Rasism finns och har alltid funnits, men Sverige har den senaste årtiondena varit enormt duktiga på att komma tillrätta med rasismen. Jag minns för tio år sedan när mina barn gick i mellanstadiet hur duktiga skolan var på att stävja rasism. Det fanns svarta och asiater i klasserna och inte tillstymmelse till rasism, mina barn förstod inte ens vad rasism var. En lugn harmonisk skola helt utan rasism.
Tyvärr så verkar nu det arbete som skolan och samhället gjort för att minska rasism vara ogjort. Min dotter som uppfostrades till att vara helt fördomsfri och inte hade ett spår av rasism, kom hem till mig för något halvår sedan och sa "Jag är rasist!". Bakgrunden är att hon går på folkhögskola och där går också några araber. Araberna är tydliga med att tala om för henne att Sverige är skit, svenska skolor är skit, svensk mat är skit och att de inte bryr sig om svenskar för de skall ta över landet.
Dessutom stjäl de hennes mat och gör aldrig rent efter sig i det gemensamma köket.
Jag frågade henne om hon verkligen var rasist, bara för att vissa araber inte skötte sig. Men hon hade på ett år själva bildat sig en uppfattning om araber som betedde sig illa i olika sammanhang. 12 år av förskolans och grundskolans antirasism smulades sönder på mindre än ett år av möten med människor som betedde sig illa.
Jag frågade igen, är du verkligen rasist! Ja svarade hon jag är rasist! Jag tycker inte om araber, så då är jag rasist!
- Hur många av dagens unga som har gått i antirasistiska skolor, blir rasister av att möta människor med dåligt beteende?
- Gör man fel om man tar avstånd från en grupp av människor som behandlar en illa?
Tyvärr så verkar nu det arbete som skolan och samhället gjort för att minska rasism vara ogjort. Min dotter som uppfostrades till att vara helt fördomsfri och inte hade ett spår av rasism, kom hem till mig för något halvår sedan och sa "Jag är rasist!". Bakgrunden är att hon går på folkhögskola och där går också några araber. Araberna är tydliga med att tala om för henne att Sverige är skit, svenska skolor är skit, svensk mat är skit och att de inte bryr sig om svenskar för de skall ta över landet.
Dessutom stjäl de hennes mat och gör aldrig rent efter sig i det gemensamma köket.Jag frågade henne om hon verkligen var rasist, bara för att vissa araber inte skötte sig. Men hon hade på ett år själva bildat sig en uppfattning om araber som betedde sig illa i olika sammanhang. 12 år av förskolans och grundskolans antirasism smulades sönder på mindre än ett år av möten med människor som betedde sig illa.
Jag frågade igen, är du verkligen rasist! Ja svarade hon jag är rasist! Jag tycker inte om araber, så då är jag rasist!
- Hur många av dagens unga som har gått i antirasistiska skolor, blir rasister av att möta människor med dåligt beteende?
- Gör man fel om man tar avstånd från en grupp av människor som behandlar en illa?