18/womens-rights-happiness-wellbeing-gender-gap
http://www.pravdareport.com/society/stories/02-01-2013/123363-poor_happy-0/
http://worldhappiness.report/wp-content/uploads/sites/2/2016/03/HR-V1_web.pdf

Gå direkt till rapportens sidor 20, 21 och 22 och ta en titt på stapeldiagrammen fig 2.2 (del 1-3). Danmark är det lyckligaste landet, följt av de övriga nordiska länderna Island (3), Norge (4), Finland (5) och Sverige (10).

Enligt Global Gender Gap Report 2015 är Island det mest jämställda landet, följt av Norge, Finland och Sverige. Danmark är på 14:e plats.

Slutsats: Island, Norge och Finland är världens tre bästa länder att bo i, för både män och kvinnor. Både ur jämställdhets- och lyckosynpunkt.

De olyckligaste tio länderna är: Burundi, Syrien, Togo, Afghanistan, Benin, Rwanda, Guinea, Liberia, Tanzania och Madagaskar. Tydligen för mycket korrupt, för lite jämställt, för fattigt och för patriarkalt styrt i dessa svårt utsatta länder. Pallra dig nu iväg till de arma kvinnorna som lever där och hjälp dem istället för att tramsa och flabba här på Flashback.

Enligt World Happiness Report är "världens lyckligaste länder" (enligt den ryska Pravda-rapporten) inte fullt så lyckliga:

El Salvador (46), Panama (25), Paraguay (70), Uruguay (29), Trinidad and Tobago (43), Venezuela (44), Ecuador (51), Guatemala (39) och Costa Rica (14). Endast det sistnämnda landet har en hög lyckoranking, endast fyra platser efter Sverige.

Dina källor är helt värdelösa. Pravda? Håll dig till politiskt oberoende källor av den typ som jag nyss länkat till.
Citera
2016-12-05, 08:14
Medlem
Citat:
Och som alla vet så finns det ju inga strukturer, bara diskriminering mot pojkar.

Ja för det måste ju vara antingen eller, och om något är fel så är det ok att att reciprokera precis likadant. Är det så det ekar i ett relativt tomt huvud?
Citera
2016-12-05, 09:19
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Enligt Global Gender Gap Report 2015 är Island det mest jämställda landet, följt av Norge, Finland och Sverige. Danmark är på 14:e plats.
Enligt Gender Gap Report ja, men nu vet vi ju alla att de inte mäter jämställdhet, så varför du påstår det kan man ju fråga sig.

Kanske beror det bara på att du tex inte läst tråden eller nåt, så jag ska ge dig en chans att göra det.
Citera
2016-12-06, 17:39
Medlem
Hur fan mäter man lycka?
Citera
2016-12-06, 20:01
Medlem
Ganske sjokkert over svensk media og Fridolin sin tolkning av PISA resultatene. Her hevder utbildningsministeren at "det er små forskjeller mellom pojkar och flickor". De faktiske resultatene viser at Sverige har en av de største forskjellene i lesing i verden, da til fordel for flickor. Dere må ha en elendig minister, eller en som bare ikke bryr seg overhode.
Citera
2016-12-08, 20:31
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Enligt Gender Gap Report ja, men nu vet vi ju alla att de inte mäter jämställdhet, så varför du påstår det kan man ju fråga sig.

Kanske beror det bara på att du tex inte läst tråden eller nåt, så jag ska ge dig en chans att göra det.
Klicka på valfritt land, t ex Senegal, Danmark eller USA. Då visas en sida upp med stapeldiagram för varje område. Gör själv dina egna tolkningar och utifrån GGG-rapportens statistiska data under rubriken "Educational Attainment" dra egna slutsatser huruvida skolan är jämställd eller inte, antingen till pojkars eller flickors fördel.

Nu är det alltså jämställdheten i skolan som är on-topic här. Det är vetenskapligt belagt att bilden av den s k pojkkrisen är mycket komplex och utgörs av flera förklaringsmodeller. "Krisen" började för över hundra år sedan då alltfler flickor började studerade, blev flitigare, läste läxorna mer och blev ambitiösare. De duktiga pojkarna blev inte färre, utan det är de duktiga flickorna som blev fler. I och med att allt fler flickor pluggar mer och mer tycker pojkarna att det är tjejigt att plugga.

Pojkar från familjer med akademisk utbildning är i snitt lika mycket plugghästar som flickor. Det är grabbar från lågutbildade, utomeuropeiska och socialt utsatta familjer som halkar efter i skolan.

Det finns en amerikansk mansforskare vid namn Michael Kimmel som drar slutsatsen att det stora hindret för pojkar i utbildningen är mansnormen. Det är de traditionella föreställningarna om manlighet som hindrar pojkar från att lyckas i skolan. Du kan läsa mer om den i Kimmels digra rapport: http://www.regeringen.se/contentassets/7f7a1db6f42548a095703ec81002e72b/pojkar-och-skolan-ett-bakgrundsdokument-om-pojkkrisen-sou-201053.

Mycket lärorik läsning. Förresten glöm inte att titta på youtube-klippet Why Gender Equality Is Good for Everyone — Men Included.

En mycket klok mansforskare den här Kimmel. Enligt honom kommer jämställdhet i parrelationer att leda till färre självmord bland män, hållbarare äktenskap, bättre skolresultat hos barn (även pojkar), lyckligare och friskare män och kvinnor m m. Jämställdhet är en win-win situation och gynnar således både män och kvinnor.
Citera
2016-12-08, 23:01
Medlem
asameras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Vilken avstängning? Den senaste var för nio månader sedan och upphörde efter en vecka. Sluta med dina barnsliga personpåhopp och fula knep. Var gång du förlorar en diskussion blir du synnerligen otrevlig och kör med ohederliga debattmetoder.

En kvinna i något av MUL-länderna är knappast lycklig när hon är outbildad, bortgift som ung och bildligt fjättrad i hemmet, saknar egna inkomster, är utan ekonomisk makt i hemmet, blir misshandlad, utsätts för sexuellt våld, blir könsstympad, löper stor risk att dö under graviditeten eller förlossningen, varken får ärva eller äga land eller egendom till exempel om hennes man dör. Hon kan naturligtvis känna sig lycklig genom att umgås med sina barn och andra närstående och när hon lyckligtvis arbetat ihop några kronor och därmed kunnat köpa mat till sig och sin familj.

Inte alls märkligt. Visst kan jag utan svårighet bemöta innehållet i Guardian-artikeln. Den minskade lyckokänslan hos kvinnor i västvärlden beror oftast på att de lever under dubbelbördan med både förvärvsarbete och hela ansvaret för det obetalda arbetet med hem och barn. Så länge män inte tar större del av ansvaret för det oavlönade hushållsarbetet kommer kvinnor att känna sig mer stressade och mindre lyckliga.

http://www.su.se/om-oss/press-media-nyheter/pressmeddelande-arkiv/brist-p%C3%A5-j%C3%A4mst%C3%A4lldhet-i-hush%C3%A5llsarbetet-bidrar-till-att-kvinnor-m%C3%A5r-s%C3%A4 mre-%C3%A4n-m%C3%A4n-1.7095

I den rika västvärlden är det alltmer uppskruvade arbetstempot som leder till stress vilket kan ge mindre lyckorus hos både män och kvinnor. Folk jäktar och stressar för att kunna ha råd med de senaste prylarna och hänga med i statusjakten. T ex julhandeln som "slår rekord varje år".
Det är inte alls fel att hänvisa till en expert från CIFAR eller till någon artikel på CIFAR:s webbplats. Jag har läst igenom sajtens innehåll och kan inte se att det skulle vara subjektivt och politiskt färgat.

Författarna till World Happiness Report är:

John F. Helliwell, Canadian Institute for Advanced Research and Vancouver School of Economics, University of British Columbia
Richard Layard, Director, Well-Being Programme, Centre for Economic Performance, London School of Economics and Political Science
Jeffrey D. Sachs, Director of the Earth Institute and the UN Sustainable Development Solutions Network, Special Advisor to United Nations Secretary-General Ban Ki-moon on the Sustainable Development Goals

Med andra ord politiskt oberoende experter. Påstår du också att självaste FN är en politiskt beroende och subjektiv organisation? Du som skröt om att ha blivit uttagen till att skriva YPP (United Nations Young Professionals Programme). Då är du själv en subjektivitetsriddare á la don Quijote.

Vet du verkligen inte vad "independent experts" betyder på svenska? Jo, oberoende experter, ditt illitterata pucko. Du har ju uppenbara lässvårigheter i det engelska språket.

Vad vill du bevisa med det? Alla människor med elementära kunskaper vet att materiellt överflöd och mycket pengar inte alltid ger lycka. Det är ingen nyhet. Många andra faktorer är viktigare för vad som skapar lycka. T ex att äta gott, motionera, umgås med familj och vänner, samarbeta med och hjälpa sina medmänniskor, ha god hälsa, känna sig lyckligt lottad över att få bo i ett tryggt, mänskligt och välmående land som Sverige, andas frisk luft och bo nära skog och mark.

Du kan inte ignorera det faktum att Island är världens näst lyckligaste och mest jämställda land och att de övriga nordiska länderna ligger i topp vad gäller både jämställdhet och lycka.

Du har en minst sagt en skruvad inställning till de olika behoven i Maslows behovstrappa:
Ge mig en oberoende vetenskaplig källa på att feminism gör människor olyckliga. De enda som blir olyckliga av den är kvinnohatare, sådana som du, som är livrädda för att förlora sina privilegier och sin könsmaktsordning.

Tillbaka till topic: klicka på valfritt MUL-land i Global Gender Gap Report 2015, t ex Liberia, Senegal eller Jemen och ta en titt på stapeldiagrammen under rubriken "Educational Attainment". Sedan får du dra dina egna slutsatser huruvida flickor missgynnas mer än pojkar eller inte i dessa länders skolor.

Återigen finns det ingen anledning att diskutera med dig eftersom du utgår från att jag hittar på rubbet. Jag ser absolut ingen poäng med jag ska ta mig tid att skriva till någon som enbart skriver att jag hittar på saker kopplat till mig själv. Du är enbart subjektiv i din argumentation och du skriver utifrån hur du personligen vill att saker ska vara och inte utifrån hur saker faktiskt är. Det är totalt bortkastad tid för mig och jag får inte ut ett dyft av det.
Senast redigerad av asamera 2016-12-08 kl. 23:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in