2016-11-17, 19:22
Medlem
Har nu i somras mönstrat med behörslömplighet för jägartjänst. Pratade då med en kapten på rekryteringsmyndighen som var anställd vid AJB i Arvidsjaur. Han påstod att det enbart fanns en utbildningsplats för jägare i Sverige vilket då var AJB. Var nyligen inne på FM:s hemsida och läste att även K3 utbildar jägarsoldater (inte FJS). Hur ligger det egentligen till, är utbildningen vid K3 officiell? Har nämligen hört att k3 blev av med utbildningen tidigt 2000-tal.
Citera
2016-11-17, 23:08
Medlem
Uppe på k4 var det jävligt hårt vill jag lova. Där behövde man ett stabilt psyke, om du inte gillar mygg så ska du nog inte dit. Tror dock inte det är lika tufft nu som det var när jag låg där i början på 2000-talet.
Citera
2016-11-18, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utter18
Uppe på k4 var det jävligt hårt vill jag lova. Där behövde man ett stabilt psyke, om du inte gillar mygg så ska du nog inte dit. Tror dock inte det är lika tufft nu som det var när jag låg där i början på 2000-talet.

det kan jag tänka mig! Har du någon aning om k3 har jägartjänst?
Citera
2016-11-18, 09:10
Medlem
Bergakungens avatar
Stort bråk om den saken intern i försvaret för (typ) 10-15 år sedan. Slutresultatet blev (förenklat) att C I19 "äger" jägarfrågan (genom chefskapet över AJB, dvs fd K4).

Det hindrar naturligtvis inte att FJ, KJ och de kvalificerade underrättelseförbanden och SOG (som då och då är hemma i Karlsborg) är jägare, även om de inför en AJB-anställd är "jägare". De här kategorierna tar frågan ganska lätt.

Däremot var det väl inte så kul för de vpl som i slutskedet av vpl-perioden bet ihop och gjorde bra i från sig på LBB och underrättelsebataljon. Där var jägarbågen en sorts kvitto på "bra gjort" som man inte fick.

Om epitetet "jägare" är mycket viktigt, Jauret (och hur komma dit?) - är det arbetsuppgifter och utbildning som är intressant - K3 (eller marininfanteriets kanotklubb ) går lika bra.
Senast redigerad av Bergakungen 2016-11-18 kl. 09:29.
Citera
2016-11-18, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Stort bråk om den saken intern i försvaret för (typ) 10-15 år sedan. Slutresultatet blev (förenklat) att C I19 "äger" jägarfrågan (genom chefskapet över AJB, dvs fd K4).

Det hindrar naturligtvis inte att FJ, KJ och de kvalificerade underrättelseförbanden och SOG (som då och då är hemma i Karlsborg) är jägare, även om de inför en AJB-anställd är "jägare". De här kategorierna tar frågan ganska lätt.

Däremot var det väl inte så kul för de vpl som i slutskedet av vpl-perioden bet ihop och gjorde bra i från sig på LBB och underrättelsebataljon. Där var jägarbågen en sorts kvitto på "bra gjort" som man inte fick.

Om epitetet "jägare" är mycket viktigt, Jauret (och hur komma dit?) - är det arbetsuppgifter och utbildning som är intressant - K3 (eller marininfanteriets kanotklubb ) går lika bra.
Tack för svar, bra info! Precis som du säger är bågen ett kvitto på att lmn genomfört utbildningen. Har dock sett att jägarbågen förekommer på k3 fast då i annan färg, grön och svart om jag inte minns fel. Har du någon vetskap om detta?
Citera
2016-11-18, 12:35
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-Dimus
Tack för svar, bra info! Precis som du säger är bågen ett kvitto på att lmn genomfört utbildningen. Har dock sett att jägarbågen förekommer på k3 fast då i annan färg, grön och svart om jag inte minns fel. Har du någon vetskap om detta?

Det finns mycket gott om K3-anställda/utbildade som förtjänat sin jägarbåge i ett tidigare liv. För att få bära den nya (dvs K4:s gamla) får man fråga snällt. (Har man meriterna blir det en formsak, tydligen).
Citera
2017-09-26, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-Dimus

K3 har en egen jägarbåge. Svart text mot grön bakgrund. AJB har tvärtom. Det är två olika tecken för två olika typer av jägarsoldater.

Denna båge skall förtjänas innan man är en fullgod del i något av K3:s förband. Undantaget FJS, där man istället förtjänar "Örnen".

Om du genomför GU vid K3 med godkänt resultat, inklusive alla ingående prov såsom förbandsprov, baskerprov m.m. kommer du kunna tilldelas K3:s jägarbåge.

Det du läst om att K3 blev av med något var när förbanden där omorganiserades från jägarbataljoner i den klassiska svenska meningen (underrättelseinhämtning, lågintensiv störstrid under längre tid) till förbandstyper mer likt t.ex. det amerikanska Ranger-konceptet (snabbinsatsförmåga, intensiv anfalls- och fördröjningsstrid, specialförbandsstöd). Men även underrättelse (FJS och 32. UndBat).

I samband med detta skedde förändringar i regler kring bågens bärande och sedan ett antal år klassas K3:s jägarbåge som utbildningslinjetecken istället för utbildningstecken. Det är en formalitet och bågen har funnits kvar hela tiden.

Pga. den icke-entydiga definitionen av "jägare" uppstår vissa missförstånd. Det finns röster som vill att K3:s personal ska klassas som kommandosoldater istället för jägarsoldater. Detta då det är ett tydligare definierat begrepp som beskriver soldattypen och förbandstypen väl. Därutöver slipper man konflikten om vem som är "riktiga" jägare (ett ordkrig angående löst definierade begrepp). Självfallet spelar fler intressen in i den frågan, såsom arv och traditioner.

Hoppas detta klarade upp en del.
Senast redigerad av Eleganz 2017-09-26 kl. 21:26.
Citera
2017-12-18, 12:52
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eleganz
I samband med detta skedde förändringar i regler kring bågens bärande och sedan ett antal år klassas K3:s jägarbåge som utbildningslinjetecken istället för utbildningstecken. Det är en formalitet och bågen har funnits kvar hela tiden.
Vems idiotidé är begreppet "utbildningslinjetecken"? Någon byråkrat som gömmer sig i högkvarteret antar jag. Märkligt att sådant trams överhuvudtaget kan accepteras. Tanken var alltså att avgångna värnpliktiga skulle "ansöka" om att få bära sitt välförtjänta utbildningstecken? Vilket ofattbart trams och en oerhörd förolämpning.
Citera
2017-12-18, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Vems idiotidé är begreppet "utbildningslinjetecken"? Någon byråkrat som gömmer sig i högkvarteret antar jag. Märkligt att sådant trams överhuvudtaget kan accepteras. Tanken var alltså att avgångna värnpliktiga skulle "ansöka" om att få bära sitt välförtjänta utbildningstecken? Vilket ofattbart trams och en oerhörd förolämpning.
Utbildninglinjetecken och utbildningstecken är helt olika om du läser unibest. Båda fyller sina funktioner om dom används på rätt saker.
Citera
2017-12-18, 13:30
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Utbildninglinjetecken och utbildningstecken är helt olika om du läser unibest. Båda fyller sina funktioner om dom används på rätt saker.
Har du lust att kortfattat förklara skillnaden för mig som inte läst? Varför har denna skillnad öht skapats? Jag väljer själv att uppfatta bågen som ett utbildningstecken, punkt. "Utbildningslinjetecken" är för mig ett byråkratiskt nonsensord som någon mupp har hittat på, och som sedan av någon obegriplig anledning fått genklang genom hela organisationen. Idioti, som sagt var.

EDIT: jag har kollat i texten på sid. 345-349. Utbildningslinjetecken handlar om den stora fula bågen för andra sorts befattningar. Men så framgår även följande: "Examinerad militär personal vid K 3 får bära utbildningslinjetecken JÄGARE". Ok, märket tycks kunna bäras som vilket utbildningstecken som helst, men ändå ska ingen K 3-personal acceptera denna oförskämda tramsbestämmelse, som jag ser det.
Senast redigerad av Condottieri 2017-12-18 kl. 13:52.
Citera
2017-12-18, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Har du lust att kortfattat förklara skillnaden för mig som inte läst? Varför har denna skillnad öht skapats? Jag väljer själv att uppfatta bågen som ett utbildningstecken, punkt. "Utbildningslinjetecken" är för mig ett byråkratiskt nonsensord som någon mupp har hittat på, och som sedan av någon obegriplig anledning fått genklang genom hela organisationen. Idioti, som sagt var.

EDIT: jag har kollat i texten på sid. 345-349. Utbildningslinjetecken handlar om den stora fula bågen för andra sorts befattningar. Men så framgår även följande: "Examinerad militär personal vid K 3 får bära utbildningslinjetecken JÄGARE". Ok, märket tycks kunna bäras som vilket utbildningstecken som helst, men ändå ska ingen K 3-personal acceptera denna oförskämda tramsbestämmelse, som jag ser det.
Du har ju några tecken som fyller en en funktion som utbildningslinjetecken, jägarbågar(utbildningstecken) är till för att få en tillhörighet och gruppkänsla dom har inget direkt värde taktiskt. Har du en från AJB/K3 vet du att personen kan lösa de uppgifter ex 31 skyttebataljonen ska kunna lösa även om soldaten inte bär jägarbåge då alla i förbanden ändå har utbildning.

Har du en officer som bär ett utbildningslinjetecken som det står FM-ingenjör på så hade det inte funnits några andra sätt att få fram den infon på än att fråga då dessa kan tillhöra vilken bataljon som helst.
Samma gäller ex Kadetter som bär vinklar. Det är det enklaste sättet att förstå skillnaden på om du står framför en kadett år 2 eller en korpral.

Syftet att K3 inte har "jägarbåge" är att K3 inte har några jägarbataljoner. Man utbildar en lätt skyttebataljon och en underrättelsebataljon
Citera
2017-12-18, 15:15
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Syftet att K3 inte har "jägarbåge" är att K3 inte har några jägarbataljoner. Man utbildar en lätt skyttebataljon och en underrättelsebataljon
K 3 har tidigare haft jägarbåge. Plötsligt påstår man att den tagits bort, vilket är ett övergrepp. Även om uppgifterna förändrats hade den inte behövt tas bort, även "lätt skyttebataljon" (en term jag inte gillar) och underrättelsebataljon kan vara jägare. Vad är det som säger att AJB inte lika gärna skulle kunna kallas "lätt norrlandsbataljon" eller "norrländsk infanteribataljon" eller "bergsbataljon" eller "alpinbataljon" eller motsvarande?

AJB har tillsammans med ett gäng töntar i högkvarteret trumfat igenom en bluff, vilket jag inte accepterar, helt enkelt eftersom det är oförskämt. AJB är definitivt inte mer jägare än K 3.

GU-utbildad personal från K 3 som tilldelats jägarbågen ska givetvis fortsätta bära dessa precis som K 4/AJB gör idag, oavsett vad någon (framförallt nån skrivbordsmupp på HKV) dillar om.
Senast redigerad av Condottieri 2017-12-18 kl. 15:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in