2016-11-21, 12:14
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Vilket datum börjar rättegången?
Citera
2016-11-21, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Advokaten försöker sälja historien om att Madde skulle driva in pengarna med våld.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=6567540
Frågan är väl om han kan styrka den där berättelsen?

Vad jag kunnat se finns inget i sms-trafiken om att de skulle känt sig hotade.
Citera
2016-11-21, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Får en känsla av att de definitivt kommit på kant med varandra. Det krävdes ett par telefonsamtal för att få med henne på grillningen. Den kanske framställdes som en delbetalning; hon hade bjudit på mat, nu ville de bjuda tillbaka.

Nu har jag inte sett att hot diskuterats i messandet. Har det? Om inga meddelanden säger något om sådana hot så talar ju det emot att de tog eventuella sådana på minsta allvar. Då verkar det mer troligt att det var möjligheten att komma över guldkalvens pengar som var enda motivet. Ändå en öppen fråga då det ena kan ha gett det andra.

Näää, ingen ttrycker att de känner sig hotade på något sätt, det enda som framkommer att de redan dagen före planerat att daniel skulle gå in via balkongen och slå en yxa i huvudet på BO, och sedan snabbt ta korten...
Och om det nu varit hot om något, hade de ju inte åkt till mc-donalds o köpt hamburgare efter dådet, då hade de väl gått under jord o gömt sig kan jag tänka...
Citera
2016-11-21, 12:16
Medlem
Albert.Ds avatar
En sak som jag undrar är varför det finns ljudfiler från mobiltelefonsamtal innan mordet begicks i förhören? Var de redan under bevakning/avlyssning (pga andra brott, knarkmisstanke etc?). Får polisen använda sån extra information de snappar upp i ett helt annat brottsmål?

Eller var kommer dessa avlyssningar från? För inte kan de väl vara så dumma att de spelat in sig själva när de planerat detta?
Citera
2016-11-21, 12:16
Medlem
Grumpe0000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Skulle någon vänlig själ vilja sammanfatta vad som har hänt? Hörde talas om detta via en löpsedel i förra veckan och tråden är lite väl lång för att plöja.
Vad sägs om att läsa sammanfattningen på sida 1?
Citera
2016-11-21, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Vilket datum börjar rättegången?
Idag, åklagaren framställer sina åtal... nuuuu
Citera
2016-11-21, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albert.D
En sak som jag undrar är varför det finns ljudfiler från mobiltelefonsamtal innan mordet begicks i förhören? Var de redan under bevakning/avlyssning (pga andra brott, knarkmisstanke etc?). Får polisen använda sån extra information de snappar upp i ett helt annat brottsmål?

Eller var kommer dessa avlyssningar från? För inte kan de väl vara så dumma att de spelat in sig själva när de planerat detta?

Joo, Benita var såååååå dum....
Citera
2016-11-21, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Näää, ingen ttrycker att de känner sig hotade på något sätt, det enda som framkommer att de redan dagen före planerat att daniel skulle gå in via balkongen och slå en yxa i huvudet på BO, och sedan snabbt ta korten...
Och om det nu varit hot om något, hade de ju inte åkt till mc-donalds o köpt hamburgare efter dådet, då hade de väl gått under jord o gömt sig kan jag tänka...

Ja de bör ju ha stuckit långt därifrån med tanke på att dessa som skulle driva in skulder borde dyka upp när de inte längre fick kontakt med Madde.
Citera
2016-11-21, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albert.D

Är du helt säker?
Citera
2016-11-21, 12:24
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpe0000
Vad sägs om att läsa sammanfattningen på sida 1?
Jag gjorde det, namn och länkar till fb och liknande. Menade mer vad som hänt, hur det gått till och liknande.
Citera
Medlem
Kokettes avatar
jag håller det inte för osannolikt att Madde gormat om att skicka folk på gänget på fyllan när hon kände att bägaren runnit över. när hon blev riktigt kalasfull bubblade väl hennes desperation och känsla av att bli utnyttjad upp till ytan och när hon var full manifesteras detta i hot om ditten och datten. att gänget tog hoten på allvar har jag svårt att tro. däremot blev de provocerade av att deras tidigare mjölkko började ställa krav och "domdera". uppenbarligen hade madde försökt tala till gängets "goda samvete" utan resultat. dessa hade noll respekt för henne och till slut började hon i sin desperation hota om diverse. och nej, man ska inte ens på fyllan hota med att skicka folk på människor men man ska definitivt inte utnyttja en så generös och ensam människa som madeleine. alldeles uppenbart är att om gänget kommit till madde och gjort upp en slags avbetalningsplan, vilket vore helt i sin ordning, så hade detta inte hänt. men dessa människor hade ingen tanke på att betala tillbaka och blev irriterade över hennes motkrav. så de valde att mörda henne istället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Ja de bör ju ha stuckit långt därifrån med tanke på att dessa som skulle driva in skulder borde dyka upp när de inte längre fick kontakt med Madde.

På det hela taget håller jag med om att motivet verkar ha varit att komma över hennes pengar nu när hon inte ville bidra längre. Hot kan nog ha förekommit fram och tillbaka utan att det togs på allvar men ledde säkert inte till mordet. Det handlar säkert om rationalisering/efterhandskonstruktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in