Citat:
Ursprungligen postat av
Sodra-Sidan
Ditt beskattningsunderlag överstiger inte 1 miljon kronor per år.
Du kan välja någon av de nedan angivna momsredovisningsperioderna.
Välj redovisningsperiod:
I inkomstdeklarationen för helt beskattningsår.
I skattedeklaration var tredje månad, med redovisning den 12:e i andra månaden efter redovisningsperioden.
I skattedeklaration varje månad, med redovisning den 12:e i andra månaden efter redovisningsperioden.
I skattedeklaration varje månad, med redovisning den 26:e i första månaden efter redovisningsperioden.
Vad menas detta? När jag ska betala in momsen eller ?
Vad rekommenderar ni ? Hade tänkt köra med revisor varje månad och sen slutbokföra i slutet av året
//
S
Hej,
Har också en liknande fråga så jag tänkte låna och återanvända tråden.
Jag har nu registrerat företaget och fått F-Skatt och momsreg från 2016-11-01. Mitt råkneskapsåret är från Nov 2016 till December 2017.
Min valda redovisningsperioden var "varje kalenderkvartal". Momsdeklarationen skall inlämnas " Den 12:e i andra månaden efter redovisningsperioden".
Frågor:
1) eftersom min valda redovisningsperiod är kalenderkvartal, innebär det att nästa gång jag ska skicka pärmen till revisorn med mina fakturor till kunder, mottagna fakturor och kvitton skall lämnas i Januari nästa år?
2) Om redosvisningen sker i Januari, innebär det att momsen skall deklareras senast 12:e Mars 2017. Stämmer det? Om man skall betala momsen, den är väl också före den 12:e Mars 2017 som momsen skall vara betalt för tidsperioden Nov-Dec 2016?
3) eftersom momsen deklareras andra månaden efter kalenderkvartalets brytpunkt, kan man lämna redovisningen typ i Febuari också( för tidsperioden November -December 2016)?