Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-28, 19:52
Medlem
Ditt beskattningsunderlag överstiger inte 1 miljon kronor per år.
Du kan välja någon av de nedan angivna momsredovisningsperioderna.

Välj redovisningsperiod:

I inkomstdeklarationen för helt beskattningsår.
I skattedeklaration var tredje månad, med redovisning den 12:e i andra månaden efter redovisningsperioden.
I skattedeklaration varje månad, med redovisning den 12:e i andra månaden efter redovisningsperioden.
I skattedeklaration varje månad, med redovisning den 26:e i första månaden efter redovisningsperioden.

Vad menas detta? När jag ska betala in momsen eller ?
Vad rekommenderar ni ? Hade tänkt köra med revisor varje månad och sen slutbokföra i slutet av året
//

S
Senast redigerad av Sodra-Sidan 2011-12-28 kl. 20:12.
Citera
2011-12-30, 18:38
Medlem
Yohos avatar
Jag hade kört var 3e månad.

D.v.s moms för Januari-Mars ska betalas in i maj.
Det blir dyrt om du ska ha en REVISOR som kör bokföringen, låt en redovisningskonsult göra det istället.
Citera
2011-12-30, 18:43
Medlem
Du bör sköta den enklare bokföringen själv. Att låta revisorn stämma av varje månad kommer bli väldigt väldigt dyrt, använd revisorn vid bokslutet.
Hur du vill betala momsen är upp till dig, det kan vara skönt att ha rutin på det och göra varje månad. Blir det för jobbigt rekommenderar jag efter 3 månader.
De menar att du ska redovisa din ingående och utgående moms samt betala om det behövs, helst ska det ju vara ett nollsummespel =)
Citera
2012-01-07, 21:19
Medlem
Deathpatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lol2kge
De menar att du ska redovisa din ingående och utgående moms samt betala om det behövs, helst ska det ju vara ett nollsummespel =)

Nollsummespel på momsen innebär att man inte tjänat några pengar...
Citera
2012-01-08, 13:02
Medlem
-Divine-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deathpatch
Nollsummespel på momsen innebär att man inte tjänat några pengar...

hehe
Citera
2012-01-08, 15:37
Medlem
Deathpatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Divine-
hehe
Upplys min gärna om jag missuppfattat något.
Citera
2012-01-08, 16:02
Medlem
-Divine-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deathpatch
Upplys min gärna om jag missuppfattat något.

Tvärtom! Jag skrattade med dig

Självklart finns det export / omvänd byggskattskyldighet osv men generellt så har du jätte rätt
Citera
2012-01-08, 16:10
Medlem
Deathpatchs avatar
Puuuuh! Trodde väl det!
Citera
2016-11-21, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodra-Sidan
Ditt beskattningsunderlag överstiger inte 1 miljon kronor per år.
Du kan välja någon av de nedan angivna momsredovisningsperioderna.

Välj redovisningsperiod:

I inkomstdeklarationen för helt beskattningsår.
I skattedeklaration var tredje månad, med redovisning den 12:e i andra månaden efter redovisningsperioden.
I skattedeklaration varje månad, med redovisning den 12:e i andra månaden efter redovisningsperioden.
I skattedeklaration varje månad, med redovisning den 26:e i första månaden efter redovisningsperioden.

Vad menas detta? När jag ska betala in momsen eller ?
Vad rekommenderar ni ? Hade tänkt köra med revisor varje månad och sen slutbokföra i slutet av året
//

S

Hej,

Har också en liknande fråga så jag tänkte låna och återanvända tråden.

Jag har nu registrerat företaget och fått F-Skatt och momsreg från 2016-11-01. Mitt råkneskapsåret är från Nov 2016 till December 2017.

Min valda redovisningsperioden var "varje kalenderkvartal". Momsdeklarationen skall inlämnas " Den 12:e i andra månaden efter redovisningsperioden".

Frågor:

1) eftersom min valda redovisningsperiod är kalenderkvartal, innebär det att nästa gång jag ska skicka pärmen till revisorn med mina fakturor till kunder, mottagna fakturor och kvitton skall lämnas i Januari nästa år?

2) Om redosvisningen sker i Januari, innebär det att momsen skall deklareras senast 12:e Mars 2017. Stämmer det? Om man skall betala momsen, den är väl också före den 12:e Mars 2017 som momsen skall vara betalt för tidsperioden Nov-Dec 2016?

3) eftersom momsen deklareras andra månaden efter kalenderkvartalets brytpunkt, kan man lämna redovisningen typ i Febuari också( för tidsperioden November -December 2016)?
Citera
2016-11-21, 17:55
Medlem
Vad är det för företagsform? AB, enskild firma eller annat?
1 Menar du att du gör grundbokföringen själv, men avser att låta en redovisningskonsult räkna ut och redovisa momsen? Någon revisor lär du inte blanda in i detta skede, om ens alls.

2 Redovisning i januari, detta kan knappast bli aktuellt om det skall ske per kalenderkvartal. Det kvartal som omfattas slutar 16-1-31, andra månaden efter blir februari.

3 För tiden 16-10-01 till 16-12-31 (varav första månaden inte omfattas av din verksamhet) sker redovisningen i februari, redovisning och betalning har samma stoppdatum.
Citera
2016-11-21, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad är det för företagsform? AB, enskild firma eller annat?
1 Menar du att du gör grundbokföringen själv, men avser att låta en redovisningskonsult räkna ut och redovisa momsen? Någon revisor lär du inte blanda in i detta skede, om ens alls.

2 Redovisning i januari, detta kan knappast bli aktuellt om det skall ske per kalenderkvartal. Det kvartal som omfattas slutar 16-1-31, andra månaden efter blir februari.

3 För tiden 16-10-01 till 16-12-31 (varav första månaden inte omfattas av din verksamhet) sker redovisningen i februari, redovisning och betalning har samma stoppdatum.
Det är ett AB.

Hmm...jag trodde kalenderkvartal, med hänsyn till att bolaget börjar från Nov, så blir kalenderkvartal från just Nov till 31 Dec 2016. Nästa kalenderkvartal blir Jan-Mars 2017.

Jag kommer låta redovisningen åt redovisningskonsulten men vill gärna också förstå hur det fungerar istället. Kunskap är makt.
Citera
2016-11-21, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaHorHouseAB
Det är ett AB.

Hmm...jag trodde kalenderkvartal, med hänsyn till att bolaget börjar från Nov, så blir kalenderkvartal från just Nov till 31 Dec 2016. Nästa kalenderkvartal blir Jan-Mars 2017.

Jag kommer låta redovisningen åt redovisningskonsulten men vill gärna också förstå hur det fungerar istället. Kunskap är makt.

Ja, stämmer som du skriver, men kvartalet måste ju ta slut innan någon redovisning kan ske. Har du köpt hela bokföringstjänsten från en bokföringsbyrå så lär de också gå igenom hur proceduren med moms skall gå till. Du kan ju inte vänta med att göra grundbokföringen i flera månader, men det får du säkert information när det kommer igång.
Är det en helt ny verksamhet eller tar bolaget över något befintligt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in