Citat:
Ursprungligen postat av
sukhoi-t50
Detaljer men, texten ovan är på engelska, jag skulle tro att den texten är översatt till engelska från "spanska" och då kanske total power loss blev power failure och även om så är power failure power loss alltså inte "elfel"
Intressant tanke.
Tittar vi på hur slarvigt rykten florerar i media, är det inte alls otänkbart.
Citat:
Ursprungligen postat av
sukhoi-t50
Lite funderingar och frågor.
Nu har jag inte flugit typen ifråga, så mina svar får ses som generella från en Boeing-pilot.
Citat:
Ursprungligen postat av
sukhoi-t50
Den generator som amvänds på marken(APU) fungerar väl även som reservgenerator eller?
Ja.
Citat:
Ursprungligen postat av
sukhoi-t50
Eftersom de yttre motorena är det som har generatorer, om dessa la av först så att de inre gick då skulle APU komma in eller hur? sedan dör APU också pga av bränslebrist.
Jag skulle gissa att man får starta APU:n manuellt. Om den ens gick igång, skulle den stanna direkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
sukhoi-t50
APU kan man säkert som allting annat styra vart bränslet ska komma ifrån även där kan dom ha strulat till det och låtit APU få soppa från samma tankar som redan var tomma eller?
På de typer jag flugit kan man inte välja vilken tank APU:n ska ta bränslet från.
Men med tomma tankar har de antagligen inte haft någon hjälp av den ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
sukhoi-t50
En till, hur bra kontrolleras reserbatteriet, det ska räcka under en viss tid men batterier kan bli dåliga tex.
Nu behövs iofs inte ström för att flyga men instrument är nog bra på natten gissar jag.
Allt serviceunderhåll på ett flygplan är noggrant reglerat, så vi kan utgå från att det underhållits väl.
Men är man nere på bara batterier, brukar det oftast bara vara kaptenens instrument och en radio som funkar. Allt annat slocknar.
Rapporten om att de upprepat bett om radarvektorering det sista, tyder på att de inte haft så värst mycket att navigera med. Och att de varit helt maxade bara av att styra.
En del flygplanstyper har dessutom en RAT (ram air turbune) som fälls ut vid totalt motorbortfall. Alltså en liten propeller som med hjälp av fartvinden driver en generator eller hydraulpump.
För även hydraulik och pneumatik blir ju lidande vid totalt motorbortfall...
Men jag vet som sagt inte hur den aktuella typen är konstruerad.