Citat:
Ursprungligen postat av
MrSkargard
Denna artikel skrev John Bolton idag. Om han blir utrikesminister så vet vi alltså vad vi får. Det är lite som att be en pedofil jobba på ett dagis, det kan bara sluta i katastrof.
Intressant: Policyn gentemot Ryssland verkar skilja sig föga ifrån Clintons
Citat:
Third, Vladimir Putin's Russia is on the prowl in Eastern Europe and the Middle East in ways unprecedented since the Cold War. Unchecked by Obama's weak and feckless policies, Putin has had every reason to believe that persistence will achieve any objective Russia has the capacity to seek. He sees little incentive to restrain his ambitions or engage in genuine cooperation when Washington is bereft of strong, decisive leadership. Rebuilding protective structures of deterrence in Europe; reducing Moscow's Middle East influence to pre-Obama days; and utilizing Russia effectively against Islamic terrorism and in the epic struggle with China may seem contradictory, but all are possible with renewed U.S. strength of purpose and the attendant resources, political and economic as well as military.
(Min fetning)
Trots att Trump sagt att USA bör dra sig tillbaka så fortsätter det geopolitiska maktspelet i Mellanöstern som vanligt om detta blir Trump administrationens utrikespolitik. Även mot Kina väntar hårdare tag, (förutom en fullskalig militär konflikt).
Faktiskt lite underligt, givet att inte minst USA, men även på lite sikt, dess allierade i Europa, inte längre är beroende av Mellanöstern oljan, att inte USA anser sig kunna dra sig tillbaka ifrån området och lämna över, inte till Ryssland, men väl till Kina, som faktiskt är beroende av olja ifrån Mellanöstern. Då blir kaoset i Mellanöstern kinesernas problem och inte USA och västvärldens.
ops! Jag har tydligen inte lärt mig tillräckligt om geopolitik ännu. Jag kom just på varför
inte USA kommer att lämna Mellanöstern: Man vill, om nödvändigt, kunna ta ett strypgrepp på Kina med båda händerna: Mellanöstern och Syd"kinesiska"sjön. Kineserna måste först ta i tur med Syd"kinesiska"sjön, innan man kan ta i tur med Mellanöstern.