2006-12-28, 18:32
Medlem
On Steroidss avatar
Fick ärva några tavlor för en tid sedan som blivit ståendes i ett förråd.
Två av dom är från 1800-talet och med mkt exklusiva ramar dom andra lite nyare med "vanliga" ramar. En är enormt stor ca 2m bred!
Vet inte ett smack om det är kända konstnärer el dyl.

Så nu funderar jag och min mor på en ev värdering?

Hur funkar det?
Var kan man göra det i mellan sverige?
Vad gör dom och vad bedömer dom?
Om någon skulle vara värd något hur säljer man den bäst?

Dom är troligtvis inte värda ett skit men kan vara kul och kolla.
Vet dock att min morfar köpte dom via auktioner som han var intresserad av.
Citera
2006-12-28, 19:06
Medlem
mishimas avatar
Du ska så klart ta kontakt med något auktionsverken. De kan hjälpa dig.

http://www.bukowskis.se/svenska/index.html
http://www.auktionsverket.se/

Helt meningslöst att ta kontakt med något museum. De sysslar sällan med värderingar.
Citera
2006-12-29, 21:26
Medlem
On Steroidss avatar
Går det inte att göra en värdering hos en vanlig konsthandlare?
Eller måste man till mer utbildade experter?
Citera
2006-12-30, 09:55
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av On Steroids
Går det inte att göra en värdering hos en vanlig konsthandlare?
Eller måste man till mer utbildade experter?

Allt beror egentligen på hur kunnig den som gör värderingen är och inte vad denne jobbar med. En duktig och insatt konsthandlare kan mycket väl göra ett minst lika bra jobb som en som jobbar på något av de stora auktionsverken men sannolikheten att du träffar någon som är riktigt duktig är nog större hos någon av de större aktörerna.

När vi för några år sedan behövde värdera en del saker i samband med ett arvsskifte så kontaktade vi någon av de firmor som omnämns ovan (glömt vilken). Då visade det sig att de, utöver de turneer de gjorde i egen regi, hade lokala representanter som de samarbetade med och senare så kom en av dessa hem till och och gick igenom pryttlarna.

Så en väg att gå vidare är att kontakta ett välrenomerat auktionsverk och fråga direkt hur du skall gå till väga. När du ringer ha gärna en lapp med tavlornas mått och om möjligt nedskrivet vem som målar. Redan med konstnärens namn givet så kan man nog många gånger göra bedömningen om tavlan har ett kommersiellt värde.
Citera
2006-12-30, 11:23
Medlem
On Steroidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Allt beror egentligen på hur kunnig den som gör värderingen är och inte vad denne jobbar med. En duktig och insatt konsthandlare kan mycket väl göra ett minst lika bra jobb som en som jobbar på något av de stora auktionsverken men sannolikheten att du träffar någon som är riktigt duktig är nog större hos någon av de större aktörerna.

När vi för några år sedan behövde värdera en del saker i samband med ett arvsskifte så kontaktade vi någon av de firmor som omnämns ovan (glömt vilken). Då visade det sig att de, utöver de turneer de gjorde i egen regi, hade lokala representanter som de samarbetade med och senare så kom en av dessa hem till och och gick igenom pryttlarna.

Så en väg att gå vidare är att kontakta ett välrenomerat auktionsverk och fråga direkt hur du skall gå till väga. När du ringer ha gärna en lapp med tavlornas mått och om möjligt nedskrivet vem som målar. Redan med konstnärens namn givet så kan man nog många gånger göra bedömningen om tavlan har ett kommersiellt värde.

Okej!
Tack till er båda för svaren!

Personligen känns det lite för stort att kontakta tex Bukowskis då jag inte har ens en liten aning om tavlornas värde. Känns lite pinsamt att komma dit med tavlor som kanske visar sig vara av loppis karaktär...
Men dom är kanske vana med just sådan värdering?? och är så dom jobbar?
När jag hör Bukowskis tänker jag på tavlor i halv miljon klassen och det är kanske en fel uppfattning som jag har.
Dom kanske tar sig tid med en som vill ha en vanlig värdering på "okända" tavlor, exclusiva eller ej.
Citera
2006-12-31, 10:53
Medlem
snow_mans avatar
Om du har konstnärens namn är det ganska lätt att googla fram ett ungefärligt pris och lite fakta. Finns ju prisuppgifter diverse auktioner på nätet och det brukar även gå att hitta konstnärslexikon mm.
Citera
2006-12-31, 11:55
Medlem
pajätares avatar
Du kan ta kontakt med en förordnad värderingsman. Kolla på Handelskammarens hemsida för den Handelskammare som fnns där du bor. De tar någon tusenlapp för att göra en värdering med ett intyg som du kan använda för försäkringsfrågor dessutom...

MVH

P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in