2016-12-02, 09:01
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vic878
Klart läsvärd, ett stort + på det inlägget.

Väl bekomme!
Citera
2016-12-02, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Jag försöker inte framstå som någonting, det är du som formulerar den slutsatsen och inte heller har jag försökt framhålla eller försköna kungafamiljen. Du frågade om jag hade uppfattningen att kungafamiljen tillhörde överklassen, och jag svarade ja på den frågan. -Det var allt!

F.ö. gör du fel igen. Kungafamiljen är och har alltid varit central i förhållande till den svenska adeln, vilket demonstreras tydligt om du tittar på vem t ex kungabarnen umgås med och har gått i skolan tillsammans med.

Så, återigen gör du samma fel, gång, efter gång, efter gång. Du gör dåliga antaganden, baserade på ingen, eller väldigt bristfällig kunskap. Som sagt, undanber jag mig gärna inblandning i dina svaga analyser.

Grejen är att saker och ting förändras. Kungafamiljens centrala roll bland överklassen försvagades rejält i takt med dess försvagade maktposition och nu den senaste familjens, uppenbara brist på intellekt och kunskap.
Citera
2016-12-02, 09:55
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Grejen är att saker och ting förändras. Kungafamiljens centrala roll bland överklassen försvagades rejält i takt med dess försvagade maktposition och nu den senaste familjens, uppenbara brist på intellekt och kunskap.

Kungafamiljen är fortfarande lika central för svensk adel som den varit tidigare. Att varken kungahus eller adel har någon formell eller juridisk makt i vårt samhälle, det är däremot någonting helt annat, och det vet nog alla svenskar som inte levt under en sten i hela sitt liv. I synnerhet idag, då inga nya personer adlas. Siste personen att adlas i Sverige var Sven Hedin, som adlades 1902. Kungens möjlighet att adla nya personer (nobiliteringsrätt) försvann formellt 1974.

Detta gör att adeln successivt håller på att dö ut, då inte alla medlemmar av sin ätt lyckas frambringa avkomma, som för namnet vidare. Detta gör att sammanhållningen i svensk adel, men även adelns knytning till kungahuset, är starkare än någonsin, då båda företeelserna är döende traditioner om man skall se till hur samhället utvecklats de senaste femtio till hundra åren.

Din nedsättande kommentar om kungafamiljens intellekt och kunskap lämnar jag därhän. Det är nog ändå för de flesta som läser här, helt uppenbart att du inte har någon som helst aning om de sakerna, men uttalar dig endast för att göra dig märkvärdig. Som jag skrev i tidigare inlägg, så är inte dyslexi samma sak som att vara obegåvad, oavsett du är kunglig eller en del av proletariatet.
Citera
2016-12-02, 10:01
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob

Kungafamiljen är själva toppen i överklassen. Det har de alltid varit, och kommer alltid vara så länge deras nuvarande privilegier finns kvar (helt oaktat att privilegierna förstås är försvagade jämfört med hur det sett ut historiskt).
Citera
2016-12-02, 10:10
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Titta här brahs,

Läs det här 1 gång till,

Legit.
Du har själv sagt att överklass handlar om att man ska vara en gentleman, att det finns dresscodes, informella regler kring hur man ska bete sig (sk sociala koder) osv. Du säger emot dig själv oavbrutet. De oskrivna reglerna ÄR en del av de sociala koderna. Tex att man inte svinar ned på krogar och innehak likt bratsen.
Citera
2016-12-02, 10:17
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ingen normal överklass-människa kommer att ställa upp i en sån bok. Så ni kan utgå ifrån att personerna i den boken är weirdos.
Nej, äkta överklass sitter på flashback och författar 20.000 inlägg, lägger upp onanivideos med stavar i alla kroppsöppningar, löjliga gimpmasker och rakad fitta, bilder på tårtor och förespråkar våldtäkt, kvinnomisshandel och sex mellan vuxna män och tolvåriga flickebarn som du gör...Det är definitionen av äkta överklass.
Citera
2016-12-02, 10:25
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Nej, äkta överklass sitter på flashback och författar 20.000 inlägg, lägger upp onanivideos med stavar i alla kroppsöppningar, löjliga gimpmasker och rakad fitta, bilder på tårtor och förespråkar våldtäkt, kvinnomisshandel och sex mellan vuxna män och tolvåriga flickebarn som du gör...Det är definitionen av äkta överklass.

Touché!
Citera
2016-12-02, 10:39
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Det tror jag inte alls. Faktum är att jag dessutom känner en av personerna i boken personligen, och han är så långt ifrån märklig du kan komma.

Oh really now,

Citat:
60-årige adlige företagaren Erik berättar om vikten av att äga boenden på ”rätt” ställen. Man måste ha lägenhet på Strandvägen, skärgårdsboende på Dalarö och gård på landet med pendlingavstånd till Stockholm. Söder om Kolmården går man inte – såvida man inte väljer Provence.

Citat:
Adelsmannen David redogör för vad man tittar på när man vill veta om ens omgivning är underklass och radar upp tecknen: tjock ”bilhandlarplånbok”. Folk som röker utomhus. Att hålla tummen och pekfingret långt ner på gaffeln när man äter. David bevisar saken slutgiltigt genom att berätta om en ambassadsmiddag där alla bar slips utom en man. Och mycket riktigt: han åt med fingrarna långt ner på besticken.

tror du att folk är så här på riktigt?
Citera
2016-12-02, 10:43
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:

Oh really now,

tror du att folk är så här på riktigt?

Tro kan man göra i kyrkan. Det är med stor ironi, men absolut kan det gestalta sig på det här sättet.
Citera
2016-12-02, 10:54
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Du har själv sagt att överklass handlar om att man ska vara en gentleman, att det finns dresscodes, informella regler kring hur man ska bete sig (sk sociala koder) osv. Du säger emot dig själv oavbrutet. De oskrivna reglerna ÄR en del av de sociala koderna. Tex att man inte svinar ned på krogar och innehak likt bratsen.

Men allt det där är sunt förnuft. Måste du vara överklass för att vara snäll och trevlig mot andra? Svårare än så är det inte.

Citat:

Ingen bryr sig?
Citera
2016-12-02, 11:04
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Tro kan man göra i kyrkan. Det är med stor ironi, men absolut kan det gestalta sig på det här sättet.

1) No dude det här är riktiga muppar. Även om det var så att "man måste bo på Strandvägen om man är överklass" (vilket det inte är) så skulle ingen normal människa säga det speciellt inte offentligt.

2) "Nils har inte slips och håller besticken fel han är underklass". Är det seriöst? Ingen är så här på riktigt. De här männen blev tappade som barn.
Citera
2016-12-02, 11:13
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
1) No dude det här är riktiga muppar. Även om det var så att "man måste bo på Strandvägen om man är överklass" (vilket det inte är) så skulle ingen normal människa säga det speciellt inte offentligt.

2) "Nils har inte slips och håller besticken fel han är underklass". Är det seriöst? Ingen är så här på riktigt. De här männen blev tappade som barn.

För att använda din egen metodik;

1. Ironi är uppenbarligen inte din starka sida. Inga av intervjupersonerna säger något offentligt. De är alla anonyma, och gestaltas av en författare. Boken är inte en biografi eller dokumentär.

2. Om du inte ens känner till något så elementärt som hur viktigt bordsskick är i en god uppfostran, så tror jag inte ens på din utsaga att du skulle serverat hos överklassen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in