2016-11-18, 10:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Förvisso, Stockholms villaförorter som tex Stureby är de enda ställen jag sett trästolpar med belysning och teletrådar i tättbebyggt område. På andra håll är det nedgrävt sedan länge.

Ett problem med att ha fiber via stolpe är att om det är en befintlig stolpe med el eller telekabel så kommer de på sikt att grävas ner, och fiberkabeln måste då läggas om (görs då samtidigt). I de områden där det finns en åtgärdsplan för nedgrävning av elkablar så är det vanligt att man hänger fibern i stolpen först för att vänta med nedgrävningen eftersom man då kan göra det samtidigt och delar då på grävkostnaden. Det kan man ofta se på att fibern läggs med en 10-15 meter extra kabel vid avlämningen för att den skall kunna flyttas utan problem och räcka till vid den nya dragvägen.
Citera
2016-11-20, 20:50
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsen1
Det är vanligt i Stockholm att Skanova utnyttjar sina stolpar för att dra in fiber. Snabbt och kostnadseffektivt.

Billigt och dåligt kan man också kalla det. Vi bygger fibernät på landet nu och halva poängen med fiberutbyggnaden är ju för fan att få bort stolpar och luftledning. Därför samförlägger vi med elbolagen och får även ner elkablarna i backen.

Jag skulle ALDRIG acceptera luftburen fiber. Om det bara var från sista stolpen det skall gå i luften skulle jag gräva själv på tomten, oavsett kostnad, bara för att få ner det i backen.

/capmac
Citera
2016-11-20, 20:53
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
"Luftburen fiber" brukar betyda att du får en trådlös anslutning g från en central mast. INTE att man får en kabel som hänger i luften som ett gammalt telefonsnöre.

Vad dillar du om nu? Här är det ju uppenbart att det handlar om stolphängd fiber.

/capmac
Citera
2016-11-21, 16:23
Medlem
larsen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Billigt och dåligt kan man också kalla det. Vi bygger fibernät på landet nu och halva poängen med fiberutbyggnaden är ju för fan att få bort stolpar och luftledning. Därför samförlägger vi med elbolagen och får även ner elkablarna i backen.

Jag skulle ALDRIG acceptera luftburen fiber. Om det bara var från sista stolpen det skall gå i luften skulle jag gräva själv på tomten, oavsett kostnad, bara för att få ner det i backen.

/capmac

Jag undrar av ren nyfikenhet om ni bygger skanovas nät? Vet att dom är dåliga på att samförlägga med elbolagen, men detta kanske har ändrats?
Citera
2016-11-21, 19:44
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsen1
Jag undrar av ren nyfikenhet om ni bygger skanovas nät?

Nej, fiberförening, bygger eget nät. Har varit lätt att komma överens med elbolagen, både Vattenfall och Ellevio. Dels har de lagt för oss, dels vi för dem. Lokala kontakter och välkända gräventreprenörer underlättar, och alla vill ju ha bort stolparna.

/capmac
Citera
2016-11-22, 11:21
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Nej, fiberförening, bygger eget nät. Har varit lätt att komma överens med elbolagen, både Vattenfall och Ellevio. Dels har de lagt för oss, dels vi för dem. Lokala kontakter och välkända gräventreprenörer underlättar, och alla vill ju ha bort stolparna.

/capmac

Vet en plats där man ska lägga avlopp. Planen är att gräva ner fiberslangar så stadsnätet bara kan komma och blåsa fibern när man är klara. Stadsnätet behöver bara gräva mellan anslutningspunkten på det stora avloppet och deras närmsta fiberbrunn.
Citera
2016-11-22, 15:19
Medlem
larsen1s avatar
Citat:

/capmac

Kul att det funkar så bra!
Och jag kan bara hålla med!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in